Gå til innhold
  • Bli medlem

1 Mannstelt til soloturer


daggiss

Anbefalte innlegg

Hei igjen!

Jeg hadde et MSR Zoid for noen år siden, og kjøpte i fjor et Hilleberg Soulo. MSR-teltet funket jo, men for meg hadde det for dårlig lufting. Oppsettet med innertelt først, og yttertelt etterpå er heller ikke helt optimalt i dårlig vær. Derimot var det slett ikke dumt å kunne fjerne ytterduken i flott vær og ha det svalt og godt i innerteltet av mesh. Når vinden kom blåste det under ytterduken, som stoppet altfor langt over bakken, og rett gjennom mesh'en. Kvalitet på materialer og arbeid hadde jeg ingenting å utsette på. Selv i ordentlig øsende regn holdt vannet seg ute.

Soulo står solid uten bardunering, og som en påle med barduner. Plassen i innerteltet er god nok til meg og mesteparten av det jeg har med av klær osv, og sekk og støvler får fint plass i ytterteltet. Har også laget mat der uten problemer. Helt klart mitt favorittelt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Soulo står solid uten bardunering, og som en påle med barduner. Plassen i innerteltet er god nok til meg og mesteparten av det jeg har med av klær osv, og sekk og støvler får fint plass i ytterteltet. Har også laget mat der uten problemer. Helt klart mitt favorittelt :D

Ok liggelengde for en 183 med litt tykk sovepose? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt et Hubba Hubba, som er tomannsutgaven. Jeg hadde aldri dratt på høyfjellet med dette teltet, det er iallefall klinkende klart.
Smak og behag.

Har hatt mitt siden 2006 og brukt det året rundt uten problem.

Har også et Helsport telt og et VauDe telt, men de har jeg knapt brukt siden jeg kjøpte MSR teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok liggelengde for en 183 med litt tykk sovepose? :P

Jeg ligger på en DownMat7 i teltet, med en tynnere dunpose uten problemer. Og de gangene jeg har sklidd litt (det er jo ikke alltid teltet står i vater :D ) og posen har ligget mot innerteltduken har det aldri blitt noe kondens på posen. Er 1.82 selv, og har en sovepose som er 1.83, så det er mulig at ting er annerledes om du ligger i en veldig tykk 1.95-pose. Men jeg har ikke opplevd kondens i innerteltet, bortsett fra en gang da jeg lukket luftingen litt vel mye igjen, men da oppunder taket.

Luftingen i innerteltet kan justeres fra halve langsiden til ingenting, noe som gjør det greit å tilpasse teltet til temperaturen ute. Luftingen i ytterteltet er helt oppunder taket på teltet, og funker veldig bra. Også denne kan reguleres, men ikke tettes 100%, som jo er ganske lurt. Kondens i ytterteltet derimot har jeg opplevd en del av spesielt i vindstille regn og tåke i temperaturer ned mot 0 grader. Men det er bedre enn i andre telt jeg har hatt i samme situasjon, feks MSR Zoid, Eureka Skylite og Helsport Rondane.

Eneste jeg har å utsette på teltet er prisen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

For 1/2 år tilbake fikk jeg rimelig et Hilleberg Unna telt.

Jeg har hatt flere netter ute i det, noen på fjellet i 10-15 grader (det kaldeste det blir her ute på kysten).

Teltet fungere kjempebra. Det er et lite 2 mannstelt som veier 2 kg. Laget for 4 sesongers bruk.

Svært enkelt å slå opp siden yttertelt og innertelt er hempet sammen.

Skyver inn 2 stenger i kryss og så er teltet oppe. Oppe på mindre en 5 minutter.

Setter gjerne på 2-4 barduner festet til ski/staver for å stramme ut duken.

Teltet mangler fortelt men har gulvareal er 2,30l x 1,10b x 1.00h.

Derfor kan jeg ha sekk etc i enden av liggeunderlaget eller på siden av det.

Man kan også "hempe løs" en del av innerteltet for å lage "fortelt".

Kan også sette opp bare yttertelt eller bare innertelt (har ikke testet).

Høyden gjør at jeg har gjort "forsiktig fyring", helst med gass, som fungere ok til oppvarming.

Kjøpte deg for å kunne ta med guttungen på 6 år eller "i veste fall" kona.

Så hvorfor ligge ha litt luksus når man greier det på 2 kg?

Jeg greier uansett på pakke en vintersekk for 2 dager på under 15 kg.

Det eneste minus må være pris ... men god kvalitet er ikke billig.

Se http://www.hilleberg.se/unna.htm

- janhugos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med jhs: Kvalitet koster. Har selv et Hilleberg Akto. Er kjempefornøyd med det. Prisen synes jeg er helt grei. Det er mye gryn der og da, men, hvor mye koster det i året å ha et supert telt? Det er jo akkurat det det dreier seg om. Skal ikke drive reklame for noe spesielt merke, men mine telt har lett hatt levetid på 10 - 15 år.

