Gå til innhold
  • Bli medlem

Turjakke i femundsmarka ? HJELP!!!!


Olatheman

Anbefalte innlegg

Heisann fjellfolk!

jeg skal på ukestur i Femundsmarka nå i uke 10, 2009.

Er desverre mindreårig og derfor blander mine foreldre seg altfor mye opp i turplanleggingen.

Akkurat nå har vi en diskusjon på hvilke jakke jeg skal ha med meg for å gå i:

Vi skal gå langt på ski hver dag, og jeg satser derfor på å kle meg i flere tynnere lag mens vi går så det blir lett å regulere kroppstemperaturen for å minske svette og ubehag, hvis jeg får det som jeg vil velger jeg altså alternativ to, ettersom denne jakken er LETTERE og har bedre membran enn min godt brukte Norrøna Recon.

Siden denne jakken er såpass lett, vil jeg også ha med meg Fjellräven dunjakke i sekken som jeg kan ta på meg under pauser og når vi slår leir. Det

alternativ 1: Norrøna Recon

alternativ 2: Norrøna Trollveggen + Fjällreven dunjakke i sekken.

MEN hva synes dere?

Ærlige svar ønskes fort.

Hilsen Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du burde vel klare deg like godt i femundsmarka uansett hvilken av de jakkene du velger. Stusser bare over at du kun vil ha med dunjakke ved bruk av Trollveggen. Begge jakkene er da skalljakker og gir ikke mye varme. Ser ikke noen forskjell på viktigheten av varmt tøy på grunnlag av valg av skalljakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde vel klare deg like godt i femundsmarka uansett hvilken av de jakkene du velger. Stusser bare over at du kun vil ha med dunjakke ved bruk av Trollveggen. Begge jakkene er da skalljakker og gir ikke mye varme. Ser ikke noen forskjell på viktigheten av varmt tøy på grunnlag av valg av skalljakke.

Nei, men til tross for mine foreldres bekymringer er det ikke meldt mange minusgradene, faktisk bare 0 grader til tirsdag, og hvis jeg putter recon i sekken har jeg rett og slett ikke plass til både den og dunjakka.

men takk, dere har overbevist folket mitt, og det var meningen ! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, for en turtøygarderobe du har! Når jeg var mindreårig måtte jeg se langt etter så dyrt turutstyr... Min første Gore-Tex dress kjøpte jeg som 19 åring i 1997, det var en Sasta dress til 3500 kr og den åpnet en ny verden for meg når det gjaldt turtøy :D

Uansett hvilken skalljakke du tar så er jeg enig i at det er lurt å ta med dunjakka. God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det som du prøver å finne en unskyldning til å få (kjøpe) deg en ny jakke.

Begge deler er skall-jakker og har null/liten isolasjonsevne, hvis du ikke har plass i sekken til dunjakka ved valg av den andre jakken, burde du heller kaste ut noe annet av sekken din eller bli hjemme. Kan aldri tenke meg at Reconjakka tar så mye større plass eller veier så mye mer en Trollveggenjakken, Trollveggenjakken er heller ingen liten jakke, selv om vekten har blitt mindre med åra.

Jeg har ikke akkurat dårlig råd eller dårlig lønn, men å kjøpe ny jakke når du har en flott jakke fra før, så går jeg ikke å kjøper ny jakke forde den veier noen gram mindre enn den andre. Kjøp deg et kompresjonstrekk til klærne dine, så får du plass til både reconjakka og dunjakka.

At foreldrene dine er interresert og "blander seg" i planleggingen skal du bare være glad for, det betyr at de bryr seg og faktisk tenker på at du takler å dra på tur.

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er eller hvem du skal gå sammen med, men uansett ville det vært direkte uforsvarlig av dine foreldre og ikke blande seg inn i planleggingen din, å sikre seg at du har det utstyret som kreves og at du selv er skikket til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det aller skumleste er om du treffer på Lars Monsen som har fyrt opp et av sine monster-bål og startet en skogbrann :D

Monsen drar til Finnmark han, så det slipper du :D

Ang temp, var på Femund i helga, og selv om yr meldte -10 så var realiteten -18 utpå kvelden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er vel Femundsmarka for det meste relativt lett turterreng, men det kan jo bli ganske kaldt i dette området.

Nå har jeg etter hvert tilbakelagt en del km på ski og hatt en del døgn i telt vinterstid, og det er skjelden at sekken blir tyngre enn 15 - 20kg ved overnattingsturer selv om det er vinter.

Jeg har også drevet med fjellredning i Røde Kors, i fjellene på sørvestlandet, i over 20 år.

Når det gjelder påkledning så mener jeg at det stort sett er likegyldig hvilken skalljakke du velger. Blir det kaldt så puster alle skalljakker like dårlig. Velg den som er mest behagelig å ha på, og så kan det være en fordel hvis den er litt lang bak og har gode luftemuligheter både oppe og nede og på ermene. (Du trenger god ventilasjon når du går for å unngå å bli våt av svette.) Den bør også ha snøring nederst plus en god hette hvis det skulle begynne å blåse.

Jeg bruker alltid en tynn ulltrøye underst. Vanligvis en med lange ermer, men blir det ekstra kaldt så har jeg en ull helsetrøye under den igjen. Utenpå ulltrøya trenger du nesten ingen ting så lenge du går, kanskje bare en skjorte eller en tynn genser, men når du raster så kan det være lurt å ha en tykk ullgenser eller en fleece genser i sekken til å ta på deg. Ullgenser er det tyngste alternativet, men den holder til gjengjeld bedre på varmen hvis du skulle bli våt. Jeg kan ikke se noen vits i en dunjakke. Den tar bare unødig mye plass i sekken og blir den våt så klarer du ikke å tørke den før du kommer hjem. Ta heller med en litt tykk fleece genser eller jakke til å ha på hvis du blir værende ute om kvelden eller natten og ha skalljakken utenpå.

Nedentil kan det være bra med en vindbukse til å ha utenpå de andre klærne. (Regner med at du vet hva du bør ha under.) Helst en rommelig en med glidelås i sidene så du kan ta den på deg uten å måtte ta av skoa. Den kan gjerne være fóret. Det er stort sett bare når du sitter i ro at du har behov for tykke varme klær. Prinsippet er å isolere med flere tynne eller porøse plagg og så stenge vinden ute med et vinntettt plagg ytterst. Unngå luftsirkulasjon når du sitter i ro. Stillestående luft i klærne isolerer best.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.