Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtips Nordmarka?


Bunker

Anbefalte innlegg

Hei skifolk,

Jeg har gått noen skiturer fra Stryken, som har endt opp i Maridalen og Sørkedalen. Syntes dette har vært fine turer, og en fordel at turen går én vei nå når jeg ikke har bil.

Det kunne være spennende å fått til noen enda litt lengere turer fra f. eks Grua, og gått i retning Maridalen. Er det noen som har gjort noe lignende dette? Da jeg ikke har bil er jeg avhengig av kollektiv transport, og syntes at noen av de beste turene har vært med utgangspunkt fra Gjøvikbanen (start fra Movann eller Stryken) Jeg har ikke klart å finne noen turtips f. eks fra Grua/Harestua mot Kikut/Maridalen o.l. Hvis noen har noen tips til skiturer i fra nevnte område tar jeg gjene i mot tips! Er det merket/skiltet skiløyper på denne distansen?

På forhånd takk til tipsere!

Mvh

Bunker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tog til Grua og skitaxi/vanlig taxi til Bislingen eller Mylla er jo en classic. På morratogene i helgene stå det ofte maxitaxier og venter, billigere enn egen taxi.

Går jo og skibuss fra Sognsvann til disse steder i helgene (www.skiforeningen.no).

Merka løyper herfra i alle retninger, feks mot Kikut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips det!

Du vet ikke tlfeldigvis også om det går an å spenne på seg skia ved Grua, og gå direkte herfra retning Kikut f.eks.? Eller om det er fint å gå fra Harestua stasjon i samme retning?

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips det!

Du vet ikke tlfeldigvis også om det går an å spenne på seg skia ved Grua, og gå direkte herfra retning Kikut f.eks.? Eller om det er fint å gå fra Harestua stasjon i samme retning?

Takk for tips!

Det gåt løyper fra Grua til f.eks Mylla og Svartbekken. Bortsett fra starten så blir det omtrent samme rute innover som fra Bislingen. Kan gå opp til Gjerdingen via Svartbekken. Så over snøploghøgda til Katnosa og videre. Eller du kan gå opp til Mylla via Svea og så Mylle til Trantjern og enten over Fidlingen til Katnosa eller mot Tversjøstallen og ta løypene over Spålen og videre innover.(her er det litt scooter og litt 2 spors et stykke). Sisnevnte blir noe lenger.

Ellers er det jo mange løypevalg videre innover og så du kan lage turer som er litt forskjellig fra gang til gang.

Skal og vistnok være merkede løyper fra Gjøvik til Oslo og, men det er vel litt lang på en dag :idea:

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips, takker!

Noen som vet om det pleier å stå taxi i nærheten av stasjonen på Grua på hverdager?

Eller er dette noe en bør forhåndsbestille?

Der står det ingen taxi, og det kan ta sin tid fra du ringer til den dukker opp også...

Smart å forhåndsbestille uansett hvilken dag i uka det er :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei, jeg er nysgjerrig på om du har fått deg noen turer av den typen du etterlyste.

Her er noen alternativer:

En nydelig tur er å starte fra Grua, gå forbi Svartbekken og så over Fjellsjøen (merket, men ikke alltid kjørt) og videre over Daltjuvmana, som er et av de virkelig flotte områdene i Nordmarka. Det går en scooterløype over ryggen, av og til er den kjørt, av og til ikke. Her er det ikke mye folk!

Videre kan du gå over Mantjern og ned til Haklokalven, eller mot Stålmyra. Velger du førstnevnte kan du f.eks gå over Hakloa til Kikut (bolle), og så velge flere alternativer mot byen: Linjeløypa langs Bjørnsjøhelvete (rett sør fra Kikut), eller mot Fortjern og over Myrtjernhøgda, Kamphaugåsen, til Skjærsjøen og ned til Hammeren, eller fra Skjærsjøen opp forbi Ullevålseter og ta Sognsvann VEST-løypa ned til Sognsvann eller Gaustad. Denne løypa har bare en brøkdel så mange skiløpere som skrekkløypa med lys.

