Gå til innhold
  • Bli medlem

Km pr dag


vvestoel

Anbefalte innlegg

Annonse

Blir et vanskelig spørsmål å svare på. Det spørs på din form, terrenget, sti/ikke sti, været og vekten på sekken. Alt fra 5-6 kilometer til 3 mil er mulig. DNT regner ca 3 km i timen på sti (om jeg ikke husker helt feil) men det er med dagstursekk på 8-10 kilo.

Selv ligger jeg på mellom 10 og 20 kilometer pr dag på ukesturer med 20-25 kilo sekk. Mindre på begynnelsen av sommeren enn på slutten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Det kommer naturligvis an på terrenget du går i, men mellom 10 kilometer i kupert skogsterreng og 25 kilometer på hardt og flatt snaufjell er normalt ikke noe problem selv om man går med storsekk. Jeg snakker da om totalt tilbakelagt distanse, altså ikke avstanden du målte ut da du valgte ruta på kartet. Å gå såvidt langt forutsetter at dagen brukes til marsj. Dersom man bruker tid på fisking eller andre gøye aktiviteter så er det ikke sikkert man klarer mer enn 5-10 km. Mist forøvrig ikke motet dersom man ikke går så langt første dagen, kroppen bruker et par dager på å venne seg til marsj med tung sekk.

Dersom du går utstyrt for en ukes tur blir det raskt 20kg på ryggen. Hvorvidt den ekstra vekta gjør noe særlig med marsjtempoet ditt kommer i stor grad an på terrenget. På vei eller i hardt og flatt fjellterreng utgjør sekken lite for farta du holder. Beveger du deg mye oppover eller i kupert terreng, går i myr eller på myk skogsbunn, ja da sinker sekken deg betydelig. Iallefall hvis man ikke har godt trent lårmuskulatur.

En tabbe jeg har gjort flere ganger er å legge opp til for lange turer i forhold til tiden som er avsatt. Det er mye bedre å ha det litt romslig, slik at man kan ha en hviledag eller to dersom man finner et fint fiskevann, en flott fjelltopp man vil bestige, eller rett og slett er sliten etter flere dagers marsj.

NB: Etter min mening er det veldig viktig å la den tregeste i gruppa få sette tempo. Det blir ikke en hyggelig tur for noen parter om noen hele tiden ligger som en hale etter de andre. Drar man på tur sammen så drar man på tur sammen. Å oppmuntre til å trykke til opp den harde kneika, avtale at man går ti minutter til før man tar pause og andre triks for å hjelpe på progresjonen ser jeg derimot bare positivt på. Husk å skryt av prestasjonene, ikke alle har de samme forutsetningene som det du selv har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dnt opererer som sagt med 3+ km/t, men det virker litt lite på de turene jeg ser opptegnet. Monsen mener at 4 km/t er "normalt", men om du vil regne litt, så anbefaler jeg 2-3 km/t for å innkludere turer rundt strie elver, pauser, taping av gnagsår o.l. Turene i naturen skal jo liksom være for å slappe av, ikke for å effektivisere turen mellom A og B så mye. Litt offtopic, men ville nevne det lell :D

Et par andre ting som er verdt å nevne er at man ofte går fortere på slutten av turen enn i begynnelsen. Dag 7 er man litt mer innkjørt med sekk og støvler enn på dag 1. Det kan også være greit å beregne inn en hviledag eller 2. Kroppen kan fort bli litt sliten og ødelegge gåhygge, man kan finne den ultimate leirplassen ved nord-europas beste fiskevann eller man kan rett og slett ligge værfast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par andre ting som er verdt å nevne er at man ofte går fortere på slutten av turen enn i begynnelsen. Dag 7 er man litt mer innkjørt med sekk og støvler enn på dag 1.

En annen grunn til at det går fortere er at ryggsekken nesten ikke veier noe på slutten, fordi maten er spist opp. Det blir fort 5-7 kilo med mat på en ukes tur.

Det som også er avgjørende, er hvor lett du tar hindringer som bekkekryssing o.l. Når du er i et område uten broer og du bruker mye tid til å ta av støvlene og bytte til varesko istedenfor å trampe gjennom og få våte støvler, kan du fort gå mye tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "dagstur" mellom to DNThytter er satt til å ta mellom 4 og 9 timer - og erfaringen tilsier at man går mye saktere på en 4 timers tur enn en 9 timers tur - fordi man kan.

Jeg brukte 9 timer sist jeg gikk en tur på 2,6 mil - inklusive et betydelig stopp for å avgjøre hvor veien skulle gå videre, når stien hadde forsvunnet.

Min erfaring er at de aller fleste går mellom 3 og 4 km/t, mens de som er i åpenbart dårlig form går noe saktere, og menn med lange bein går fortere.

Du bør også legge på 15 minutter på hver time på hver 100 meter stigning (høydemetre) du skal opp når du beregner hvor lang tid turen skal ta.

Det er ikke noe problem for et menneske i ok form å gå mellom 2 og 3 mil per dag i ikke-ekstremt terreng i 7 dager, men personlig ville jeg lagt opp til rundt 2 mil de fleste av dagene for å holde humøret i gruppa oppe ( i den grad du har med deg flere).

