Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin Oregon 300


HSE

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig gått til anskaffelse av en Oregon 300, og har et par spørsmål...

1. Når jeg har vært på tur og logget denne på gps`en får jeg ikke lagt inn dette på Map Source hvis jeg lagrer sporet med navn. Jeg får kun lagret sporet om det ligger på gps`en som "gjeldende spor". Noen som vet hvorfor jeg ikke får ført over et lagret spor?

2. På Map Source`en kommer ikke de lagrede sporene (de få jeg har fått lagret!!) opp under hverandre i "margen" når man trykker på spormenyen. Sporene må hentes fra filmenyen. Hvordan får jeg alle sporene under hverandre i spormenyen?

3. Hvis jeg har oppladbare batterier i gps`en, -vil jeg da kunne lade opp disse med et solcellepanel? (type Solio, der strømmen lagres i enheten til den skal brukes) Eller vil gps`en kun virke når solcellepanelet er tilkoblet? Altså, -vil solenergien kun gå til gps`en som enhet, eller til batteriene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Når du lagrer spor med navn blir de liggende på minnebrikken. På gps'en skal det være et alternativ som heter "USB masselagring" eller noe lignende. På min 60CSx ligger den under Grensesnitt i Hovedmenyen. Du får da opp gps'en som egen enhet i Windows Utforsker. Et alternativ er å bruke en minnekortleser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat det samme problemet som deg. Får kun importert "gjeldende spor" og ikke lagrede spor.

Men jeg får hentet inn lagrete spor som GPX fil via utforsker.

Disse kan jo hentes inn i Mapsource ved å åpne GPX-fila

Men om man vil ha flere slike spor i samme database blir det verre, siden MapSource ikke tillater å importere spor og veipunkt inn i en allerede åpnet database fra andre enheter enn GPS'n. Med mindre det finnes en måte jeg ikke har oppdaget.

Ikke helt brukervennlig det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kan si det slik Kenny28, har du ikke hatt gps tidligere så blir du kjempefornøyd med Oregon, men har du hatt en 60CSx så

blir ikke overgangen helt slik en kunne tenks seg.

Ivertfall er ikke jeg helt fornøyd med Oregon, noe tungvint å bruke i forhold til 60CSx.

Men en flott og stor skjerm, en får fullt utbytte av de nye Adventure kartene som er kommet

En flott funksjon som skorer mye hos meg når det gjelder Oregon er profilfunksjonen som er genial.

Ta også en kikk på Colorado gps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er turgps'er som brukes til navigering, og ingen av de som er nevnt her kan måle puls eller forbrenning. Hvis du ønsker en pulsklokke kan du sjekke pulsklokke.no sine sider.

Hvorfor selges det pulsbelte som er ekstra utstyr til oregon da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan kopiere et spor fra en fil, deretter åpne en annen fil, og så lime inn det sporet du kopierte. På den måten får man flere spor i en fil. Det samme kan man gjøre med veipunkter. Men det er jo litt styr, da...

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan kopiere et spor fra en fil, deretter åpne en annen fil, og så lime inn det sporet du kopierte. På den måten får man flere spor i en fil.

Harald

Den metoden du nevner her harhauga er fin, har brukt den mye den tiden jeg hadde en 60Cs uten sirf, man mistet da fix til tider, og da kunne man lime sammen sporene når man kom hjem til pc :)

En annen fin metode er å lime sammen et spor som støter på et annet spor som krysser, blir som et T spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Skal kjøpe GPS. Synes det er vanskelig å velge mellom Oregon og Colorado. Oregon er noe mindre og enklere å bruke som er positivt, men er usikker på hvordan touchscreen fungerer når det er kaldt og hvordan den fungerer med hansker/votter og hvor solid skjermen er mot støt og riper. Kanskje det er sikrere å satse på Colorado med snurrehjul?

Noen som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt min oregon i 1 uke nå og jeg var og i tvil på disse to gps'ene. Har ingen erfaring med gps, men jeg er nå glad at jeg valgte oregon. Jeg kan tenke meg at det er mye mere klatt uten touch skjermen. Nå er det veldig enkel å flytte kartet o.s.v :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

den her lurte jeg også på egentlig.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

3. Hvis jeg har oppladbare batterier i gps`en, -vil jeg da kunne lade opp disse med et solcellepanel? (type Solio, der strømmen lagres i enheten til den skal brukes) Eller vil gps`en kun virke når solcellepanelet er tilkoblet? Altså, -vil solenergien kun gå til gps`en som enhet, eller til batteriene?

