Gå til innhold
  • Bli medlem

Længde på ski?


Jakob

Anbefalte innlegg

hej alle

Beklager jeg også tager emnet op, men:

Jeg skal købe nogle Åsnes Amundsen med kort-felle systemet. Men hvor lange skal de mon være?

Jeg er 180 cm og vejer 75-80 kg.

De skal bruges til fjeldturer med pulk og nogle gange en mindre rygsæk.

Jeg håber I vil give mig et indspil.

Mvh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Normalt ville jeg sagt 195cm, men enig med Askers store fjellsønn; 200 (201) cm sannsynlig det rette.

Om det kun går rett fram, og i tillegg minimalt med høydeforskjeller, så duger det sikkert også med 208 cm (mer smørespenn og enda bedre bæreevne). Mulig dette ikke er så viktig når du vil benytte Åsnes' kortfeller

Har du prøvd ski i denne marka/fjell-kategorien? Hvis ikke kan det være verdt et forsøk før kjøp (har personlig opp gjennom årene flere aha-opplevelser i så måte, både hva gjelder ski i denne kategorien samt også langrennski og telemarkski)

Lykke til :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

190, så får du satt noen svinger med de også. :x

ser ingen grunn til å kjøpe noe lengre. Man skal ikke gå fort på fjellski, så setter større pris på gode svingegenskaper.

er selv 178 og har 188 ski som jeg synes er perfekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakob,

Jeg er 183cm / 77kg og har Rago 195cm, og har det samme bruksområde som deg. Spennet i 200cm skiene var for sterkt, 195cm helt passe. Jeg vet ikke om endringen fra Rago til Amundsen medførte noen endringer i spennet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trym, du er helt tilfreds med de 195 cm?

Jeg læser mange steder at stivheden / "spennet" er stærk på denne ski, og man skal holde igen med længden.

Vh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg. Jeg insisterte på 195 i butikken mens selger mente 200. Som tidligere nevnt fant vi at spennet i 195 riktig for meg. I bruk er jeg strålende fornøyd med valget.

Fra Sportsnetts omtale av Amundsen (samme tekst som det sto for Rago)

MERK: Når det gjelder lengde på ski, så er vår oppfatning at du skal ha kortere ski enn du vil velge til løypeski. Men er du tyngre bygd enn gjennomsnittet, så skal du opp litt for å få nok flyt på skia. (Jeg som skriver dette, veier 95 kg og er 183 cm, og jeg går på 200. Ville gjerne gått ned både i vekt og lengde på skia...)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.