Gå til innhold
  • Bli medlem

Trekanten med barn


polly72

Anbefalte innlegg

Hei

Mitt første innlegg her, og er spent på respons. Vi vurderer å gå trekanten i sommer med barn. Guttene er 5 og 10 år gamle. Har tenkt å dele å ta med telt og dermed dele inn etappene i kortere etapper. Ønsker tilbakemeldinger på dette, og tips om egentlig alt i forbindelse med en slik tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Fjellfinn
Hei

Mitt første innlegg her, og er spent på respons. Vi vurderer å gå trekanten i sommer med barn.

Har aldri prøve med barn men som...

Da brukte vi hest og karjol fra Nidaros :wink:

Neida, men la det være sagt, jeg husker nok Mellomfjellet som et sårt punkt. Du bør nok vurdere hva som som er best, styggbratt ur opp eller ned ?

Hvis NED må du starte Trekanten fra Gjevillvasshytta, da er dag 1 over til Trollheimshytta. En fantastik teltplass er ved Kamtjerna ca halvveis, dit går en voksen kaill hardt på 2 1/2 time (drygt ei mil etter turiststien)

Hvis OPP er Jøldalshytta det naturlige, og etter min mening det beste startstedet. Da er det 1 time på bomvei fra Grindal i Rennebu, nesten to timer på fin traktorvei til Jøldalshyta - se bildet- den traktorveien fortsetter helt inn til Bruholtsetra (åpningen på Svartådalen) -- hele veien innover fra Jøldalshytta fantastiske teltplasser.

Det er klart du kan få NED fra Jøldalshytta også, da går du sørover over fjellet til Gjevillvasshytta første dag. Kanskje tungt oppå Skrikhøa for små bein, men vel oppå har du fantastiske telplasser og lettgått fjellhei helt fram til Gjevillvatnet.

post-511-133474607994_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått endel i Trollheimen med mine unger, og Trekanten burde gå bra med motiverte barn. Det er nok en fordel med telt, selv om det blir tung sekk for de voksne. En 5-åring vil nok synes de lengste strekningene er lange.

Vi gikk med en på nesten 7 og en på 10 år for noen år siden fra Gjevilvasshytta til Kamtjønna (se bildet under) videre til Trollheimshytta og Jøldalshytta gjennom Svartdalen. Det gikk greit, men ungene synes det var kjedelig siste dagen. Skulle vi gått på nytt hadde jeg nok gått motsatt vei, og lagt inn en tur på toppen av Blåhø helt til sist. Mine unger lar seg lett motivere av toppturer, men liker ikke å gå i daler - men unger er jo svært forskjellig sånn.

God tur!

Hilsen Tore

post-5526-133474608014_thumb.jpg

post-5526-133474608026_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv gått turen (trekanten). Fin tur, variert natur. Valgte også å bære alt med meg! Telt, sovepose, mat- hele sulamitten altså. Fikk en sekk på noe under 25 kg. Trekanten er ca 6 mil. Dette gikk jeg på 3 dager. Kan si at jeg merket det i knær og ben når jeg kom ned til Gjevilvatnet! Skulle jeg godt turen igjen, ville jeg hatt en lett sekk, med det mest nødvendige i. Sove og spise på turistforeningens hytter.

På min tur, traff jeg flere foreldre med barn. Så også at foreldre og barn ikke bar noe tungt.

Min anbefaling er å få til en lett tur, både for deg og barn. (bær minst mulig).

post-5740-133474609464_thumb.jpg

post-5740-133474609473_thumb.jpg

post-5740-133474609481_thumb.jpg

post-5740-133474609489_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vi gikk trekanten med våre barn da de var 5 og 8 år. De hadde en liten sekk hver med litt sjokolade....

Det gjelder å ha motivasjonen i orden (både for voksne og barn)

Hadde pratet om turen på forhånd,og at de skulle få velge seg en ting hver som de hadde lyst på (innen rimelighetens grenser selvsagt) , som de skulle få som premie hvis vi ikke hørte sutring på turen.

Dag tre , over fjellet fra trollheimshytta til gjevilvasshytta hadde vi stiv kuling og sludd .......

Vi voksne hadde en kjempefin tur,det er enkelt når barna koser seg...

gikk sammen og pratet om ting som barna syntes var artig å snakke om,tror også de syntes det var veldig kjekt å være på tur.......... :)

Det er viktig å ta dem med på tur før de er "for store" !!

-i

Do what you like,like what you do........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.