Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes Ingstad. Hvilke bindinger?


Belka

Anbefalte innlegg

Kommet fram til at jeg skal kjøpe Åsnes ingstad fjell. Jeg er 179 høy og er 66 kg. Hvilken lengde bør jeg gå for? Er bare ungdommen selv og vil trolig bli en del tyngre etterhvert.

På butikken annbefalte dem Rottefella bc manuel men jeg mente 75mm egnet seg best. Men men.

Hvilken binding og sko er mener dere passer best? :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I butikkene er det ofte folk uten erfaring, og MIN erfaring er det samme som din, de anbefaler manuelle BC-bindinger. Skal du gå utenfor løyper gir BC-bindingene DÅRLIG stabilitet, noe jeg nå smertelig har fått erfare med leddbåndsbetennelse etter stadig dårlig stabilitet pga BC-bindiinger. Jeg går i løssnø hver eneste dag og kan ikke annet enn anbefale 75mm bindinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I butikkene er det ofte folk uten erfaring, og MIN erfaring er det samme som din, de anbefaler manuelle BC-bindinger. Skal du gå utenfor løyper gir BC-bindingene DÅRLIG stabilitet, noe jeg nå smertelig har fått erfare med leddbåndsbetennelse etter stadig dårlig stabilitet pga BC-bindiinger. Jeg går i løssnø hver eneste dag og kan ikke annet enn anbefale 75mm bindinger!

Uenig.

BC-bindiger synes jeg er mye bedre og gå med, og mer enn stabilt nok til det aller meste.

Til _kjøring_ er 75mm bedre, men da ikke -bare- supertelemark, men riva eller telemark m/vaier.

På disse skiene er sikkert 75mm supert, da jeg regner med at de skal brukes både opp og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv manuell bc og er meget fornøyd. For et par uker siden sendte NRK et program hvor Børge Ousland gikk fra Nordpolen til Franz Josefs Land. La merke til at han gikk med BC på denne turen. Det fikk meg til å tenke på at det nok duger for meg også.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommet fram til at jeg skal kjøpe Åsnes ingstad fjell. Jeg er 179 høy og er 66 kg. Hvilken lengde bør jeg gå for? Er bare ungdommen selv og vil trolig bli en del tyngre etterhvert.

På butikken annbefalte dem Rottefella bc manuel men jeg mente 75mm egnet seg best. Men men.

Hvilken binding og sko er mener dere passer best? :D

Ingstad ja, den fremstår jo nærmest som den "komplette" ski: kan brukes til alt fra markaturer i preparerte lysløyper, til toppturer og offpistlignende aktiviteter :D:D

Vel; 190 cm lengde hvis skøyte- og svingegenskaper prioriteres, 200 cm hvis bæreevne i løssnø samt ikke minst "langrenn"- og bortoveregenskaper prioriteres.

Hva gjelder bindinger synes jeg personlig best om 75 mm, men her er meningene så delte at du må bedømme etter mavefølelsen og ikke minst ut fra dine preferanser, ferdigheter og smak.

Bindingsvalget er godt diskutert tidligere, mang en gang, se f.eks denne tråden: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=10456 (sjekk spesielt kommentarene fra elgen, jeg tror mange har latt seg inspirere av hans kreativitet. Det er jo selvsagt ekstra spesielt når man har satt sitt personlige preg på utstyret :x:-( )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingstad i prepparerte løyper?

Ikke sjanse i det hele tatt.

Har kjøpt meg et par av disse superfantastiske skiene. Har hatt store problemer med å skaffe bindingene jeg skulle ha: Super Tele MED wire, men det ser ut til å løse seg.

Uansett Ingstad er en super ski i løs snø, skare ja alt bortsett fra i prepparerte løyper.

Den går overhode ikke nedi sporet.

Så, skal du ha markaski, må du se etter Fischer 99 eller noe enda smalere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min har disse skiene med Riva 3 binding med 10mm plater og helløftere i kombinasjon med Varg Skavl støvler. Hun bruker disse til røffe fjellskiturer, toppturer og telemark nedkjøringer. Hun er veldig fornøyd med disse skiene og oppsettet. Hun er 176 cm og bruker ski på 180, men er ferdig utvokst :roll:

Jeg bruker samme oppsettet på mine Åsnes Nansen ski, og dette er vesentlig mer stabilt å kjøre med enn mine Madshus Glittertind med Manuell BC binding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingstad i prepparerte løyper?

