Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan lure Røya på sommeren


kis

Anbefalte innlegg

Annonse

Røya er nok generelt mer vanskelig å lure enn øretten.

Det finnes ikke et svar på ditt spørsmål,men kaskje tusen forskjellige.

Første betingelse er å fiske der røya oppholder seg, i sameksistens med ørett vil røya oftest være å finne ute i de fri vannmasser mens øretten er i strandsonen.

Dette kan selvfølgelig variere med dybdeforhold og annet, noen vann kan ha ei røyeside og ei ørettside.

Røya er enda mindre glad i varmt vann enn øretten, når vanntemperaturen overskrider 12-14 grader begynner den å oppsøke kaldere områder om mulig.

Det kan være dypere områder, innløpsos eller undervannskilder med kaldere vann.

Når det gjelder redskapsvalg er det mange muligheter, ofte kan metodene og teoriene om dette virke motstridende.

Mange fluefiskere erfarer at de må ned i tynne fortommer, små immitasjoner og bedrive et lett og forsiktig fiske.

For min egen del går jeg hardere til verks, har jeg muligheter for å fiske fra båt vil ofte "markdrag/konvoi" være det veldig efektivt.

Uten båt og "jultrepynt" ville jeg prøve (gjerne kobber/rød) sluk med liten krok hengende etter i en ca. 30cm lang fortom.

Mark fungerer, ofte kan magot eller annet være bedre.

Vanlige sluker og spinnere fungerer selvfølgelig også, det er viktig å fiske sakte og litt rykkvis.

Fiske med oter kan være efektivt, men er ikke sportsfiske i mine øyne og gir meg bortimot samme opplevelsen som frysedisken på REMA.

Det finnes som sagt mange svar, prøv i et vann med sterk bestand av mindre/middels røye og unngå badesesongen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Min erfaring med fiske etter røye, og forsåvidt alt fiske forøvrig, er at man må være på rett plass til rett tid. Med andre ord må man ha en god porsjon flaks i tillegg til å være dyktig og ha godt med tålmodighet. Fiskemetoder og utstyr kan nok være av betydning, men etter utallige fisketurer i alt slags terreng og vær, har mitt utvalg i slukboksen blitt enklere og enklere. Når det gjelder røye får den nå nesten utelukkende tilbud om Sølvkroken kobber og rødt, 12 grams. Til nød kan jeg varte opp med mark, det gjør ofte susen. Det viktige er at man fisker, dvs. at man har "bruk i havet" og ikke fortaper seg for mye i utstyr og teori. Røya er en meget lunefull fisk, særlig gjelder dette sjørøya. Den kan være totalt uinteressert i lang tid, for plutselig å bite som en gal ei kort stund før det blir stille igjen. Det er da det gjelder å være til stede.

Er forøvrig ikke enig i synet på oterfiske i forrige innlegg. Dette kan være et både krevende og artig fiske. Bare synd at det er lagt så mange rare restriksjoner på fiske med oter mange steder.

Røyefangst: http://villmarkakaller.blogspot.com/2008/09/for-en-ihuga-fjellfant-er-finnmark-med.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Ja det hele handler om å ha "bruk i havet" når alt kommer til alt. I tillegg er nok røya mest dominant i Finnmark. Selv fisker jeg mye i de ytre strøkene av Troms, og her er kun et ytterst fåtall røyevann. Her dominerer ørreten 99% av vann og vassdrag. Kommer man til indre strøk, derimot, er det langt jevnere fordeling av røye og ørret. Jo høyere man kommer i indre Troms, jo større er sjansen for at man får røye i stedet for ørret.

 

Jeg har ikke utstrakt erfaring med røyefiske på sommeren. Men jeg har opplevd at røya tar i på både sildesluker (Jensen, Atomsild, Møresild osv), i tillegg til det klassiske markdraget, hvor man bruker en isskje med f.eks en dregg (treblekrok) med en mark/maggotklyse hengende 30-40cm bak. Alternativt en løst dansende flue bak isskjea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.