Gå til innhold
  • Bli medlem

Dårlig gli med Åsnes kortfell


Sinai1065

Anbefalte innlegg

Jeg testet idag mine nye Ingstad med kortfell.

Føret var godt, nysnø og rundt 6 minus, og jeg gikk i oppkjørt trase for skiskøyting og utenom løype.

Festet i motbakke var meget godt, + og meget bra.

På den annen side påvirket fellen gliden svært mye på flaten og ved utforkjøring.

Det var rett og slett en ubehagelig nykking. Også litt pinlig å bli forbikjørt av mor på tur med pulk!

Etter å ha lest alle de positive tilbakemeldinger kortfellen får på dette forum var jeg overrasket.

Vel hjemme satte jeg skiene mot hverandre og sjekket spennet, og finner da at jeg med en hånd og lite kraft, klemmer beslagene på

fellene mot hverandre. Da må jo det bli en alvorlig friksjon ved bruk.

Aksepterer at feilen er min som ikke sjekket spennet ved kjøp, og skal prøve den gode, gamle langfellen.

Mitt tips til deg som skal handle - sjekk spennet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Åsnes Rago med kortfell og er godt fornøyd med de. Men jeg bruker dem IKKE til løypebruk. Da blir, som du sier, gliden for dårlig. Mulig du har feil lengde på skiene dine, men min erfaring er at ski med kortfell er best på høyfjellet hvor føret ofte varierer mellom fokksnø, is og mer normalt snøføre. Under slike forhold kan det jo ofte være en fordel at glien i nedoverbakker ikke er all verden heller. Forrige vinter gikk jeg over Dovre og brukte kortfellene hele vegen. Jævlig praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute i sporet i dag jeg også med mine ingstad m kortfell. Som sagt, sitter det som smurt oppover, men som forventet dårlig gli. Tror nok at man må ha ganske lange ski for at man skal få noenlunde ok gli m kortfeller. Har også prøvd andre feller, og kan ikke si at de gir bedre gli. Skal deromot teset en smalere kortfell for å sjekke om det kan gi litt bedre gli. Vurderer også å kutte ned lengden på fellene slik at det også kan minske friksjonen.

Har uansett ikke tenkt å bruke dem i løypa, men på fjellturer og turer utenfor. Hadde en fin opplevelse med dem i skogen og i mye snø. Hører med til hsitorien at jeg har 180cm lengde, og er 176cm høy. Burde gått for minimum 190ski, men ville ha en mer "leken" ski, som man lettere kan manøvrer i skog og dypsnø uten at helene sitter fast i snøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i allverden går man i spor med feller..? Ingen ski har så høyt spenn at ikke fellene subber. De ville i så fall vært komplett umulige å smøre, fordi midten ville ikke komme nedi snøen. Feller er jo en nødhjelp, og ikke ment som en permanent sak å gå på. Da kunne man jo like godt kjøpt smørefrie ski...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig lompa. Skal ikke bruek min i sporet heller, men var bare ute for å teste i dag. Bruker madshus hypersonic til klassisk sporskigåeing, eller suprasonic skate noen ganger. Bruker å gå mye utenfor løypa, og da er det greit med breie ski, og gjerne kortfeller. Har alltid hunden med, og da er det greit å kunne stikke litt ut fra rushtrafikken i sporene, og spesielt i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet idag mine nye Ingstad med kortfell.

Føret var godt, nysnø og rundt 6 minus, og jeg gikk i oppkjørt trase for skiskøyting og utenom løype.

Festet i motbakke var meget godt, + og meget bra.

På den annen side påvirket fellen gliden svært mye på flaten og ved utforkjøring.

Det var rett og slett en ubehagelig nykking. Også litt pinlig å bli forbikjørt av mor på tur med pulk!

Etter å ha lest alle de positive tilbakemeldinger kortfellen får på dette forum var jeg overrasket.

Du må nok tilpasse kortfellen. Saken har vært diskutert her noen ganger tidligere, eksempelvis denne tråden: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=11113&highlight=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var for litt siden på en ukestur i Jotunheimen med 210cm Ingstadski, kortfell og langfell. Gikk minimalt i opptråkket spor, og nektet å bruke skismurning. Brukte stort sett kortfell fra litt helling til bratt oppover - og litt nedover, men det gikk ikke fort.. Opplevde å ha samme, om ikke bedre, glid med langfellene, spesielt da de er smalere og gir muligheten til å kante skiene på hardpakket snø og skare for mer glid. Tok forøvrig stort sett av kortfellene og la dem i lomma ved nedoverbakker - er jo MYE morsommere å prøve seg på litt telemarksvinger! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feller er jo en nødhjelp, og ikke ment som en permanent sak å gå på.

