Gå til innhold
  • Bli medlem

Steget ut - topptau


TINDERVRANGLERN

Anbefalte innlegg

Hei! Må først si at dette er et genialt forum, har lenge vært en passiv bruker som har benyttet meg av informasjon som ligger her.

Kan vel begynne å fortelle at jeg tok brattkortkurse for 3-4 måneder siden. Har fått klatret en del (inne i klarevegg) så kan klatre på topptau samt lede. Allerede nå ser jeg litt fremover med tanke på klatring utendørs. Har tenkt litt på det og funnet en del plasser hvor jeg har tenkt at ”her hadde det vært fint å starte for å klatre ute”. Har sett for meg å lage et topptaufeste, for å så klatre disse ”rutene”.

Grunnen til at jeg vil klatre på topptau og ikke lede ”ruta” jeg har sett for meg, er fordi jeg ikke har erfaring med å sette sikringer/bolting (vist man gjør det), og anser det som en grei begynnelse med tanke på å klatre med topptau. Dette vil vel være den aller sikreste måten å klatre på?

Det jeg også lurer på er hvordan jeg skal gå frem for å lage sikkelige fester for topptauet? Kom gjerne med tips, både når det kommet til ideer og hvilket utstyr man må bruke.

Så hva mener folket her på bruket om det jeg skriver? Ville dere frarådet meg fra å gjøre dette, og heller oppsøke/melde meg på et klatrekurs? Eller er det mulig å starte, slik jeg spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
funnet en del plasser hvor jeg har tenkt at ”her hadde det vært fint å starte for å klatre ute”. Har sett for meg å lage et topptaufeste, for å så klatre disse ”rutene”.

Er dette steder du har gått forbi og sett at det ser aktuelt ut, eller er det på etablerte utendørs klatre felt? I førstnevnte tilfelle må man huske på at det kan ligge mye løst underveis i "ruta" og at dette kan falle ned på den som sikrer selv om du går på topptau.

For å bygge topptaufeste fra trær, steiner etc, er det en del detaljer å huske på, så jeg ville tatt et utendørskurs eller blitt med en erfaren person de første gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke på etablerte felt, så plassene jeg har sett for meg er ikke boltet eller lagt opp topptaufeste. Skjønner vel egentlig at å beskrive over nett hvordan man setter topptaufeste ikke er helt heldig, får heller satse på å ta kontakt med folk som har erfaring.

Men kom gjerne med tips for hvilket utstyr man trenger evetuelt litteratur som er tilgjengelig på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har kommet over en nettside nå som tar for seg en del lokale klatrefelt. Nå skjønner ikke jeg meg helt på klatrespråket, så hva kan jeg forvente meg når det står:

- 5 bb anker

- bb anker

- naturlig anker

- 4 bb + 1 bb på anker.

Hver av disse fire eksemplene tilhører fire forskjellige klatreruter på samme felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke kender kompetente personer som kan lærer fra sig, så har NKF et kurs som netop behandler det at går fra inneklatring til ute. Tjek med din lokale klub, eller der hvor du fik bratt kortet. Klarting lærer man ikke på nettet eller ved at læse en bog...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.