Gå til innhold
  • Bli medlem

natoplanker


knopen

Anbefalte innlegg

Hei,

vurderer å kjøpe meg natoplanker fra forsvarets materialutsalg, pga. dårlig råd. Går det ann å nyte en skitur med de inn i vidda, eller er det bare sjit? Skjønner at de ikke ville fungere så godt ned fjellet.

Har dere noen synspunkter på disse skiene? gode og dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier det selv- du velger skia pga prisen. Du får egentlig det du betaler for...

Når det er sagt- har gått x antall mil på natoplank, og det gikk jo det og!

En stor del av befolkningen har gjort det samme :) og mange har sikkert hatt fine turer!

Har også brukt dem i bakke, men da sliter du mer, som du sier.

Anbefaler deg å kjøpe, så får du kommet deg ut!

Så kan du heller oppgradere når økonomien tilsier det...

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vel nesten like mye moro hvis du skjærer opp et par gamle piggdekk og bruker dem som ski isteden... neida, går fint ann å bruke på flata, men jeg tror heller jeg ville ha spart litt ekstra og kjøpt eller par billige bruktski så slipper du å gå rundt i fjellstøvler i tillegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

vurderer å kjøpe meg natoplanker fra forsvarets materialutsalg, pga. dårlig råd. Går det ann å nyte en skitur med de inn i vidda, eller er det bare sjit? Skjønner at de ikke ville fungere så godt ned fjellet.

Har dere noen synspunkter på disse skiene? gode og dårlige.

Hvis du orker å bruke 3-4 ganger mer krefter enn du trenger, og gå mye senere.. Finn en bruktbutikk eller bruk Finn, som foreslått over. Ikke dårlige tilbud det der.. Kjøpte en gang ski og støvler på Fretex til en kompis som var på besøk. Jeg tror vi betalte 250 til sammen, og han fikk utstyr som fungerer mange ganger bedre enn natoplankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da måte på hvor negative man skulle være da... skulle nesten tro de visste hva de snakket om.

Natoplanker er litt forskjellig, selv har jeg et par som kostet 80 kroner med binding og staver. De er fra 1952, er 220 lange. I forhold til fjellski er de tunge, men de flyter greit i løssnø. Jeg slipte de ned, lakkerte de opp, og brukte de et par ganger. Siden har de gjort tjeneste som "veggpynt". Tenkte at jeg skulle lovprise Natoplankenes egenskaper da jeg startet å skrive, men nei. Men skal du gå i relativt flatt terreng så går det. Kanskje er nyere natoplank bedre, så noen da jeg var i forsvaret som ikke så så verst ut (de ble selvsagt lagt av som reserver.).

Det er også mulig at det er en ide å prøve å spenne de ut over sommeren, legg en kloss mellom og bind rundt opp og nede.

Jeg ville likevel vurdert en bedre binding, den som følger med er ikke god, og da kan du like godt ta en tur på Fretex, eller legge inn en ønskes kjøpt melding i forumet her, kanskje noen har noe passende liggende.

Og; fikk i forsvaret i oppdrag å kaste 70 par, men de kunne ikke kastes hele, de måtte kappes opp i tre først - hvilken fornøyelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger! Var skeptisk i starten, og kan ikke si jeg er mindre skeptisk nå!

Er en nybegynner som aldri har eid et par fjellski før, og har lyst å komme meg ut på tur. Hvis jeg kjøper disse plankene og bare skal plages tror jeg interessen vil dale fort.

Er student med stramt budsjett som sagt.. så skal heller sjekke ut bruktmarkedet. Slenger inn en ønskes kjøpt annonse her på forumet.

takk for hjelpen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner de nye natoplankene=gamle Åsnes Combat på ymse brukte forsvarsgreiersider.

Disse skiene er OK, og du får dem for en fornuftig pris.

De nye bindingene til forsvaret er M-98.

Den fungerer, og kan brukes både med skisko og marsjstøvel.

Unngå notoplanker av tre. De er ikke gøy i det heletatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ha gått for de nye glassfiberskiene, hadde jeg vært deg. Disse får du for en fin pris på diverse overskuddslager, ofte helt nye til og med.

Glassfiberski vil spare deg for mye arbeid ift de gamle treskiene. Å drive og smøre på tjære er ikke nødvendigvis det morsomste man gjør. Og ved plussgrader kan du fort ende med å gå på stylter dersom skia blir våte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.