Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardanger(vidda) i Mai


pyramus

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er sansynligvis i omraade av Aalvik i mai (rundtom 17.05) for en ukes tid.

Jeg planlegger aa gaa noen smaa dagsturer i 20 til 30 km distanse og letter etter alt som skal til - fra kart til turanbefaling. Har noen noen tips for meg hvor jeg kan finne baade det ene elle andre. Jeg kunne godt tenkt meg en liten tur paa hardangervidda ogsaa men jeg er ikke saa sikker om hvordan forholdene vill vaere til denne aarstid. Der ligger vel ennaa mengder med snoe? Kjenner noen forresten karten 2519 Geilo-Hallingskarvet av ugland it? er denne brukbart eller boer en heller foretrekke Statens kartverk (hvilket som blir ganske dyrt med en 10 - 20 kart).

Jeg bor i tyskland, saa det er ikke saa lett for meg aa komme til informasjon. Mange takk paa forhand for enhver tips.

hilsen

pyramus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei,

jeg er sansynligvis i omraade av Aalvik i mai (rundtom 17.05) for en ukes tid.

Jeg planlegger aa gaa noen smaa dagsturer i 20 til 30 km distanse og letter etter alt som skal til - fra kart til turanbefaling. Har noen noen tips for meg hvor jeg kan finne baade det ene elle andre. Jeg kunne godt tenkt meg en liten tur paa hardangervidda ogsaa men jeg er ikke saa sikker om hvordan forholdene vill vaere til denne aarstid. Der ligger vel ennaa mengder med snoe? Kjenner noen forresten karten 2519 Geilo-Hallingskarvet av ugland it? er denne brukbart eller boer en heller foretrekke Statens kartverk (hvilket som blir ganske dyrt med en 10 - 20 kart).

Jeg bor i tyskland, saa det er ikke saa lett for meg aa komme til informasjon. Mange takk paa forhand for enhver tips.

hilsen

pyramus

Det er snø nok, så skiføret er sikkert på den tida.

Når det gjeld kartpakka, så er det heilt greie kart. Eg har begge karta hengande på veggen på kontoret. Same kart som hovedkartserien, men med skiløyper og sumarstigar påtegna. Dersom du skal ta utgangspunkt i riksveg 7, greier du deg med kartet Geilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei afe,

mange takk! Har nettop bestillt ugland kartet pga din "anbefaling". Me faar no sjaa da :-). Har du en tipps om hvordan jeg kann finne noen flotte dags- (rundt) -turer i omegnen av Aalvik kansjke og? Finns der brukbare turboeker til Kvam kommune / Hardanger(vidda).

Forresten saa planleger er ikke akkurat snötur. Det har vi hatt nok av her i sörtyskland :D. og no for tiden skal det vel endelig bli slutt med kulde og drittvaer (om forladelse) og endelig vaar.

Men det burde no i alle fall gaa an da aa gaa turen Aalvik - Voss in Mai (se attachment) unten aa stige gjenom 2 meters med snö? Jeg ville tro at det skluue vaere ganske snöfritt egentlig. Ligger jeg feil der?

Finnes der forresten GPS-Tracks til nevnde omraade et eller annet sted paa nettet?

Mange takk...

pyramus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får prøve å bidra med litt lokalkunnskap siden jeg kommer fra Ålvik (og ikke bor så veldig langt unna nå heller) :-)

Det kan nok være i tidligste laget å gå turen mellom Ålvik og Voss rundt 17 mai på beina. Det er store variasjonar frå år til år, men ofte er det mer snø enn en ønsker for en fottur allerede på 4-600 moh i første halvdel av mai. Turen mellom Ålvik og Voss går nesten opp i 1100 moh. Snøen er også ofte ganske råtten på denne tida.

Iallefall vestsiden av Hardangervidda er normalt ganske dårlig fotturmål i midten av mai. Kryssa for min del vidda fra Finse til Haukelisæter rundt 10mai i fjor på ski.

Har en del gpstracks på hjemmesiden min, blandt annet fra området rundt Ålvik. Stort sett kortere dagsturer i området rundt Ålvik. Det er også en del turer ellers i Kvam å finne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg sier takk så mykket! Det ser da ikke ut til å bli så mye tur den gangen. Jeg regnet ikke med at der skulle være en så masse snø til overs im midten / slutten av mai. Så får jed da checke turene dine. Så vidt jeg har sett til nå, er de fleste da vel heller vinterturer som også ligger godt over 1000 moh. Så det får heller bli sommerturer da. Der blir kanskje anledning til det og.

masse hilsen og en fin dag

P.S.:

Der vel ikke kanskje noen andere steder å gå på tur på i nærheten av Ålvik (i omkretsen av 10 mil) , som der (sansynligvis) ikke ligger (mye) snø igjen? Hva gjør man i hardanger i mai når det ikke skal bli vintersport eller sykklling langs kysten på landeveien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.