Ikke sjanse i det hele tatt.

Den går overhode ikke nedi sporet.

Så, skal du ha markaski, må du se etter Fischer 99 eller noe enda smalere.

Du misforstår (eller jeg formulerte meg dårlig); selv telis-skia mine kan brukes i preparerte anlegg, bare man IKKE prøver seg på trikkeskinnespora! Det går eksempelvis helt greit å skøyte med mine Nansen i preparerte løyper/anlegg :D

Forøvrig ellers enig med deg at hvis tanken var å kjøpe rene markaski, så fremstår Ingstad som vel "heavy". Men Belka har allerede i ett innlegg signalisert at skiene skulle brukes delvis til toppturer, så jeg tror mer at tanken er allsidig bruk av skiene :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forhørt meg litt rundt og funnet ut at riva 3 er gått ut av produksjon. Derfor står nå rottefella chili som den sterkeste kandidaten. Hva er forskjellen?

Har også sett på Crispi antartic. Noen med erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forhørt meg litt rundt og funnet ut at riva 3 er gått ut av produksjon. Derfor står nå rottefella chili som den sterkeste kandidaten. Hva er forskjellen?

Har også sett på Crispi antartic. Noen med erfaringer?

Ang. chilli: Jeg har prøvd kominasjonen chilli og lærstøvler, og likte det så absolutt ikke...

Knekken på skoa kommer for langt bak, siden wiren er festet langt bak på bindingen.

Resultatet ble stygge gnagsår oppå tærne...

Har mye bedre erfaring med riva, som jeg har brukt i 10 år nå - mye snillere mot knekken på skoa...

PS: jeg brukte de samme skoa til begge bindingene...

Glad jeg har flere par riva 3 liggende :D

mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, takker for svar.

Riva 3, ikke i produksjon

Chilien spisser opp skoene og føtterne.

BC manuel iser og er dårlig i nedkjøringer.

Super telemark m/vidje er heller ikke lenger i produksjon.

:D:(:(:(

Hvilken binding skal jeg da gå for? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kikke på Rottefella M98 ( militærbinding) Oslo sportslager fører den.

Jeg bruker den sivile versjonen av den og er fornøyd. Tidligere hadde den navnet Riva 1. De første versjonene spiste vajer. De jeg har nå har jeg gått ca 6000 km på uten vajerskifte.

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et par gamle, men lite brukte telemarkski med Riva 3 bindinger til 300kr, som jeg plukket bindingene av og monterte på fjellskia.

kjæresten min hadde allerede et par Riva 3 bindinger da hun kjøpte sine Ingstad på sportsnett. De boret hullene til bindingene uten ekstra kostnad, så jeg kunne bare skru på bindingene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par Ingstad med Riva-binding og litt oppbygging. (10mm eller noe...) Har brukt manuell BC på mitt forrige par med ski og det er ikke noe jeg vil tilbake til brtsett fra i oppkjørte løyper. Skoen jeg bruker er Crispi Sydpolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innomHhank Sport i trondheim i dag for å kjøpe kortfeller. Der hang det i allefall 1 delvis komplett super telemark binding i butikken. Så bare en wire, men tipper de har begge.

Har nettopp fått testta mine ingstad ski med supertelemark, pluss 10mm oppbygningsplate. Litt merkelig specs på pakken. Valge bare 180cm lange ski, og er selv ca176cm. Ville ha ei kortere ski, for å krabbe rundt i skogen, samt til litt kronglete "klatring" i mye snø. Syntes de gamle fischer villmarka bli lange å løfte med seg i skogsterreng og dypsnø. Til tross for at det innlysende vil gi meg dårligere gli og litt mindre flyt, enn lengere ski, syntes jeg det funket supert.

Kjøpte skiene på Sakshaug Sport på Stjørdal. Kanskje de også klarer å skaffe flere bindinger.

www.hanksport.no

Tlf:73 82 37 00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.