Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger klær for røffe forhold


svennand

Anbefalte innlegg

Hei.

Første post på forumet her gitt.

Er i den situasjonen at jeg har en jobb som krever relativ store krav til bekledning.

Jobben min består av å montere mobilstasjoner på fjelltopper.

Dette innvolvere lengre aggresive turer på tereng som ikke er direkte "tur" terreng (vasse i dyp snø++)

Samt at det kan være fint vær enkelte dager, mens på den verre tiden av året fort blir -30 grader.

Og når man da står en 30m oppe i ei mast på toppen av ett fjell kan det bli VELDIG kaldt.

Trenger derfor tips til hvilken bekledning jeg bør kjøpe, med følgende kriterier:

1. Siden det er arbeidsklær bør det ikke koste så altfor mye

2. Være nokså slitesterkt material,når man klatrer master er det lett å rive opp buksa eller jakka. bergansbuksa måtte kastes for å si det slik.

3. Klare å holde meg tørr (arbeidsdagen er på ca 12 timer, i all slags vær)

4. Jakken bør ha grei størrelse på frontlommen, da det er kjekt å ha lett tilgang på ting når man henger i masta.

5. Kan godt være litt foret (men tar den verste kulda med ull)

6. må puste en del, da det er kjedelig å gå 2 timer opp fjellet med tungt utstyr, for så å stå stille i timesvis og fryse på toppen..

Håper noen kan hjelpe meg.

Har sett på G-sport og inter-sport men har følelsen av at de prioriterer mer fargen og "moten" på plagget, en ren ytelse i tøffe forhold...

Var innom Wistex der jeg fant ei Gaupa jakke som jeg vet andre konkurrenter (i bransjen) har brukt med godt resultat, men den var selvfølgelig på

tilbud pga utgående serie... og de hadde den bare igjen i XXS.......!

Noen tips? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ut fra dine "krav", så ville jeg sett på Norrøna sitt Trollveggen sett, dyrt, men slitesterkt og meget bra. For at et plagg skal oppfylle de kravene som du stiller, ser det nok ut som om du må betale litt for det. Denne "gaupa" jakka er ikke i samme liga som Trollveggen jakken med tanke på kvalitet på sømmer, samt membran ol. Har sett denne selv. Når det kommer til det punktet med at du står og fryser på toppen når du kommer fram, så vil jeg anbefale deg å kjøpe deg en dunjakke. Trenger ikke være av den dyreste sorten, Bergans Down Jacket holder i massevis, så lenge du ikke skalp spurte gjennon kratt ol. med den. Det fine med dunjakker er at de er relativt lette og komprimerbare, samtidig som de varmer no sinnsykt. Super jakke å ha i sekken som du smetter på utenpå skallklærne når du kommer fram. Da fryser du nok ikke, selv i 30 blå. En annen dress jeg kan anbefale er Norrøna Recon, GoreTex dress med masse lommer og ekstremt slitesterk. Har denne selv og er storfornøyd. Denne dressen er utviklet i samarbeid med Norske, Danske og Svenske spesialstyrker i militæret og er mer eller mindre en fullkommen dress som beskytter ekstremt godt, etter min mening. Blir brukt i militæret i dag som en av variantene til M-04 uniformen. Norrøna sin er etter de flestes mening "den beste" av de, så det er oftest befalet som får disse. "Undersåttene" for ofte Helly Hansen sin M-04. Anbefaler Norrønas Recon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6. må puste en del, da det er kjedelig å gå 2 timer opp fjellet med tungt utstyr, for så å stå stille i timesvis og fryse på toppen..

Det er umulig å få forede ytterplagg som fyller begge rollene. Selvsagt kan man ha "vanlige" turklær til anmarsj og arbeidstøy for stillestående arbeid i sekken, men det blir et par kilo ekstra å bære. Dunklær utgår - de vil du rive i filler på null tid.

