Gå til innhold
  • Bli medlem

Annorakk??? Norrøna Amundsen eller Nansen???


tander999

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg holder på at skulle kjøbe en ny annorakk. Tenker på Norrøna, da jeg er veldig fornøyd med dem generelt!

Men hvilken vil dere anbefale? Nansen med Gore-Tex eller Amundsen i bomull?

Eller helt andre merker?

Vh,

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tander,

begge to, siden bruksområdet til de er så vidt forskjellig som det kan bli ?

en bomullsjakke er som en svamp og trekker til seg alt vann, på en annen side så har den supergode pustekvaliteter. nansen derimot, er helt omvendt, holder vannet ute, men den puster ikke på langt så nær som amundsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rotohodet,

Det er nettopp åndbarheten, som gør mig lidt tøvende overfor en Gore-tex. Jeg bliver nemlig veldig varm og får derfor mye kondens indeni jakka. Men jeg har ikke haft Gore-Tex-jakke før, bare "kopier".

Vil der fortsat blive kondens i en Gore-Tex annorakk?

Kunne man forestille sig en løsning, som var Amundsen som basis-plegg til sommerturer og et decideret regn-plegg "in case of rain"?

Eller vil en Gore-Tex alt-vejrsjakke være "the way to go"?

vh,

tander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvad med i sommervejr.

F.eks. en klar, lun sommerdag (og vår+høst) på vidda med lidt vind, så man trænger et yder-plegg?

Er bomull da også at foretrekke??

Vh,

Tander

Er jo gjerne litt mer utsatt for regn og vått vær når i disse årstidene, så da kommer jo GT til sin rett. Bomull derimot egner seg best til kalde og tørre vinterdager. Det puster suverent bedre, men med en gang det blir litt nedbør så blir du våt til skinnet. Tørker tregt gjør det også. Bruker selv en jakke med GoreTex Proshell eller XCR til alle dager utenom kalde og tørre vinterdagsturer. Mener helt klart at som et "allround plagg", så er nok GT veien å gå. :) Mange som bruker dette hele tiden. Det kan bli ganske fuktig inni, men så lenge du er flink til å kle deg rett og bruke luftemulighetene så er GT supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bomull, windstopper og billig vindstoppende softshell på korte turer vinterstid når det er tørt, og goretex sommerstid.

Denne sommeren vil jeg bruke bomullsbukse med en GT ProShell bukse i sekken for regnværsdagene, dette på grunn av varmen (juni, juli, aug), lengden på turene og for å unngå unødig slitasje på svindyre goretex plagg når det uansett er sol og skyfri himmel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.