Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til tolking av værmelding for Børgefjell


Kim _stenix

Anbefalte innlegg

Halloen!

Skal inn i Børgefjell med ski, telt og pulk en liten uke fra i morgen (mandag). Løypa blir mest sannsynlig slik: Simsskaret, Nordre Biseggvatnet, kanskje Viermadalen og så til slutt Grane-hytta på Jengelen. Værmeldingen har blitt dårligere og dårligere for hver dag. Den siste meldingen for Børgefjell nasjonalpark i perioden 23/2 til 1/3 ser sånn ut:

http://www.yr.no/sted/Norge/Nordland/Grane/B%C3%B8rgefjell/langtidsvarsel.html

Hvis ikke linken virker så kan man også søke på Børgefjell på yr.no

Er det noen med erfaring fra vinterfjellet som kan hjelpe meg å vurdere værmeldingen :?:

Finnes det noe grense eller tommelfingerregel for parametrene nedbør, vindstyrke og temperatur som tilsier at det ikke er forsvarlig/ bare blir stress å dra ut på fjellet?

Setter pris på raskt svar siden planene er å starte i morgen den 23/2.

Mvh.

Kim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ut til at du må regne med litt vind og snøbyger, kanskje litt gløtt av sol også. Skal dere til Børgefjell må dere være rustet for det fjellet krever, nok av varme og vindtette klær, spade og nok mat, det elementære. Er dere godt rustet og vant med vinterfjellet er det nok forsvarlig å legge ut på tur.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hytte ved utgangspunktet ditt - ved Børgefjellskolen.

Jeg bruker Øvre Fiplingvatnet som referanse på yr siden Børgefjell er høyere oppe http://www.yr.no/sted/Norge/Nordland/Grane/%C3%98vre_Fiplingvatnet/

Det er forholdsvis lite snø. Mindre enn normalt, og mye mindre enn man skulle tro når man se snømengdene ute ved kysten. Men det var du sikkert klar over..

Siden turmålet er Granehytta og værvarslene er slik de er ville jeg vurdert å startet ved Tomasvann i stedet og gått rett til hytta på en dagsmarsj og heller brukt dagene flittig ved hytta! Da sparer du mye vekt på også... Det kan bli ganske så krevende forhold der inne når det står på som verst.

Jeg så i fjor høst at det forrige vinter hadde gått et ganske heftig ras i Biseggskaret. Man må ha i bakhodet at det kan komme ganske heftige ras selv på parti der det ikke har vært ras på mange år. Rasfaren kan være litt større enn normalt siden det har vært litt over på pluss av og til i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske svar Sondre og Kjiver :P (skal lure på om jeg vet hvem du er kjiver, mulig vi jeg traff deg på et Widerø-fly til Bodø for et lite år siden, snakket om friluftsliv og Børgefjell da:)

Ser at med den referansen du ga så er det meldt midre vind - det betryggende. Men er ganske bestemt på å gå den løypa jeg har satt opp. Skal treffe noen kompiser på Grane-hytta på torsdag, så da blir det jo kosetur resten av uka (hytta, dagsturer og cognac).

Går det an å si noe om maks grensene i forhold til vind, temp., og nedbør i Børgefjell på vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ellers, når du sjekker vêrmeldinga på yr.no: sats på at det er tekstvarselet når det gjeld vind på fjellet. Simuleringen som gjer time-for time varsel og fleirdagers detaljvarsel tar ofte feil når det gjeld vindstyrken, må legge på minst "1 vindstyrke" når du går i vindutsatt terreng (slik som ein topp, eit skar, høgfjellsområde etc).

Eksempel, tekstvarsel:

Søndag og mandag: Helgeland og Saltfjellet: Sørlig frisk bris 10 m/s, mandag morgen dreiende vestlig. Litt sludd og snø, til dels regn på kysten. Mandag ettermiddag økning til nordvestlig liten kuling 12 på kysten. Snøbyger. På kysten regnbyger, senere snøbyger.

Detaljvarsel Varsel for Øvre Fiplingvatnet mandag 23.02.2009

Morgen kl 6 – kl 12

Snø. Lett bris, 3,5 m/s fra sør-sørøst. 1 mm nedbør.

Dagtid kl 12 – kl 18

Snø. Lett bris, 5,2 m/s fra vest-sørvest. 2 mm nedbør.