Min første reaksjon var - kjøp scooterdress, d.v.s. en selebukse + jakke beregnet på scooterkjøring. Reima er bra, men det finnes andre og. Men dette er alt for varmt til å gå i, selv med de gode luftemulighetene denne løsningen gir. Selv om dette er robuste saker er jeg ikke sikker på om de tåler din bruk - men jeg tror en Reima scooterdress er minst like solid som Norrønna skallplagg, som også er foreslått. Muligens en god, gammeldags varmedress er like bra (omtrent like tung, nesten like vindtett, mye billigere og tåler mye). Men uansett - denne løsningen forutsetter at du har klær til å gå i utenom. (Vanlig Svalbardtricks i dårlig vær er forresten å ha skallplagg under scooterdressen. Må man spa seg løs (evt gå hjem!) så vipper man bare av scooterdressen og er kledd for aktivitet).

Nei, dette var vrient. . . du kommer neppe utenom å bære "varmen" inn. Jeg vil tippe at den løsningen som veier minst er solide, romslige skallplagg og så bærer du varme plagg til å ta på under. Men ingen skallplagg er beregnet på "industribruk", selv om klatrejakker får hard juling de og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Første post på forumet her gitt.

Er i den situasjonen at jeg har en jobb som krever relativ store krav til bekledning.

Jobben min består av å montere mobilstasjoner på fjelltopper.

Dette innvolvere lengre aggresive turer på tereng som ikke er direkte "tur" terreng (vasse i dyp snø++)

Samt at det kan være fint vær enkelte dager, mens på den verre tiden av året fort blir -30 grader.

Og når man da står en 30m oppe i ei mast på toppen av ett fjell kan det bli VELDIG kaldt.

Trenger derfor tips til hvilken bekledning jeg bør kjøpe, med følgende kriterier:

1. Siden det er arbeidsklær bør det ikke koste så altfor mye

2. Være nokså slitesterkt material,når man klatrer master er det lett å rive opp buksa eller jakka. bergansbuksa måtte kastes for å si det slik.

3. Klare å holde meg tørr (arbeidsdagen er på ca 12 timer, i all slags vær)

4. Jakken bør ha grei størrelse på frontlommen, da det er kjekt å ha lett tilgang på ting når man henger i masta.

5. Kan godt være litt foret (men tar den verste kulda med ull)

6. må puste en del, da det er kjedelig å gå 2 timer opp fjellet med tungt utstyr, for så å stå stille i timesvis og fryse på toppen..

Håper noen kan hjelpe meg.

Har sett på G-sport og inter-sport men har følelsen av at de prioriterer mer fargen og "moten" på plagget, en ren ytelse i tøffe forhold...

Var innom Wistex der jeg fant ei Gaupa jakke som jeg vet andre konkurrenter (i bransjen) har brukt med godt resultat, men den var selvfølgelig på

tilbud pga utgående serie... og de hadde den bare igjen i XXS.......!

Noen tips? :x

Her er to billigmerker. Dovrefjelldressene til Magasinet har fått mye god omtale. Jeg har selv ei bukse som er skikkelig solid. Klart at man får bedre ting om man legger 3000 bare i buksa, men denne funker fint som jobbebukse. Jeg jobber selv utendørs i mye av sommersesongen og har gitt disse buksene skikkelig juling.

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=10

Prima Villmark er også en mulighet, men jeg har en følelse av at disse ikke er like solide, og at membranen puster dårlig..

http://www.prima-villmark.no/

De tradisjonelle arbeidsklærleverandørene lager sterke ting, men den som har prøvd våt bevernylon i kulda gjør det bare en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å få forede ytterplagg som fyller begge rollene. Selvsagt kan man ha "vanlige" turklær til anmarsj og arbeidstøy for stillestående arbeid i sekken, men det blir et par kilo ekstra å bære. Dunklær utgår - de vil du rive i filler på null tid.

Når du sier at dunklær utgår, tror jeg ikke du kjenner til markedet godt nok. Det finnes flere dunjakker som tåler juling, dessuten er de relativt lette, komprimerbare og har en utrolig isolasjonsevne i forhold til vekt! Supert med en dujakke å dra utenpå skallbekledingen når det er kaldt! Må litt opp i pris for skikkelig kvalitetsplagg, men de finnes! Bare så det er sagt! Sjekk ut ME Greenland...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.