Gå til innhold
  • Bli medlem

super lykt?


Gjest 79gr

Anbefalte innlegg

Bra at H7 har fått fiksa denne ledningen sin, mange som har hatt problemer med den..

Er jo en del andre gode (og selv mener jeg bedre) hodelykter enn H7 til under 500 kr.

Uten ekstern batteripakke, men kortere brenntid. Bare å ha 1-3 ekstra batterier i lomma så er det fiksa :D

For eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Tja, Zebralight H31? Pitteliten, 220 lumen. 498 kr. Hvis 49 kr over 500 er lovlig, så har man H51 også, med 200 lumen på 1 AA. Dette er innenfor Norge, men i utlandet kan man jo få enda flere Zebralights og Fenix hodelykter til under 500 kr. (Fenix HP10 og HL20) Hvis man er litt heldig, og kanskje selgeren er grei, så går den under tollgrensa.

Hver sin smak. Selv er jeg veldig fornøyd med Zebralight lykter, har brukt dem mye i regn, også under vann, og de funker fint. Tåler en støyt og, har kræsjet med flere steiner med disse. funker fortsatt knall. De er svært lette og behagelige på hodet, godt hodebånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jankj: hvilken langtlysende AA lykt hadde du gått for? Er få langtlysende AA lykter..

Men jeg kom på en nå, Fenix LD40. Ca 200 m, 4 AA batterier. Synd den ikke er i Norge ennå. 248 lumen.

Det er en quark AA^2 fra 4sevens - men den nye versjonen har en større diode og kraftigere diode. Dette gir mere lys, men i form av større lysflekk som ikke kaster lyset like langt som den eldre versjonen jeg har.

Til praktiske formål har dette bortimot null betydning - de lyser mer enn langt nok likevel. I det fleste tilfeller vil det nok også en større lysflekk være en fordel.

Jeg ville også gjerne hatt en litt varmere fargetemperatur enn det som er standard. Men den dioden jeg har (som lyser litt lenger, men litt mindre kraftig) finnes ikke lenger.

Du kan kjøpe biter til quark-lyktene separat (bryter, 2*AA rør og hode, for eksempel dette med:

http://www.4sevens.com/product_info.php?cPath=297_304&products_id=1842). Da smyger du kanskje under momsgrensa med kampanjekoden cpf8 (avhengig av dagens valutakurs). Gratis frakt uansett, så hvorfor ikke 2 pakker bestilt sånn passelig langt fra hverandre i tid?

En annen sak er at jeg tror ikke en døyt på at disse skrytetallene som 200m sier noe særlig om hvor langt unna lykta er anvendelig til hva du enn nå bruker lykta for å se etter. Jeg ville ikke hengt meg alt for mye opp i dette tallet. Men ivrige sjeler med tid til å prøve det ut må gjerne komme og overbevise meg med erfaringsdata...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XR-E R2 ja. Rotteræcser skal lyse flere hundre meter, hvordan er Quark AA^2 til det? han skal lyse opp reinsdyra sine, som du sikkert vet.

ANSI måler jo maksimal lyslengde for Fenix sine lykter. Nyere Fenix lykter lyser virkelig ca så langt som de er oppgitt, men fortsatt bruker mye av lyktemarkedet et regnestykke fra LUX til meter.

Husker ikke helt hvordan dette regnestykket var..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XR-E R2 ja. Rotteræcser skal lyse flere hundre meter, hvordan er Quark AA^2 til det? han skal lyse opp reinsdyra sine, som du sikkert vet.

Nei, det fikk jeg ikke med meg. Jeg fikk spørsmål om hva jeg ville valgt av lykter som spiser AA batterier, og det svarte jeg på.

Reinsdyr? Mot snø? Med snø på bakken får du veldig mye mer utav lyset enn når det er bart. Reinsdyr er relativt store. Aner ikke hvor langt unna du kan opplyse reinsdyr, det har jeg aldri prøvd.

