Gå til innhold
  • Bli medlem

Lysefjorden rundt


FJELLGUTTEN

Anbefalte innlegg

Annonse

Sommerstid kjører du inn til Sirdal gjennom Hunnedalen og tar sommertrasèen over fjellet, parkerer i Lysebotn og tar ferja \ hurtigbåt ut til Flørli så går du runden opp trappene, innom kjerag og ned til Lysebotn igjen.

Om du ønsker den korte turen da.. Hvis ikke er det parkering på Preikestolhytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gå lysefjorden rundt, DNT-veien eller skal du bare gå for hygge?

For å fullføre DNTs løype så må du inkludere Ulveskog-hytta i ruta di.. Det tar ca. 1-2 timer ekstra, og du ender opp ved preikestolhytta... Du kan også gå i fra preikestolhytta til ulveskoghytta, for så å gå tilbake til preikestolhytta og fortsette turen innover mot lysebotn (dette tar ca. 2-3 timer kan jeg tenke meg).

Jeg bor i området her, så vi tok først ulveskoghytta så gikk vi hjem. Så tok vi etappen Preikestolhytta - Skrøylå, denne tok oss ca 3 dager. For så å ta siste kode i Vassbotn en annen dag... Så hadde vi gått alt i alt hadde det tatt oss ca. 4 dager.

Kan også anbefale og ta taxi når du kommer til asfalt ved Fyljesdal, da dette strekket kan fort sette en stopper på turen. Vi tok også taxi opp i fra lysebotn til øygardstølen.

Skal du ta DNT veien så må du parkere oppe i Botne. Det kan også bli litt vanskelig å komme seg fra enten Vinddalen, Eiane eller Skrøyla. Men går du til Landa så kan du bare ringe Forsand taxi, så de kan kjøre deg til der du parkerte bilen i Botne (ca. 15 min med bil).

http://www.turistforeningen.no/files/Stavanger_Turistforening/Lysefjorden/06-Lysefjorden%20rundt.pdf Dette er den offisielle DNT Lysefjorden Rundt turen.

God Tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hvis man tar ferjen fra Stavanger-Tau og kjører mot Prekestolen,hvor langt kan man kjøre med bil?

Jeg har tenkt å reise inn til Lysebotnen og gå videre over fjellet mot Førli og ta trappene.

Hvor lang tid vil en slik tur ta?

Fjellgutten

Det første spørsmålet er besvart. Du kan kjøre til Prekestolhytta, og har da en tur på ca 2 timer til selve Prekestolen.

Det andre spørmålet:

Det er mulig å ta båt (fra Stavanger eller Lauvik) til Lyseboten. Jeg anbefaler drosje opp til Øygardstølen - det blir lett noen timer opp langs veien, gjennom eller utenom tunnelen. Fra Øygardstølen er det merket sti til Flørli om Låterviksvannet. Denne er forholdsvis ny, og trenger ikke å vise på kartet. Jeg mener dette kan ta 7 til 9 timer. Det er turistforeningshytte på Flørli.

Og så det fine med en slik tur, du kan ta ferja tilbake til bilen på Lauvik eller i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Sørsiden av Lysefjorden er definitivt den siden som er verdt å gå. For meg er nordsiden en dag å gå for å komme til Sørsiden. For her er det virkelig fint. Ta en ekstra dag og camp rett bak kjærag. Snakk med noen basehoppere. Osv.. Ufattelig flott turlandksap.

De sprekeste løper jo lysefjorden rundt på 24 timer. Dette er jo litt ekstremt, og kun for de best trenge av oss. De legger ut egne matrasjoneringer rundt forbi i ruten for å spare vekt.

De andre spreke av oss klarer denne turen på 2-3 dager avhengig av om du går ned til Lysebotn og opp til Ørneredet fra Lysebotn. Dessuten kommer det også ann på om du inkluderer Ulvaskog i ruta di, og om du vil ende opp i Fossmark eller i Vinddalen...

Bare spør i vei!

(Dette er en kjempeflott tur. Anbefaler ALLE til å gå Lysefjorden rundt i Pilt-Olas fotspor i sommer.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.