Kveld kl 18 – kl 24

Snø. Laber bris, 6,5 m/s fra sørvest. 2 mm nedbør.

http://www.yr.no/sted/Norge/Nordland/Grane/%C3%98vre_Fiplingvatnet/

Mi vurdering av eit slikt varsel:

Eg ville ha forventa opptil frisk bris 10m/s-12m/s, ikkje 3,5m/s - 5,2m/s. Dette er jo avhengig av lokale forhold, men eg har ialle fall erfart at det stemmer i mange tilfelle. Sidan det er meldt snøbyger, kan det gjerne blåse i periodar rundt dette, men også vera meir rolege tider. Vel så interessant er sikta, dette varselet seier lite om dette, men ville ha foventa moderat dårleg sikt til tider i bygene, men gjerne opplett mellom. Rekn med overskya vêr. I dette vêret ville eg ha gått om terrenget var nokonlunde enkelt eller at eg var kjent. Alpinbriller/stormbriller vil du få brukt for om vinden og snøen kjem imot.

Eg håpar veldig på at Metrologisk institutt og yr.no snart forstår at brukarane vil ha bedre vindvarsel. Det er etter det eg kjenner til svært enkelt å plukke ut eit anna datasett frå modellen, slik at du også kan få ein vindvarsel som er korrekt for vindutsatte område (velge verdien for 50m over bakken til dømes). Då kunne ein ha fått to vindstyrker: 1 for dalstrøk/lite utsatte område 2: for høgfjell og utsatt område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(skal lure på om jeg vet hvem du er kjiver, mulig vi jeg traff deg på et Widerø-fly til Bodø for et lite år siden, snakket om friluftsliv og Børgefjell da:)

Ikke umulig. Jeg farter litt av og til...

Jeg er enig i den analysen som Ragnar har.

Jeg sjekket Storm.no også http://full.storm.no/tv2ver/vaer.aspx?lat=65.21989&lon=13.72604&zoomlevel=10&maptype=4&mapsymbols=1

Prøv deg litt frem.

Det kan bli surt! Håper du legger ut en turrapport her på forumet! Det er alt for lite fra akkurat dette området! Og så kan det jho være spennende å se hvem sitt varsel som ble korrekt. det er som vanlig svært frustrerende at de kun melder været på kysten og ikke i innlandet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her har vi standard oppskrift på leteaksjoner i fjellet.

Man har planlagt en lengre tur i høyfjellet (mesteparten av denne turen ligger over skogsgrensen) lenge, og når tiden for turstart nærmer seg - og værmld slett ikke ble som forhåpningene, så drar men likevel.

Og bruker Yr.no som værmld!!! Den er omtrent like nøyaktig som P4 været.

Her er én link http://www.arl.noaa.gov/READYcmet.php

Skriv inn koordinatene for det omrrådet/stedet du har tenkt deg, og følg menyen videre.

Husk å velge med vind, og x vindstyrken med 2.

Spesielt på vestlige vindretninger blir styrken betydelig forsterket etter å ha passert en fjellkjede eller to..

Så med andre ord, han (regner med han er utenfor nettdekning as we speak) må regne med vind over kuling styrke, snøbyger det meste av tiden og svært dårlig sikt de første 4-5 dagene.

(værmld over 4-5 dager er for usikkert til å uttale seg om)

I tillegg til rasfare.

Lite snø i området mot normalt - ja, men mye snø har kommet de siste 2 ukene - oppå et lag med steinhard skare...

Hva er vitsen med å dra på fjellet i slike forhold?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Endelig tid til å fortelle litt om turen fra Børgefjell!

Startet fra Fiplingdalen mandag-formiddag. Lite vind fra morgenen av, men en del snøfall. Sikten var helt ok, ca. 100-200 meter på det værste (varte i 10-15 min), men for det meste god sikt. Vinden ble noen sterkere mot slutten av dagen, aner ikke hastighet, men det var ingen problem å gå på ski eller sette opp teltet på ettermiddagen. Teltet ble satt opp ca. midt i Biseggskaret i en liten bjørkeskog. Hele den første dagen hadde jeg vinden i ryggen (fra vest), slik at det var vel så vidt jeg husker akkurat som meldt.