Min begrensede erfaring med kraftige håndholdte (quark, jetbeam) er at 100 meter er uproblematisk, du ser det aller meste. 150 meter er innen rekkevidde hvis det er store objekter man ser etter og god kontrast til bakgrunnen. Ut over 150 meter er den praktiske nytten liten, etter min mening. Tipper nok at de kaster en grå "blob" av lys på grantrær 200 meter unna, men denne egenskapen er ikke særlig nyttig, og jeg finner det fint lite interessant om grensen for kasting av grå "blob"er er 200 eller 300 meter.

Og jeg tror du trenger MYE mer lys for å øke den praktiske nytten fra 150 meter til 200. Du skal ikke bare "opplyse" noe med så-og-så mange lux, men du skal få tilstrekkelig fotoner tilbake til øyet ditt for at klarer å SE det som befinner seg der. Og intensiteten (mengden fotoner) avtar med kvadratet av avstanden, både på vei ut og på vei tilbake.

ANSI måler jo maksimal lyslengde for Fenix sine lykter. Nyere Fenix lykter lyser virkelig ca så langt som de er oppgitt, men fortsatt bruker mye av lyktemarkedet et regnestykke fra LUX til meter.

Husker ikke helt hvordan dette regnestykket var..

Mer interessant er hva ANSI betyr i praktisk bruk. Kan du forklare det for meg?

Jeg er glad for alle standardiseringstiltak, men det betyr ikke at jeg tar ansi=200 meter for god fisk - det avhenger for mye av hva du ser etter og under hvilke forhold. Fint om noen kan opplyse meg om ansi....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte nå igjen om hvordan Quark AA^2 er på throw, var ingen sure toner over det, selv om det kan ha hørtes sånn ut :D

Du kan lese om ANSI lumen her. http://en.wikipedia.org/wiki/Lumen_(unit)#ANSI_lumens

Det er som du sier, og jeg sa tideligere; det avhenger veldig under hvilke forhold man lyser i.., men ANSI måler under perfekte forhold ettersom jeg har skjønt det. ''American National Standards Institute er det som måler, og disse amerikanerne er jo ganske skikkelige på slike ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte nå igjen om hvordan Quark AA^2 er på throw, var ingen sure toner over det, selv om det kan ha hørtes sånn ut :D

Du kan lese om ANSI lumen her. http://en.wikipedia.org/wiki/Lumen_(unit)#ANSI_lumens

Det er som du sier, og jeg sa tideligere; det avhenger veldig under hvilke forhold man lyser i.., men ANSI måler under perfekte forhold ettersom jeg har skjønt det. ''American National Standards Institute er det som måler, og disse amerikanerne er jo ganske skikkelige på slike ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zebralight H51 anbefales på det sterkeste!

HELT rått med så mye lys fra et AA batteri.

den er dessuten noe av det mest effektive du kan få. Driveren og LED'en er veldig effektiv.

Med Energizer Ultimate Lithium er den spesielt bra. På High2 modusen skal den gi 140lumen (noe jeg ikke tviler på at den gir), og da gir den seg ikke før etter 3 timer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Zebralight H51 anbefales på det sterkeste!

HELT rått med så mye lys fra et AA batteri.

den er dessuten noe av det mest effektive du kan få. Driveren og LED'en er veldig effektiv.

Med Energizer Ultimate Lithium er den spesielt bra. På High2 modusen skal den gi 140lumen (noe jeg ikke tviler på at den gir), og da gir den seg ikke før etter 3 timer!

har du testet dette selv eller referanse til noen som har gjort det? Synes det høres litt voldsomt ut. Dagens effektive LED gir ca 50lumen per watt, da snakker vi om ca 2.8W effekt for å gi 140 lumen. Jeg er ikke helt sikker på utregningen her, men med en kapasitet på 2900mAh - rett under 3.5Wh, ser jeg ikke helt hvordan det kan bli mer enn 75 minutter drift (3,5/2,8=1,25 timer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
50 lumen pr Watt? Cree XP-G som Zebralight H51 bruker gir 139 lumen pr Watt hvis jeg har sett riktig! :)

Oj, ser det... men spesifikasjonen sier også at den da trekker 350mA - da skal jo et AA lithium holde i teoretiske 8 timer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, ser det... men spesifikasjonen sier også at den da trekker 350mA - da skal jo et AA lithium holde i teoretiske 8 timer :)

