Gå til innhold
  • Bli medlem

Rando, topptur


Anna-Birigtte

Anbefalte innlegg

Er helt fersk i gamet her så jeg er på jakt etter litt veiledning og tips ang utstyr, og forumet her virket som et genialt sted å plukke opp noen tips og anbefalninger :)

Er på jakt etter en utstyrspakke til toppturer, og da har jeg landet på rando, siden telemark er utelukket. Har prøvd telemark tidligere, men måtte legge de planene bort siden knærne mine ikke holdt mål.

I hovedsak er jeg på jakt etter en billig nybegynner pakke hvor jeg også kan ha muligheten til å utvikle meg :D Så i starten blir det en del preppa løyper for å få tak i kjøringen, men satser på at det blir en del høydemeter til neste sesong:)

Har sett en del på bruktmarkedet siden jeg ikke er villig til å betale nypris, men det er vanskelig å finne utstyr som passer mine ferdigheter, høyde og vekt siden jeg har null peiling på dette området!

jeg er ca 160 høy og veier rundt 65kg. Har som sagt dårlige knær, men ellers aktiv.

Fint om du ha noen anbefalninger til hvilken lengde jeg burde ha på skiene, og hvilke type bind, sko og ski jeg trenger til mitt formål:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bindinger er enkelt å velge!

Dynafit er lett og bra!

Når du nevner preppa underlag og i terrenget ville jeg valgt "allmountain" ski. Kan brukes til alt, men ikke topp på noe.

Lengde opp mot din høyde. Rossignol B78 er en slik ski. Denne het før B2. Neste bredde på samme ski er B3/B83. Litt bredere. Men blir det mye kjøring på løst underlag/pudder hadde jeg valgt en noe bredere ski.

Støvler fra Scarpa eller Dynafit.

Gå inn på http://www.outdoor.no/sider/start.htm

Her finner du vinterkatalogen til Scarpa. Bakerst er det en oversikt over egenskapene til de forskjellige modellene. Antall "stjerner" på gåegenskaper og kjøreegenskaper.

Hadde du fått tak i en Scarpa F3 hadde du fått en toppturstøvel med svært gode gåegenskaper og stødig nok ned igjen. Og lett!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står på rando siden noen år og har opparbeidet meg litt erfarenet med det.

Begynn med noe lettkjørte ski, ikke før tunge(du skal gå opp med de). desto lettere , desto mer vibration i skia(normalt sett). ett valg der: tunge ski opp gir mer skiglede ned, lett ski opp, mindre å dra på men du får jobbe litt mer på vei ned

velg en vanlig randobindning som fritschi feks. de er tyngre enn dynafit men rimligere. glem alpine trekker! det er ikke noe alternativ hvis du ønsker å gå toppturer. en nødløsning for de som har alpinutstyr og skal gå på en tur i år som ikke er lengre enn 1 timme(min helt private mening). dumt å kjøpe det råeste hvis du ikke vet hva du ønsker å gjøre.

når det kommer til støvler så finnes det feks dynafit og scarpa. har selv scarpa fordi de passer min fot. samme her som med ski: desto lettere desto mindr stødig(normalt sett) siden der er mindre spennen, mindre material osv.

staver: få tenker på det men kjøp deg ett par teleskopstaver. med 2 deler får du mer hållbar stav(en del mindre som kan krangle) men den blir ikke så kort som en tre delt stav. når jeg går oppover så har jeg de på ca 135 cm(er 180cm) og kjører ned med ca 110-115cm. hvis man traverserer(går på skrå) så kan man bare holde litt lengre ned på den staven som er opp og samtidigt få godt grepp og balanse på staven som er på nedsiden.

lykke til med valget og velkommen i randoklubben

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å bli svært usikker i om jeg er enig i at lette ski automatisk gir dårligere ski-opplvevels. En lett ski er mer leken, og enklere å snu enn en tyngre ski. Skal man dundre ned en fjellside, er tungt bra. I skog, er tungt dårlig. Er det hardt er tungt bra - er det vått og tungt er lett bra. Skriver dette fra Østerrike - de tunge skiene jeg tok med var veldig bra i de åpne pudderpartiene....men i resten, som kanskje består av 2/3 av nedkjøringen ville jeg helt klart ha foretrukket noe lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.