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

har kjøpt en freeloader solcellelader med innebyggd batteri 5.5V . vært greit hvis man kunne brukt den til å lade opp bateriene på oregon 300 uten å ta dem ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fiskern4124; Har funnet ut at jeg ikke får ladet opp GPS`en direkte fra mitt Solio solcellepanel. Jeg har imidlertid gått til anskaffelse av en batterilader med USB-utgang, -og Solioen kommer med et "PC-munnstykke", -så får likevel ladet opp batteriene til GPS`en på denne måten.

www.svipptur.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt min oregon i 1 uke nå og jeg var og i tvil på disse to gps'ene. Har ingen erfaring med gps, men jeg er nå glad at jeg valgte oregon. Jeg kan tenke meg at det er mye mere klatt uten touch skjermen. Nå er det veldig enkel å flytte kartet o.s.v :-(

http://forum.gcinfo.no/ under Teknisk kan du lese andres erfaringer med og meninger om ulike gps-modeller. Litt tilbake i tid vil du se at mange som kjøpte Colorado ikke likte den. Ellers er det mange som har brukt/bruker både 60CSX og Oregon og er usikre på hvilken de ville ha valgt hvis de måtte velge.

Mht beskyttelsesfilm på Oregon er det noen som har ok erfaringer med det. Kan kjøpes på www.zagg.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt min oregon i 1 uke nå og jeg var og i tvil på disse to gps'ene. Har ingen erfaring med gps, men jeg er nå glad at jeg valgte oregon. Jeg kan tenke meg at det er mye mere klatt uten touch skjermen. Nå er det veldig enkel å flytte kartet o.s.v :-(

http://forum.gcinfo.no/ under Teknisk kan du lese andres erfaringer med og meninger om ulike gps-modeller. Litt tilbake i tid vil du se at mange som kjøpte Colorado ikke likte den. Ellers er det mange som har brukt/bruker både 60CSX og Oregon og er usikre på hvilken de ville ha valgt hvis de måtte velge.

Mht beskyttelsesfilm på Oregon er det noen som har ok erfaringer med det. Kan kjøpes på www.zagg.com

Jeg gikk over fra den gamle 60C til Oreganoen sist høst. Fikk en modell som var overfølsom i skjermen og som til slutt låste seg. Etter å ha kontaktet importøren Belanor fikk jeg ny maskin og er fornøyd med den. Bruker den primært til geocaching.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskern4124; Har funnet ut at jeg ikke får ladet opp GPS`en direkte fra mitt Solio solcellepanel. Jeg har imidlertid gått til anskaffelse av en batterilader med USB-utgang, -og Solioen kommer med et "PC-munnstykke", -så får likevel ladet opp batteriene til GPS`en på denne måten.

www.svipptur.net

jepp, var den jeg løsningen jeg gikk for også, realt egentlig for da ladern jo aa og aaa batterier.

selgern faktisk på biltema, vet ikke om det er så lurt å handle akuratt den, men er ikke lett å få tak i. så skal nå testen ut skikkelig. funker fint foreløpig på freeloader`n jeg har 8)

genialt med de to, kan jo lade alt man har bruk for på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskern4124; Har funnet ut at jeg ikke får ladet opp GPS`en direkte fra mitt Solio solcellepanel. Jeg har imidlertid gått til anskaffelse av en batterilader med USB-utgang, -og Solioen kommer med et "PC-munnstykke", -så får likevel ladet opp batteriene til GPS`en på denne måten.

www.svipptur.net

Hei.

Kan ikke du legge ut linker på disse produktene (både solioen og lader o.s.v) ? Jeg har oregon men mangler resten 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

legger ut en link hvor jeg fant mitt,lette litt etter HSE sin modell men fant ikke noe ...

Freeloader

http://www.solartechnology.co.uk/products/solar_chargers/freeloader.asp

billigste plassen jeg fant som solgte denne modellen

http://www.scandinavianphoto.no/product/item.aspx?iid=6300823

mer freeloader produkter

http://www.solartechnology.co.uk/solar_chargers.asp

usb ladern kjøpte jeg bare på biltema

art.nr 24-535

har ikke testa ut noe skikkelig enda men har jo lada opp mobilen og batterier på dette.

men anbefaler å google litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.