Hvordan da? Jeg kan ikke slikt, men lurer på hvordan du regner det ut? :)

Hvis 1 AA Lithium skal holde 140 lumen på 350 mA i 8 timer i teorien, så lurer jeg på hvorfor H51 ''bare'' varer i 3 timer på 140 LM. Uansett, så er 140 lumen på 1 AA i tre timer veldig veldig bra, ettersom de fleste LED lykter på 1 AA vanligvis bare gir 140 lumenog det i ca en time :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Hvordan da? Jeg kan ikke slikt, men lurer på hvordan du regner det ut? :)

Hvis 1 AA Lithium skal holde 140 lumen på 350 mA i 8 timer i teorien, så lurer jeg på hvorfor H51 ''bare'' varer i 3 timer på 140 LM. Uansett, så er 140 lumen på 1 AA i tre timer veldig veldig bra, ettersom de fleste LED lykter på 1 AA vanligvis bare gir 140 lumenog det i ca en time :D

http://www.cree.com/press/press_detail.asp?i=1241094842732 - det er Cree selv som spesifiserer 139 lumen per watt, ved en strøm på 350mA.

Da er det ren matte å ta kapasiteten på Lithium batteriet (2900mAh) og dele på 350mA. Men her har man kanskje ikke tatt hensyn til effektivitet.

Uansett så er det fin spec på H51 :). Kunne vært morsomt å høre fra noen som har testet levetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk! :D

139 lumen pr W er vel under ultimate forhold :)

Dessuten er ZL H51 bygget rundt AA Nimh batterier, slik at den skal være veldig god med slike batterier.

Har ikke H51, men har H31 (Kjøpte enda en i går, kjøper heller den til venner og fam enn H51, pga CR123 batt tåler kulde, og jeg skaffer dem de billig :)

Den er oppgitt til 0,9 timer på høy, og det holder det, har selv testet. skulle ikke forundre meg om H51 har god batterilevetid også :) men 1 AA er jo så enkelt å ta med seg i lomma at brenntiden ikke er så viktig kanskje..

Venner og familie vil faktisk heller ha CR123 batterier, fordi jeg skaffer dem for 12 kr stykket og de holder mye bedre energi enn et AA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

energizer ultimate gir nærmere 4000mWh v romtemp og 1watts trekk faktisk... ref: http://data.energizer.com/PDFs/l91.pdf

(dette batteriet duger faktisk veldig godt i kulde også, og jeg har til gode å se batteri som har flere mWh per gram. Jeg mener dermed de er overlegne CR123, selv om CR123 teoretisk har edgen på høy watt-output. Så har du fordelen på tur at det meste annet man har med seg på tur også går på AA batterier)

Er du heldig finner du Energizer Ultimate Lithiumene til rett under 1$ stk på nett.

Hvis dioden skal gi 139 lumen per watt trenger zebralightn kanskje rundt 1.2W fra batteriet for å få til 140 lumen ut glasset, inkl tap i driver, optikk etc. Da stemmer det ganske bra med en runtime på like over 3timer.

Her er en detaljert test av SC51 som har samme optikk og driver, bare med lyset ut enden istedet for siden:

http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?291124-Zebralight-SC51-(XP-G-R4)-amp-SC50w-(XP-E-Neutral)-1xAA-Reviews-RUNTIMES-BEAMSHOTS

Zebran har stort sett størst areal under kurvene av alle lyktene (=best effektivitet)

Ytelsen på oppladbart Eneloop batteri er absolutt brukbar også!

Zebralight har laget en helt rå driver i denne, som virkelig ikke sløser med energien.

Jeg digger dessuten user interface... og den laveste modusen. Denne er faktisk tilstrekkelig til lesing i telt, og skal da vare i 16 dager på eneloop batteri. Det burde tilsvare over 20 dager på L91... Dvs ikke forbruk å snakke om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, ser det... men spesifikasjonen sier også at den da trekker 350mA - da skal jo et AA lithium holde i teoretiske 8 timer ;)

P (effekt) = i (strøm) x v (spenning)

350mA x 2.85 v = 1000mW

driveren i zebralight er av buck-boost type og øker spenningen fra batteriet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zebralight er jo helt fantastisk rett og slett ja!