Så fremt du ikke skal over en topp som inkluderer 1000 meter stigning, er 1 mil lite hvis hensikten bare er å gå - det er jo det folk går på en normal søndagstur som starter i 12 tiden, og du er hjemme lenge før middag. Men skal du fiske, lage seljefløyter, plukke bær og sånt så stiller jo saken seg annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har gått en del. Alt fra ukesturer til lengre og kortere turer med oppakning på opp til 30 kg. Senest i sommer hadde jeg en ukestur med oppakning på ca 20 kg, den ene dagen gikk jeg 44 km. Nå skal det også sies at dette var det letteste terrenget på turen, flotte stier uten allverdens stigninger.

Men som de andre her kommenterer. Er mye som spiler inn; form, terreng, oppakning osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Husk at det å måle antall km på kartet kan gi en ganske dårlig pekepinn på hvor mange km du faktisk må gå. Når DNT oppgir avstand og gjennomsnittstid, er dette for strekk som er nøye målt langs bakken, og man går alltid på sti. Det fins broer over store elver osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg lurte på om noen kunne svare meg på hvor langt man ca kan gå på ein dag med utsyr for ca en ukes tur.

Hur fort det går beror självklart på vegetationen och terrängen. I blockterräng kan man komma ned i 1 km/tim, på god, icke alltför brant, stig kanske upp till 4 km/tim.

Sen beror det förstås på packningens vikt. Om man inte bär på tung fotoutrustning eller fiskeutstyr - å ena sidan - eller packar ultralätt - å den andra - är en normal veckopackning 13-14 kg. Jag räknar då med 5 kg mat, där alltså 7 hg går åt varje dag.

Jag har ofta planerat för 10 dagar och då springer packningen upp i över 15 kg.

Själv går jag numera rätt långsamt, bland annat därför att utsikterna inbjuder till det. Etapperna blir sällan över 2 mil, ofta under det, om terrängen är besvärlig. Men jag fyllde 64 år på min senaste tur förra året (i Schweiz och Italien).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med ski? Sekk og fjellski på fjell er vel ca 5km/t, eller er det det?

Framdrift på ski er ekstremt avhengig av vær, føre og terreng. Så nokon enkel regel finnst ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Framdrift på ski er ekstremt avhengig av vær, føre og terreng. Så nokon enkel regel finnst ikkje.

Bare som eksempel, vi var 4 spreke, fjellvante karer som gikk ca 11km inn til en hytte i stølsheimen, relativt lite stigning sammenlagt. vi brukte 11timer!! samme turen gjøres vanligvis på 3timer! :shock::shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, takk for mange gode og sprikende svar ;-)

Grunnen til at jeg spør om dette er å finn ut hvor lang tid man må ha for å krysse fra Ljørdalen ved Svenskegrensa øst til Øygarden utenfor Bergen i vest til fots på sommeren. Sist sommer syklet jeg om min tidligere kjæreste Nordkapp-Lindesnes. Og synest det hadde vert utrolig kult å ha på "cv en" å ha gått norge fra øst til vest også.

Har dere noen formening om rutevalg og sommer mnd som er best å gjøre dette på ???

Hilsen Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farten i kano varierer ekstremt med type kano, farvann, bagasje, vind, bølger mm. Etter egen erfaring er imidlertid padleteknikk ekstremt viktig. Jeg og en kamerat tror jeg fordoblet farten etter å ha lært god teknikk. Har ikke notert ned avstander, men tror anslaget til Jonpd er ganske brukbart. Selv maratonpadlere kommer ikke over 12 km/t i snittfart, ifg "Kanoboka" (Laila og Pål Krogvold - anbefalt for å lære teknikk - DVD medfølger).

Tror det jeg har kuttet ned mest tid på er bæringer. Effektiv bæring, pakking, planlegging av ruten mm kan gjøre at man kommer mye lengre. Vind er nå den faktoren som oftest begrenser framgangen - vind fra laber bris og oppover setter sterke begrensninger i hvor langt man kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist sommer gikk jeg fra Haukeliseter til Lysebotn med litt over 20 kg på ryggen. Jeg hadde med telt, sovepose og primus. Jeg mener at det ikke er urealistisk å regne en snitthastighet på ca. 3km/t. Det avgjørende er hvor mange timer du går. Dette er nok viktigere enn antallet kilometer. Jeg gikk mellom 8 og 12 timer hver dag og gikk en del utenfor de merkede løypene. Noen steder hvor det er bratt vil du sansynligvis være nede i ca. 1km/t, men andre steder med "østlandsterreng" kan du nok lett komme opp i over 4.

Ikke heng deg for mye opp i kilometer, tenk heller tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg lurte på om noen kunne svare meg på hvor langt man ca kan gå på ein dag med utsyr for ca en ukes tur.

Beste måten å finne ut av dette er jo å ta en "prøvetur". Dette bør du jo gjøre uansett.

- for å finne ut egen form

- for å finne ut hva du legger i "utstyr for en uke" (noen kan klare seg med en sekk på 10kg, mens andre tar med 35....)

- for å finne ut om du er bedre på noen typer terreng

osv osv...

Generelt brukes det vel ca 4 km/t + 15 min pr. 100m opp eller ned. Tror det er DNT-malen. Noen synes den er veldig kjapp, mens andre går dobbelt så fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.