Gå til innhold
  • Bli medlem

Følt kulde


undreren

Anbefalte innlegg

Hva gjør at kuldegradene noen ganger føles kaldere enn andre ganger. Jeg er klar over at blant anna meteorologisk institutt har tabell for effektive kuldegrader: http://retro.met.no/met/met_lex/v_a/vindavkjoling.html

men sier effektive kuldegrader alt? Ved beregning av effektive kuldegrader er det bare temperaturen og vindstyrken som har betydning, men erfaring tyder på at fuktighet i lufta kan ha betydning. Kuldegradene føles ofte kaldere i fuktig luft langs kysten enn i tørt innlandsklima. Jeg har en gang opplevd minus 28 nær en innsjø med åpent vann, og det var forferdelig kaldt selv om det var lite vind, det var verre enn vel minus 30 under tørre forhold. På yr er det en artikkel med navnet kaldere kulde:http://www.yr.no/nyheter/1.6477408. Her står det blant anna:"Det finnes lite teori på dette med fuktighet, fortsetter meteorologen. Likevel er det nok slik at temperaturen vil oppleves forskjellig i fuktig og tørr luft når temperaturen er lav."

Fører for eksempel fallende snø eller snødrev til at kuldegradene føles kaldere. Snø og sludd er jo fuktighet. Jeg har hørt att sludd kan føre til forfrysninger, og når det er sludd er det ikke mange kuldegradene. Hva med ulike kroppsdeler? Reagerer for eksempel et bart ansikt annerledes på kulde , vind og fuktighet enn f. eks føttene. Sjøl dårlige sko beskytter vel føttene mot å bli utsatt for direkte vind, men like vel kan du bli kald på bena.

Kan andre forhold enn temperatur og vind ha betydning for hvor kaldt det føles?

Fuktighet?

Kan individuelle forhold ha betydning?

Dags formen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Badstuprinsippet.

På med vann over ovnen og kjenn varmen stige til det hinsides deilige- dette er bare fuktighetens skyld, varm damp som stiger fra ovnen og legger seg i rommet. Kald damp vil også legge seg på huden, kontra tørr vannfattig luft- hvor ingenting vil legge seg på huden.

Blås på armen din, kjenn etter, så heller du vann på armen din, så blåser du igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

undreren skrev:

Dags formen?

.

Kommer man hjem fra et to ukers innendørs beskyttet miljø

føles -15 ille ut. Det samme sier vel sydenfarerene når de kommer hjem

om vinteren. Ettter et par dager er kroppen aklimatisert og tåler kuldegradene mye bedre.

Eller synes jeg ingen ting er verre enn -2 i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ett veldig godt eksempel på hvorfor det er vermere når det er kaldere.

var på hytte tur i uka. hytta har ikke strøm eller vann så der er ikke noen verme når man kommer frem. på morningen etter første natta var det rundt null grader(problem med parafinen eller hadde der vart en 15-17 grader) i stua og 75% luftfuktighet(der er en måler inne før det) og ute var det minus 4. jeg gikk ut før å verme meg da det var lavere luftfuktighet ute.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stopper man opp så stopper jo også muskelbruken opp, og varmen som musklene har produsert vil forsvinne over litt tid, dermed er du kaldere etter måltidet enn før, men du har fått påfyll av energi og er bedre rustet til og fortsette og produsere varme.

Når man sitter med leirbålet ett par timer uten muskelbruk så merker iallefall jeg at temperaturen stiger i kroppen etter ett godt måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intressant spørsmål!

Det blir kaldt etter man har spist fordi blod flytter seg fra armer og bein og inn til magen for å fordøye mat og hente energi.

Mindre blod = mindre varme, og man blir kaldere.

Når jeg har vært ute i kulda i mer enn ett døgn, merker jeg tydelig at kroppen har tilpasset seg en annen omgivelsestemperatur.

Hvis jeg kommer inn fra en kaldt tur kjenner jeg at det er overskuddsvarme i ansiktet og hendene; jeg blir rød og kjenner at det "gløder" i huden..

De kaldeste dagene på vinterturen er for meg alltid de første 36-48 timene. Etter dette har kroppen satt varmeproduksjonen i høygir og det er mye mer behagelig.

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke så lurt å være stappmett, men jeg har liten tro på at det er bedre med tom mage. En vinter for mange år siden hadde jeg en 10-12 timers økt på bare frokosten fordi det var for kaldt til å stoppe og spise lunsj. Jeg frøs selv når jeg gikk de siste timene av turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.