Gå til innhold
  • Bli medlem

Ved hvilken høyde trives du best?


kvitebjørnen

Ved hvilken høyde trives du best?  

72 stemmer

  1. 1. Ved hvilken høyde trives du best?

    • Høyalpint
      20
    • Mellomalpint
      22
    • Lavalpint
      15
    • Subalpint
      6
    • Trives best i lavlandet
      4
    • Vet ikke
      6


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg er oppvokst i den mørke og tykke granskogen i Trøndelag. Her er det rått og fuktig, mosegrodd, mystisk og inneklemt. Etter å ha blitt oppfostret med dette har jeg utviklet et slags elsk/hat-forhold til granskogen. Jeg elsker den fordi jeg føler meg hjemme i denne skogen på en helt annen måte enn jeg gjør i fjellbjørkeskogen eller på snaufjellet. Samtidig hater jeg den fordi den er så tung, mørk og fuktig. Det føles alltid befriende å komme ut av den, ut i åpnere landskap. Men så vil jeg gjerne tilbake igjen. Til det magiske som stenger deg inne med de skjeggete, klamme granfingrene sine. Ganske hærlig.

Det jeg så lurer på -- Er det flere som har lignende følelser for en spesiell type vegetasjon? Eller er det bare jeg som ble varig skadd av min oppvekst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg så lurer på -- Er det flere som har lignende følelser for en spesiell type vegetasjon? Eller er det bare jeg som ble varig skadd av min oppvekst?

:)

Jeg vokste opp på sommerfjellet i lavalpin sone med ett fattig innslag av bjørketrær rundt forbi, så jeg har utviklet en kjærlighet for spredte bergvegger, grønt gress og blåbærlyng oppdelt av bekker og tjern. Utsikt er fint nok det, men jeg liker meg best i mindre dalsøkker.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svart lavalpint, fordi det er fint med noen trær og dermed muligheter for litt bålfyring. Men jeg er også glad i fjell over tregrensen pga. vid utsikt. Det er også spennende med å være så høyt at det ikke vokser noe særlig, selv om det ikke alltid er det mest inbydende landskapet.

Det er altså avveksling som er best. Det trenger for meg ikke nødvendigvis å være avveksling på en og samme tur. Men noen turer hit og andre dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger 3 "dotter", men får bare bruke 1.

Da må jeg vel skrive. Trives stort sett overalt men må fremheve mellom og høyalpin som favoritter.

Særlig høyalpin på vinteren. Jakter bla, fjellrype både høst og vinter så da er det bare å gi seg til pei.... oppover :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Från min hemsida: "Jag trivs bäst ovanför trädgränsen. Man ska vandra i himlen, inte under".

Däremot förstår jag inte indelningen i olika alpina zoner. Tjusningen med bergsvandring är bland annat passövergångarna som tar en genom flera zoner.

Jag har aldrig förstått att en del kan tycka att skog ger omväxling. För mig är det så enkelt som att

skog= mörkt, enformigt, torrt

fjäll = omväxlande, vatten överallt.

Jag bor invid en skog. Det räcker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

För mig är det så enkelt som att

skog= mörkt, enformigt, torrt

fjäll = omväxlande, vatten överallt.

Jag bor invid en skog. Det räcker.

Drar fram denne igjen jeg.

Jeg ser at vi to har en ganske ulik oppfatning av skog :shock:

Dette tror jeg beror på at det er en helt annen type skog jeg tenker på enn det du tenker på.

Jeg tenker på denne type skog: http://www.oslomarka.no/eventyrskoger.htm

...og det er ikke mindre enn fantastisk. For meg iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skauen er like bra som fjellet :wink:

Elsker fjellet, men kunne ikke tenke meg at alle turer var fjellturer. Skauen må til for å gjøre turlivet komplett. Stortrives på østlandet av den grunn. Finnemarka, Holtefjell, Holleia, Vassfaret og Trillemarka, herlige saker! ;)

Finnemarka er min base. Her trives jeg året rundt, her drømmer jeg om store toppturer på fjellet, og her slapper jeg av for å fordøye inntrykkene fra de store tinder. Ingenting er så koselig som en leirplass hjemme på skauen. Man blir skikkelig fysisk sliten her også, og utsikten over vann og koller og stup er nydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns høyalpint fortjente min stemme, men er også enig med dette utsagnet:

Elsker fjellet, men kunne ikke tenke meg at alle turer var fjellturer.

Et bål skal ikke undervurderes, ei heller ikke tykke mosegrodde gamle skogbunner i huldras hjem.

Dette og en skarp egg er to forskjellige verdener som man ikke kan sammenligne direkte etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyalpint ja :D

Under hver eneste treningstur i marka og skauen tenker og drømmer jeg om tindene.

På tindene tenker jeg ikke ett sek på marka og skauen.

Selv småturer i Bymarka liksom må jeg oppom Geitfjellet eller på Storheia, om ikke annet for å passere de siste dvergbjørker...

De eneste som kan nærme seg trivselen blant tindene, er en mørk høstkveld med fluestanga etter sjøørretten.

Det er backup'en når knærne takker for seg, men til da; Høyalpint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppvokst med skog og mark så har fått en forkjærlighet til å ha i hvert fall litt vegetasjon rundt meg. Men liker godt meget godt å dra opp på fjellet. Liker meg da best i lav- og mellomalpin sone. Høyalpin avlegger jeg besøk sånn i blant, men trekker fort ned slik at det er litt lyng og vierkjerr der jeg slår leir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har omsider avgitt min stemme og den gikk til mellom-alpin sone. Det var det beste kompromisset jeg klarte å få til. Det er bare en plass jeg mistrives og det er i skogen her nord, den er som regel rene jungelen med bregner og kratt og busker og pinner. Vi har ikke den skogkledte idyllen som øyvindh beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.