For meg klarer jeg fiiint å navigere meg med 0,5 lumen hvis det er bekmørkt og jeg har nattsyn.

Har hørt at Zebra skal lage en hodelykt med Cree XM-L diode når den kommer t, og da blir den ihvertfall kraftig! hadde vært gøy å fått en 300 lumen kompakt hodelykt.

Har alltid en 10 pakning med 4Sevens CR123 batterier i sekken, og to-tre doble remser i jaktbukselomma, som virker spesiallaget for disse batteriene! ;)

Venter på H51F jeg, flomversjon av H51.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er samme batteri ja.

Energizer Ultimate lithium kjøper jeg på eBay, men føler meg slettes ikke trygg, men det er så mye billigere enn i andre butikker jeg har sett.. noen som har tips til hvor man kan kjøpe L91 batterier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser den nett sia leverer cr123 batterier til 22 kr rimelig eller ?

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/5/productdet.asp?gid=78&subgid=81&wwwalias=utstyrskontrollen&pid=203

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/5/productdet.asp?gid=78&subgid=81&wwwalias=utstyrskontrollen&pid=265

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/5/productdet.asp?gid=78&subgid=81&wwwalias=utstyrskontrollen&pid=7

ellers kan oppladbare batterier anbefales som alternativ til CR123 batterier. Er dog ikke alle pærer/dioder som "takler" dette.

Enig i at til hverdagsbruk er AA batterier det hyggeligste for lommeboka.

Har bestilt meg en www.olightworld.com/product_show.asp?id=154

som forhåpentligvis kommer imorgen... 36 gram (uten batteri), et fotobatteri og 210 lumen :oops:

har prøvd ITP lykt og er imponert over lys mtp pris. Feks SA2/SC2 lykta.. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Nei, det fikk jeg ikke med meg. Jeg fikk spørsmål om hva jeg ville valgt av lykter som spiser AA batterier, og det svarte jeg på.

Reinsdyr? Mot snø? Med snø på bakken får du veldig mye mer utav lyset enn når det er bart. Reinsdyr er relativt store. Aner ikke hvor langt unna du kan opplyse reinsdyr, det har jeg aldri prøvd.

Min begrensede erfaring med kraftige håndholdte (quark, jetbeam) er at 100 meter er uproblematisk, du ser det aller meste. 150 meter er innen rekkevidde hvis det er store objekter man ser etter og god kontrast til bakgrunnen. Ut over 150 meter er den praktiske nytten liten, etter min mening. Tipper nok at de kaster en grå "blob" av lys på grantrær 200 meter unna, men denne egenskapen er ikke særlig nyttig, og jeg finner det fint lite interessant om grensen for kasting av grå "blob"er er 200 eller 300 meter.

Og jeg tror du trenger MYE mer lys for å øke den praktiske nytten fra 150 meter til 200. Du skal ikke bare "opplyse" noe med så-og-så mange lux, men du skal få tilstrekkelig fotoner tilbake til øyet ditt for at klarer å SE det som befinner seg der. Og intensiteten (mengden fotoner) avtar med kvadratet av avstanden, både på vei ut og på vei tilbake.

Mer interessant er hva ANSI betyr i praktisk bruk. Kan du forklare det for meg?

Jeg er glad for alle standardiseringstiltak, men det betyr ikke at jeg tar ansi=200 meter for god fisk - det avhenger for mye av hva du ser etter og under hvilke forhold. Fint om noen kan opplyse meg om ansi....

Hei, har akkurat sett denne tråden. ANSI = American National Standard Institute. ANSI er et uavhengig organ som lager standarder innen alle mulige områder. Faktisk ble den første standarden (FL-1) først definert i 2009!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FL-1 er den eneste standarden som er gjeldende for hodelykter og håndlykter. Den definerer seks kriterier som oppleves som vesentlige for forbuker, og poenget er at både handelen og forbrukerne skal bli bedre opplyst (er tanken). De fleste store amerikanske selskapene, som Mag, Princeton Tec, Surefire, Energizer, Inova, Coleman etc. oppgir etterhvert kun spesifikasjoner ihht. denne standarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.