Det er jo noe å tenke på når en skal kjøpe telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soulo er beregnet for høyfjellsbruk, Hubba'en ikke...., men Hillebergteltet er jo endel mer kostbart. Selv har jeg et rødt Soulo og er kjempefornøyd. Teltet er raskt å sette opp og på sommerstid kan man sette opp kun innerteltet hvis det er av interesse (må kjøpe et rimelig ekstrautstyr for dette) eller bare ytterteltet. Teltet veier det Hilleberg reklamerer for i motsetning til mange andre produsenter. Synes Soulo har en rekke gode løsninger, bl.a. gode utluftningsmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Ringstind 2. Supert 1 manns telt.

Er 184 og bruker dlx9 og kan sitte i teltet. Er veldig lett å slå opp. Lett og fint.

Kan brukes til 2 gode venner.

Toler bra med vind og vær, men er ikkje eit 4 sesongers telt.

Anbefales'

:D Greger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går selv og sikler på et Hilleberg Soulo telt. Det som tiltaler meg med det fremfor Unna er at det har et slags yttertelt som kan bruker til våt opppakning, sko o.l. Men idiotisk dyrt da. Men blir det en tur til USA til sommeren så spørs det om et sånt må bli med i bagasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Hilleberg Unna som jeg har brukt på 3 ukers vandretur i Pasvik i september.

Funker fint å ha med inn ryggsekk + div. ting, inn i selve teltet.

Er 190 cm høy, så jeg ligger på diagonalen, med sekken i det ene hjørnet med benene, og div. klær i det andre hjørnet med hodet.

Det er romslig innvendig. 230x110 cm.

Det veier 2 kg. og veldig kjapt å sette opp - to stenger skyves inn, og vips så står det! Ytterst skjelden jeg bruker plugger (i skogen..).

Har og brukt det som mobil flyttbar gaphauk, og flyttet det nærmere bålet når glo-haugen er fin og jevn, og de verste gnistene har gitt seg..

Ps.1 Legg merke til at høyre teltstang står på en opphøyd stein, slik at jeg ligger litt mer nedi ei "søkke". Det løfter teltet og gir økt avstand mellom hode og indre teltduk.

Ps.2 Det er og mulig å stramme strikken mellom innerduken og ytterduken for og trekke bort innerduken bort fra hodet.

post-2211-133474610001_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Hilleberg Unna som jeg har brukt på 3 ukers vandretur i Pasvik i september.

Funker fint å ha med inn ryggsekk + div. ting, inn i selve teltet.

Er 190 cm høy, så jeg ligger på diagonalen, med sekken i det ene hjørnet med benene, og div. klær i det andre hjørnet med hodet.

Det er romslig innvendig. 230x110 cm.

...

Det veier 2 kg. og veldig kjapt å sette opp - to stenger skyves inn, og vips så står det! Ytterst skjelden jeg bruker plugger (i skogen..).

...

Ps.1 Legg merke til at høyre teltstang står på en opphøyd stein, slik at jeg ligger litt mer nedi ei "søkke". Det løfter teltet og gir økt avstand mellom hode og indre teltduk.

Du sier at du ligger på diagonalen med sekken i det ene hjørnet, betyr dette at du legger bena oppå sekken? Eller ligger sekken langsmed bena dine? og hvilken sekk er dette? Sekker er jo ulikt brede...

2kg, lett å sette opp.. Det hørest jo ut som Unna og Soulo har en del ting til felles. Kan tenke meg at Unna er hakket lettere, 1 stang mindre og billigere, mens Soulo har fordelene på snaufjellet og med et lite fortelt?

Bra ide med den steinen, det hadde jeg aldri tenkt på :D Godt tips til flere telt av den lave typen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig digg den store sideåpningen på Unna da. Men jeg har på følelsen av at Soulo er hakket romsligere så det er mest aktuelt for meg. Uansett så er unna et utrolig fint telt. Men det er noe av et mysterium hvorfor Hilleberg teltene er så idiotisk dyre. Og igjen, hvorfor de er så mye billigere i USA...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leter selve etter et 3-sesongs telt til soloturer i fjellet.

Fant en test av Vela 1 Extreme her: http://www.flyack.no/div/Omtale_Vela1.pdf

Så nå har det kommet på lista over telt jeg vurderer å kjøpe.

Ta en titt på Velas noe snodige åpne-/lukkemetode før du kjøper det. Jeg syntes nå dette systemet med snorer og trinser virket litt usikkert. Så for meg feil veldig fort. Veldig mulig jeg tar feil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på Velas noe snodige åpne-/lukkemetode før du kjøper det. Jeg syntes nå dette systemet med snorer og trinser virket litt usikkert. Så for meg feil veldig fort. Veldig mulig jeg tar feil :lol:

Dette er nettop fordi Jeg vurderer teltet. Synes åpne/lukke metoden er genial og mer sikker en en glidelås. (duken er jo hel uten glidelås)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv et exped orion extreme.. Tidlig i denne tråden nevnte jag vela 1 som også burde vurderes.. har det ikke selv men virker som et godt telt med muligheter.. Er oxo litt nysgjerrig på denne åpnigen uten glidelås.. er i utgangspungtet positiv til den varianten...

litt om teltet http://www.flyack.no/div/Katalog_Telt_Exped_Vela1.pdf

Målene : http://www.oslosportslager.no/produkt/vela-i-extreme-1-manns-telt-5420.aspx

lykke til med valget ditt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.