Nødhjelp? Javel...Så fellene skal kun brukes når du er i nød? Så da er det vel "å være i en nødsituasjon" å skulle ha det praktisk uten klissete smurning når en skal ha litt feste i oppoverbakker!? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge faren min som har brukt Åsnes Nansen og kortfeller er han ikke fornøyd ut i fra en helhetlig konklusjon.

Fellene gir ikke bedre feste enn god skismørning, med unntak at man slipper smøreproblemet om en går fra klister til tørrføre.

Er det skavlete må en være veldig obs på å treffe skavlen med midten av skia, slitsomt i lengden.

Gliden er ufattelig dårligere enn vanlig skismurning, nesten like dårlig som helfeller.

Så han har sluttet med kortfelletullet og bruker fra nå av bare langfeller og voks/klister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo i denne sammenheng også nevnes enkelte fordeler med kortfell:

Kortfellen gir nesten like bra feste - både oppover og nedover) som helfell - og gir betraktelig bedre gli dersom en faktisk HAR spenn i skiene..

Kortfellen veier oftest ca. halvparten av tilsvarende helfelle - viktig for noen..

Og tilsvarende billigere - viktig for flere..

Kortfellen går raskere å ta av og på - med litt øvelse tar man dem lett av uten å ta av seg skiene, selv med vindvotter på - som igjen gjør at man ikke velger den kjedelige løsningen å stå ned bakken med fellene på bare fordi "det snart er oppover igjen.."

Da ble det litt mer pro/kontra over denne lenken :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Grevlingen. Tror mange ikke har spenn nok i skiene til å få fullt utbytte av kortfellene.

Jeg har to par kortfeller til Ragoskiene (Amundsen). Et par med samme lengde som når jeg kjøpte dem, og et jeg har kuttet av ganske mange cm bakerst. Stor forskjell (burde ikke overraske noen som kan smøre ski). Du kommer aldri i nærheten av godt smørte ski, men under varierende snøforhold har jeg ofte valgt å gå på kortfeller framfor å smøre om jevnlig. Fellene gir også mye bedre feste enn selv de best smurte ski. Viktig ved bruk av pulk. Jeg vil anslå at jeg bruker feller ca 1/3 del av de turene jeg går med pulk. Under mange forhold er det dessuten mye enklere å sette på kortfellene, enn å legge på smurning.

Fellene bør impregneres jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....- og gir betraktelig bedre gli dersom en faktisk HAR spenn i skiene.. :

Hmmm, interessant Grevlingen og Fimax :wink:

Dette må jeg ha!

Jeg er 186cm, veier 76kg og benytter fjellski på 190cm.

Med sekk, støvler og utstyr er "jeg" ofte oppe i nærmere 90kg eller mer på tur.

Hvilke skiprodusenter leverer stive nok fjellski på 190cm, slik at fellene ikke subber i underlaget??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tidligere benyttet Montana kortfeller på fjellski, og det var en blandet opplevelse i forhold til gli, eller manglende sådann. På mykt underlag merket man ikke mye til dem, men på blandet underlag/harde partier, ble det et evig rykk og napp. De er ikke å anbefale.

Så ble Åsnes Nansen fjellski med intregrerte kortfeller anskaffet over nyttår. Kortfellene er avklippet i henhold til bruksanvisningen.

Ble det så mye bedre?

I stigninger, avhengig av hva som er under skiene, ja helt klart. På enkelte turer har det faktisk vært mulig å trekke pulk helt fint i relativt bratte stigninger.

På hardt underlag som skare etc - mjamjo - man blir lei denne rykkingen. Selv om de ikke bygger så mye under skiene som Montana sine kortfeller om spennet er tilstrekkelig, vil det like fullt være noe i gliflaten som vender feil vei i forhold til gliretningen.

Så, resultatet har blitt at man nå smører skiene utifra dagens sneforhold, som før, men avstår fra klister foreløpig. Og opplever en topp gli, bra feste og flotte ski å gå og kjøre på. Kortfellene er med der det måtte være behov for ekstra fest eller brems. Viktig det siste også...

Åsnesskiene har kanskje i meste laget av spenn, etter min smak.

Forøvrig slites fellene ganske fort, og blir da ikke fullt så bremsende bortover og nedover. Men er selv da er de ikke gøy å gå på i spor eller preparerte løyper.

Egentlig noe av det bedre man har anskaffet i det siste, men man kan ikke gjør alt med dem. Også langfellene må brukes om det blir bratt nok og lasten er tung.

