Gå til innhold
  • Bli medlem

Påsketur med familien


vertigo

Anbefalte innlegg

Hei

Prøver å dra med meg pappa og brødrene mine på en litt lengre skitur i påsken, men er ikke helt sikker på hvor vi kan dra og tenkte kanskje dere kunne hjelpe meg litt.

Tenker meg en tur på 2-3 dager med overnatting på hytter og i områder som er ganske lette å gå i (type ikke for mye opp og ned, familien er ikke i toppform :idea: ). Tenkte først på Hardangervidda, men vet ikke hvordan det er å gå der vinterstid, har kun gått der om sommeren. Er det noen større farer ved å gå på Hardangervidda i mars (kan været være vanskelig f.eks.?)?

Vi har utgangspunkt i Tønsberg og tror ikke familien ønsker å dra lenger enn til Hardangervidda.

Så, har dere noen andre tips til fine områder som ikke er for vanskelige, med mulighet for å overnatte i hytte (og helst ikke overbefolket, men det er kanskje vanskelig å unngå i påska etter disse kriteriene...)?

Hjertelig takk.

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hmm, er ikke femundsmarka i tøffeste laget? Og er det fine muligheter for å gå fra hytte til hytte? Skal ikke på noe pingletur, men som sagt så er ikke alle i familien i topp form så vil helst unngå de største utfordringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Femundsmarka så er det slett ingen ekstrem vinterdestinasjon. Været er mye roligere enn fjellområdene lengre vest og det er godt med koier og noen turistforeningshytter. Derimot er det ikke noe nettverk av turistforeningshytter med kvistede løyper mellom, som kanskje kan være trygt og enkelt dersom turdeltagerne ikke er så vant med overnattingsturer vinterstid.

Ellers på plussiden så er ikke Femundsmarka et område som er mye besøkt på vinteren. Var der for noen uker siden og det var iallefall ganske ensomt. I påsken er det nok litt mer folk der, men ingenting sammenlignet med de mer klassiske vinterdestinasjonene. På minussiden kan du notere deg at det er ganske langt å kjøre fra Tønsberg. Hvis du skulle finne ut at du vil legge turen til Femunden enten nå eller siden så kan jeg trygt anbefale Femund Fjellstue som et godt start- og stoppunkt -- hyggelige folk! Fjellene øst for Femunden (sjøen) er fine å gå i og det lett å gå ned under tregrensen dersom været rusker til.

Hvis jeg var deg ville jeg gått inn på turistforeningens hjemmeside ( www.turistforeningen.no ) og finne informasjon om mulige turalternativer. Jeg er desverre ikke så god på de turistforenings hytte-til-hytte-greiene, som kan høres ut som noe for dere. Ikke for det, jeg er ingen durkedreven fjellfant vinterstid selv, men noen dager der oppe i Femundsmarka i februar var bare kos, selv om gradestokken krøp ned mot minus 30.

Et annet alternativ er å leie en hytte som man bruker som utgangspunkt for dagsturer. Websiden www.inatur.no er et godt sted å titte i så måte.

Lykke til med planleggingen og hør fra deg om du lurer mer samt når du har turrapport å komme med :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor var vi alene på Røvollen i påskeuken. Også alene på Langen. Så ja, Femund kan være rolig. Vi hadde passet på at vi ikke var der samtidig med en DNT fellestur. Du må kunne bruke kart og kompass og med dårlig vær er det ikke lett så å navigere. Alternativ er å gå over isen og følge scootermarkeringene, men det er veldig flat og kjedelig.

Ellers er nok Hardangervidda Nord-Øst å anbefale. Mange hytter på relativ kort avstand og ikke hele tiden opp og ned, selv om du kan møte et par nedkjøringer. Tenk på Tuva, Heinseter, Krækkja, Rauhelleren og kanskje noen av de private hyttene som ligger ved riksveien. Det er mye folk, men det lønner seg å ta turen før skjærtorsdag hvis du han den muligheten.

Annet alternativ er de traktene ved Lillehammer - Sjusjøen, på øst-siden. Det ligger det mange små ubetjente hytter ganske tett på hevrandre. Jeg tror ikke det går markerte skiruter mellom alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei!

Hva med å gå fra sørover fra Vegglifjell til Blefjell. Hyttene du kan overnatte på er Daggrø - Øvre Fjellstul - Eriksbu - Sigridsbu. Ca 4 timer mellom hver, så dette er ikke noen ekstremtur. Hyttene pleier ikke å være overfylte i påska og det er retrettmuligheter hele veien. En ulempe er at det kun er Daggrø som er selvbetjent, dvs med mat. De andre er det ikke mulighet til å kjøpe mat, så der må dere bære maten med dere.

God påsketur!

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil gå Harangervidda så er den ideell hvis du vil ha lengre flate strekker. Ruta Kjeldebu-Krækkja er flat store deler, det samme gjelder Krækkja- Haugastøl. Du kan jo feks ta toget til Geilo, og bestille Geilotaxi til Dyranut. Derfra går du til Kjeldebu (9 km). Deretter Kjeldebu- Krækkja (13 km). Fra Krækkja kan du ente dra til Haugastøl og ta toget hjem, eller du kan utvide turen og gå til Tuva. Deretter Tuva - Ustaoset og ta toget hjem igjen..... Hvis du vil ha en lengre skietappe en av dagene kan du gå fra Finse til Kjeldebu eller til Krækkja eller omvendt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.