Gå til innhold
  • Bli medlem

stormkjøkken vs gassbrenner vs primus


Gjest 79gr

Anbefalte innlegg

Har selv en gassbrenner. Fungerer helt fint, helt til minusgradene kom, effekten sank merkbart.

stormkjøkken har jeg også prøvd over flere turer, men kom frem til: veide mye, slukte rødsprit og dårlig effekt. Gassbrenneren er mye lettere å justere.

Primus har jeg bare prøvd litt, kan ikke sie noe særlig for eller imot.

skulle gjerne hørt fra andre som har brukt en eller flere brennere. Kunnne vært kult å kåret en vinner (hvis mulig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kan bli moro!

Med endel svorne tilhengere av både primus og stormkjøkken, såvel som gass, kan dette bli en morsom debatt! Ta gjerne med debatten primus med eller uten slange for ekstra trykk!

Samme gjelder om du kan få i gang en diskusjon om ryggsekker med eller uten pakkramme, soveoser med dun vs syntet og telt med eller uten stormmatter! Her er det mange sterke meninger :-)

Jeg kjører gassbrenner, dunpose, anatomisk sekk og telt uten matter... Funker helt fint til MITT bruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt lesemateriale og fint grunnlag for diskusjon i artikkel fra bladet Friluftsliv: http://www.friluftsliv.no/files/image/pdf/000001.pdf

De har også testet kokeapparat for flytende brensel ( http://www.friluftsliv.no/files/image/pdf/000015.pdf) og for gass ( http://www.friluftsliv.no/files/image/pdf/000038.pdf ).

Min høyst personlige mening er at man først som sist kan drite i stormkjøkken. Jeg synes gass er greit å ha på sommeren på alle korte turer, samt som backup på lengre turer hvor jeg primært fyrer bål. Til all vinterbruk og lengre sommerturer uten bålfyring er brenner med flytende drivstoff etter min mening det beste. Men her er jo smaken som baken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Min høyst personlige mening er at man først som sist kan drite i stormkjøkken"

Er forsåvidt enig, fyrer med gass (som sagt). Brukte den i 10 minus, effekten sank ekstremt. Plaserte den noen sekunder inntil bålet, og vips full fyr igjen.

Er det noen som har erfaringer med flytende drivstoff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en coleman 533 og fyrer med miljøbensin. bruker denne i den kalde årstiden. kun gode erfaringer. i de varme månedene bruker jeg en msr pocket rocket.

forøvrig går det i anatomisk ryggsekk, telt uten stormmatter og pose i syntet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker msr xgk expedition året rundt, hvis ikke bålet brenner. Gode kokemuligheter og bra med varme. Ingen reguleringsmuligheter, men til gjengjeld veldig grei å ha med å gjøre. Få deler og dermed lett å fikse hvis ting skulle skjære seg. Bråker...

Ellers; anatomisk sekk, telt uten matter, pose i syntet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På forumet "spiritburner" kåret vi en vinner for noen år siden

Etter mye frem og tilbake, havna avstemmingen på Svea 123 med minipumpe.

Denne er vel noe av det mere idiotsikre turutstyr som er laget.

Desverre har den ikke effekt nok til å varme et telt vinterstid.

Personlig forettrekker Coleman med integrert tank, hvis man skal fyre med bensin.

Borde his man bare skal bruke den på sommeren,

og primus 96 eller 210 hvis man skal fyre med parafin.

Dette er alle brennere der effekt og vekt er noenlunde fornuftig i forhold til hverandre.

Selv om jeg aldri bruker gass, betyr det ikke at dette vil være riktig for alle andre.

Gass gir rimelige og lette brennere til sommerbruk.

Sprit gir også lettvekts sommerutstyr (Et komplett stormkjøkken er tungt)

For resten av året, er det bensin eller parafin som gjelder.

Fordel med slangeprimus er vekt

Ulempen er enda flere koblinger som kan lekke.

Jeg har noen få primuser (drøye 80) i forskjellige størelser, vektklasser, effekter og for ymse drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My smart her allerede.

Gassbrenner med slange, f.eks. Trangia's kan virke med propan/butanmix ved noen kuldegrader hvis du snur boksen opp-ned. Flammer nok opp veldig i starten.

Siden en eller annen naturlov sier at det vil alltid begynne å blåse når du skal koke mat, så er det nok en god ide og vurdere noe som passer i Trangiaen du allerede har.

Som du ser på forumet så er det minst en mening for hver bruker, så rådet må først og fremst være å sørge for å få prøve ulike løsninger, og velge en du føler deg komfortabel med.

De fleste slangebrennere (multifuel) kan tilpasses Trangia, men jeg har jo tro på at Trangias egen spesialversjon av Optimus Nova er den beste.

Forøvrig kan du jo bare lage en vindskjerm, og bruke kjelene du allerede har på bortimot en hvilkensomhelst brenner.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.