Våknet til overskyet vær på tirsdag, og ca. samme vindstyrke som på slutten av mandag. Vindretningen snudde tirsdag, slik at jeg fortsatt hadde vinden i ryggen da jeg tok av og gikk sørover til nordre biseggvatnet - mener å huske at det også var som meldt. Mindre snefall denne dagen og tidvis sol innimellom. På det værste var det ca. 500 meter sikt. Slet noe med pulken over passet fra Biseggsakaret og ned til nordre Biseggvatnet. Kort etappe på tirsdag. Slo leir i nordenden av nordre biseggvatnet. En del vind da jeg slo opp teltet utpå ettermiddagen (vind fra passet). Valgte å bruke staver og ski som plugger i tillegg til snepluggene, laget av veistikker i plast, for å forankre teltet godt. Måkte ned litt av teltduken siden jeg ikke hadde stormmatter. Tetlet bel satt opp med ene kortenden mot vinden for å få mindre vindfang. Bråkte en del i teltet denne kvelden og natta:) Men vind oppleves alltid mye hardere inn teltet enn det som reelt er. Aldri noen fare med teltet - det sto faen med som støpt! Full kos inni teltet:) Teltet er såpass stort (snøhetta camp 3 fra midten av 90-tallet) at jeg fikk alt av utstyr, inkl. pulken og drag, i forteltet.

Onsdag våknet jeg til samme vindstyrke som på slutten av tirsdag, altås noe mer enn tidlig på tirsdag og mandag. Kjempevær hele onsdag, sol og delvis skyet. Finværet som var meldt kom tildligere enn det som var meldt (skulle komme på fredag etter den siste værmeldingen jeg så på før jeg dro). Onsdag ble den lengste etappe. Ca. 1.8 km med korreksjon for terrenget. Først tenkt jeg å etablere leir i området vest for lille Kjukkelvatnet, men etter at Biseggvatnene med dyp sne var passert så ble det straks bedre skareføre, slik at da gikk det unna. En stund lå det an til at jeg skulle rekke Grane-hytta på jengelen denne dagen, men utpå ettermiddagen når lyset ble svakere og snøen ble dypere, og jeg enda hadde noen km igjen satte i gang med å etablere leir ca. 1 km fra Vefsn-hytta. I det jeg holdte på med å sette opp telte med musikk på ørene kom det en person som var ute en ettermiddagstur med hagla. Han hadde tråkket opp spor og kunne fortelle at føret var greit inn til hyttene. Pakket da sammen og gikk de siste kmene inn til Grane-hytta. Var fremme ca. halv 7. Viden dreiet ytterligere på onsdag slik at jeg hadde vinden for det meste i ryggen denne dagen også. Kanskje noe inn fra siden, altså fra nord-vest. Til tider bra med vind fra østenden av søndre Biseggvatnet og ned til lille Kjukkelvantnet, men ingen problemer med sikt siden det var sol og en del skare. Snøføyken holdte seg ca. halvmeter over bakkenivå.

Meget mektig å fin natur innerst i Biseggskaret og over i området rundt nordre og snøndre Biseggvatnet:)

Temperaturen alle de tre dagene var ca. - 7 - God arbeidstemperatur ,veldig fornøyd med deg siden det hadde meldt oppi 15 minus på værmeldingen.

Siden dette skulle være en erfaringstur og IKKE noe kose-/ påsketur var jeg veldig fornøyd med turen. Aldri bekymret for været. Slet noen med den nyervervede omnifuelen. Slik at jeg måtte rasjoenere med vannet den siste dagen (ca. 2 liter). Utstyrmessig var jeg svært godt med utrustet (klær, pulk, telt, reinskinn, liggeunderlag, ekstrem sovepose osv.), samt at jeg hadde med meg proviant for ca. en og en halv uke. Pulken fra Fjellpulken var jeg veldig godt fornøyd med!!! Merket neste ikke at jag hadde den med meg på flat mark og der det ikke var mye sne.

Bare spørr hvis dere lurer på noen. Gikk litt fort dette, men sliter litt med å få tiden til å strekke til denne mnd.

PS: Allerede inne i planleggingen til en ny tur. Har hørt mye bra om Namnløsa og store Holmvatn i Grane-kommune, slik at det ser ut til at turen kanskje går dit i slutten av neste uke:)

Tenkte å legge inn bilder her også, men de er ALT for store. Noen som vet hvordan man nedskalerer vanlige JPEG-bilder? Bilden finnes også på facebookprofilen min, for de som har det (søk: Kim Stene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en kjempefin tur. Er ikke overrasket over at du slet med pulken over det passet. Personlig er synes jeg det passet er ganske steinete og tungt på sommerstid til fots, og da kan jeg tenke meg at det blir tungt med pulken i all steinen.

PS! Bildene kan enkelt forminskes med paint. Åpne bildet i paint og trykk CTRL+S, og vips så er bildet en god del mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.