Fra Stålmyra kan du også ta en spennende løype mot Anderstjern og Trehørningen, såvidt over Langvann og så Delebekkløypa mot Fløyta og i retning Tømte. Herfra enten ned på Øyungen og så Skar-Hammeren (og evt Ankerveien mot Sognsvann, eller gå mot Brekke), eller ned mot Movann og så i retning Kjelsås. Vil du ha flere kilometer kan du fortsette opp i Lillomarka fra Movann.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre kan du gå over Mantjern og ned til Haklokalven, eller mot Stålmyra. Velger du førstnevnte kan du f.eks gå over Hakloa til Kikut (bolle), og så velge flere alternativer mot byen: Linjeløypa langs Bjørnsjøhelvete (rett sør fra Kikut), eller mot Fortjern og over Myrtjernhøgda, Kamphaugåsen, til Skjærsjøen og ned til Hammeren, eller fra Skjærsjøen opp forbi Ullevålseter og ta Sognsvann VEST-løypa ned til Sognsvann eller Gaustad. Denne løypa har bare en brøkdel så mange skiløpere som skrekkløypa med lys.

Fra Stålmyra kan du også ta en spennende løype mot Anderstjern og Trehørningen, såvidt over Langvann og så Delebekkløypa mot Fløyta og i retning Tømte. Herfra enten ned på Øyungen og så Skar-Hammeren (og evt Ankerveien mot Sognsvann, eller gå mot Brekke), eller ned mot Movann og så i retning Kjelsås. Vil du ha flere kilometer kan du fortsette opp i Lillomarka fra Movann.

Veldig enig i siste avsnitt. Det er kjedelig å gå over Hakkloa (særlig med overvann seint i sesongen). Løypa om Trehjørningen og Gørja er veldig fin, og gir mange valgmuligheter for endestasjon.

Men er uenig i hva man skal spise på Kikut. Gulrotkaka er fantastisk god.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips!

Jo da - det har blitt et par turer siden jeg fikk gode tips i forrige runde her på forumet.

Jeg valgte å prøve meg på en tur som startet på Mylla, og som endte ved Elveli i Sørkedalen. Dette var en utrolig fin tur, og fikk både med meg fine steder i marka, samt morsomme utforkjøringer (tok en ganske bratt variant de siste kilometerene ned mot Elveli: var glad det var nysnø da (-:). Med noen unntak ble turen omtrent som beskrevet her:

Denne turen gjorde jeg på en hverdag, så det var lite folk i marka. I tillegg var en del av turen i scooterkjørte løyper. Må forøvrig også si at jeg liker meg aller best nord i nordmarka!

Turen du anbefaler fra Grua høres veldig spennende ut! Er det godt merket til de ulike stedsnavnene du nevner, eller burde man ha kart med seg? Vil denne turen være på ca 30 km?

Det kunne vært fint å testa ut denne turen i påsken f.eks - får håpe at snøen fortsatt ligger da.

Fortsatt takk for gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen du anbefaler fra Grua høres veldig spennende ut! Er det godt merket til de ulike stedsnavnene du nevner, eller burde man ha kart med seg? Vil denne turen være på ca 30 km?

Det er bra skiltet men du må jo vite hva du skal se etter da. Det står ikke Oslo på skiltene 8)

Ta med kart, evt planlegge rute hjemme og skriv ned de navn du skal forbi. Jeg har sjelden kart med men jeg har gått mye på ski og syklet mye i hele marka, Kjenner og navn på de fleste områder innover så jeg vet hvor en løype går utifra skiltene.

Fra Grua er det enten om via Mylla eller rett til Svartbekken. Blir nok mer enn 3 mil inn ja.I følge distanser oppgitt på Skiforeningen vil Grua-Svartbekken-Gjerdingen Ø-Snøpolghøgda-Katnosa-Sandungen-Kikut-Bjørnsjøhelvete-Ullevålseter-Sognsvann være ca 44km. Den er bare mskinkjørte løyper.

Er beskrevet en tur på SKiforenigen fra Grua som går en del på scooterløyper. Den er litt kortere. Dog er jeg usikker på hvor gode scooterløypene er så sent. Synes de er for smale til å bremse skikkelig nedover. Kan jo fort væøre isete nå.

Den kommer doig igjen i Nittedal så skal du helt til Sognsvann blir det nok like langt. Alternativt litt kortere ned til Movann.

Du må regner med at det er en del folk rundt Mylla i helgene, pleier og være en del fra Svartbekken. Ellers er det ikke sp mange samlet utenom stuene. Alt kan du og kjøre til Grua eller MYlla å ta en lengre runde rundt i området der. Som f.eks denne Har hytta underveis i den løypa, der er det ikke mange så treffe stort sett selv i helgene. Unntaket er som nevnt område rundt Belteren og Mylla. Til dels også Svea. De gamle scooterløypene nord for Mylla er i stort sett nedlagt desverre.

L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.