Blå Swix spesial er da en bra sak :wink: - og med kortfellene er det vel ikke mye som stopper en fra fine turer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortfellen går raskere å ta av og på - med litt øvelse tar man dem lett av uten å ta av seg skiene, selv med vindvotter på - som igjen gjør at man ikke velger den kjedelige løsningen å stå ned bakken med fellene på bare fordi "det snart er oppover igjen.."

Dette er et godt poeng hvis man faktisk driver og tar dem av og på... Jeg går jevnlig på turer med folk som buker både lang- og kortfell, og mitt inntrykk er at man ikke orker slitet med å ta dem av når man først har fått dem på. Jeg ender alltid med å vente på "fellefolket". De har det skjeldent så morsomt som meg i utforbakke... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortfellen går raskere å ta av og på - med litt øvelse tar man dem lett av uten å ta av seg skiene, selv med vindvotter på -

Eg greier då å ta av langfellene utan å ta av skiene, i alle fall fjellskiene. :wink:

I eit tilfelle, har eg tatt av langfellene av telemarkskiene utan å ta av meg verken ski, stavar eller vindvotter. Den gongen bles det så kraftig, at eg rett og slett ikkje tok sjansen på at noko skulle blåse bort.

Å legge på fellene utan å ta av skiene, har eg derimot aldri prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i akkurat samme situasjon på lørdag.

Vi var 3 familier ute med voksne og barn i lysløpa nedenfor hytta. Det var et litt kjipt smøreføre rundt 0 og for å endelig få testet mine kortfeller tok jeg dem på Amundsen skiene mine.

Bra feste, men fy fa** for en dårlig gli. Det lugget hele tiden. Absolutt alle kjørte fra meg.

Når vi var midtveis å skulle leke litt i snøen med nedkjøringer og hopping så endte omtrent alle mine forsøk på tryning pga ufattelig lugging.

Men det er nok som dere sier at disse passer bedre på høyfjellet, og det er jo egentlig derfor jeg har kjøpt dem også. Vanligvis bruker jeg noen tynnere markaski i lysløpa, så dette var som sagt bare for å teste.

Hadde full-lengde Montana feller på mine gamle Atomic fjellski, og jeg føler at det faktisk bare bedre gli på disse lang-fellene enn det er på disse kort-fellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte Rago-skiene mine og sjekket vi spennet med sekk på. Dermed har jeg ganske god spenn. Jeg synes at de avklipte kortfellene funker bra oppover. Jeg bruker dem også bortover når det er klisterføre, fordi jeg ikke er spesielt glad i å få klister på skiene og overalt ellers. Men nedover gir fellene for mye motstand og hvis det er noen snøfonner, får jeg en tendens til å snuble. Har funnet ut at det er ganske idiotisk å bruke feller nedover, så nå tar jeg dem av.

Når det er blåvoks-føre, er det å foretrekke framfor feller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par Åsnes Rago med kortfell. Testa dem første gang i påsken for to år siden, i oppkjørte løyper mens jeg dro unga i pulk. Suverent feste, men selvfølgelig ikke all verden til gli. Det var heller ikke forventa!! Men det glei faktisk såpass at jeg kunne ta dobbelt tak i enkelte slake nedoverbakker! Har brukt dem både i skogen og på fjellet og synes at de er veldig bra. Men skal du ha fart i nedoverbakkene, tar du selvfølgelig kortfellene av.

Men man har vel ikke på kortfell og forventer samme gliden som med smøreski...!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to par kortfeller til Ragoskiene (Amundsen). Et par med samme lengde som når jeg kjøpte dem, og et jeg har kuttet av ganske mange cm bakerst.

Hvor korte har du kuttet fellen? Forran hælen? Vurderer å kutte mine til forran hælen, men er usikker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det går an å feste noe gaffateip bakerst på fellen bare for å sjekke om det blir litt bedre glid med "kortere" fell? Har ikke prøvd det selv, men fikk en liten ide her. :D Blir det bedre glid av det så må det jo bli enda bedre når en eventuelt klipper av litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det går an å feste noe gaffateip bakerst på fellen bare for å sjekke om det blir litt bedre glid med "kortere" fell? Har ikke prøvd det selv, men fikk en liten ide her. :D Blir det bedre glid av det så må det jo bli enda bedre når en eventuelt klipper av litt.

Smart! :D Skal prøves! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor alt dette styret med kortfellene?

De skal klippes av i henhold til høyde og ikke gå lengre bak enn hælen!

Da blir det bra, forutsatt at man forstår at fellene er en hjelp mot bakglatte ski i stigninger/vanskelig føre.

Det virker som et skudd i mørket å forvente god gli med en friksjonanretning under skisålene.

Man får bestemme seg for hva som gjelder der og da. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.