Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruk av Bil som basecamp - fjellturisten i ny form?


askogvoll

Anbefalte innlegg

Det har ved tidligere annledninger blitt diskutert i tråder, hvor vidt bruk av bil som basecamp hører med i hverdagen til en fjellturist. Denne saken har flere forkjempere fra både tilhengerne og motstanderne av slik annretninger og måter å være i naturen på.

De som har en idealistisk tankegang, vil jeg anta mener at dette ikke har noe med friluftsliv å gjøre, noe jeg kan forstå. Men har de noen gang prøvd det selv i de tilfellene man har mulighet til det med tanke på raske bestigninger av fjellet? Motargumentene vil jo blant annet være at, man vil ikke føle at man er en del av naturen, men er ikke toppen målet da? :)

De spørsmålene jeg stiller er da:

- Vil det ikke forekomme mindre slitasje på naturen ved at man benytter seg av allerede utbygde ressurser?

- Det er en behagelig måte å tilbringe natten på, og lettvint.

- I tilfeller hvor at det er en fin dagsetappe t/r fra parkeringsplass og fjelltopp, kan ikke dette være en hensiktsmessig måte å tilbringe natten på da?

- Toppen er ofte målet med turen, hvorfor skal man da fokusere mye av energien på hvordan man sover natten i forvegen?

- Er det ikke på tide at fjellturistene følger utviklingen og moderniserer seg?

Regner med at det er en del synspunkter på dette temaet, og at det kan bli en fornuftig meningsutveksling rundt det å benytte seg av bil som basecamp i de tilfellene det er hensiktsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det vil jo alltid være et spørsmål rundt hvorvidt man skal bruke bilen i stedet for kollektivtransport av miljømessige hensyn, men gitt at en del startpunkt for toppturer ligger litt utenfor de vanligste traséene for kollektivtransport, samt at man ofte har tidsbegrensninger ift jobb, familie o.l., så er bilen ofte den enkleste løsningen. Derfor går jeg ikke videre inn på det her.

Utgangspunktet er derfor at man av og til bruker bilen, og når man først gjør det, så syns jeg faktisk det er et veldig bra alternativ til telt eller til å sove under åpen himmel. Man kan gjøre alt klart hjemme før man kjører av gårde og slenger seg nedpå for noen timers søvn. Raskt og effektivt.

Jeg har lagt ved et bilde fra i fjor høst der jeg har gjort A4'en min om til en lavkvalitets RV. Jeg satt i leiligheten i Oslo tidlig lørdag kveld, og hadde ikke planer for søndagen. Værmelding på NRK viste seg å være glimmers, så jeg pakket den vesle tursekken, slengte soveposen bak i bilen og kjørte av gårde i retning Valdresflya. Parkerte bilen rundt midnatt, sov i seks timer, gikk over Bukkehåmåren, Eggi og Kvassryggen før jeg satte meg i bilen og kjørte hjem igjen.

Til en slik impulsiv tur syns jeg bruk av bil som "telt" er en helt genial løsning. Det samme gjelder hvis man f.eks. skal gå én tur på lørdag og én på søndag som ligger langt fra hverandre.

Utover dette foretrekker jeg telt, for det er mer kos å ligger der enn i bilen :)

post-4434-133474607845_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen brukt som basecamp er vel mest vanlig i fjellstrøk som er gjennomskåret

av veger som f.eks Jotunheimen.

Sikkert en komfertabel løsning for en natt før dagstur.

En fare med det er at vi får et mer "amerikanisert" friluftsliv der alt skal med.

Dusj, kjøkken, grill, sixpacks mm.......

Utvikler dette seg kan det medføre en lavere terskel til å bygge veger inn i fjellområder

som f.eks Hardangervidda, Rondane, Sylane mm.

For å tilfredstille "folk flest" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen få ganger ligget i bil i forbindelse med toppturer. Enda flere ganger, selv om det ikke er så ofte, har jeg ligget i nærheten av bilen. Kommer nok til å gjøre det flere ganger også. Av og til er det praktisk å gjøre det på den måten.

Men jeg liker best å ligge i telt eller under åpen himmel langt unna bilveier og annen infrastruktur. Det er jo egentlig tida man har til rådighet som fører til at dette dessverre ofte blir upraktisk . Sistnevnte alternativ vil være mer godt gammeldags villmarksliv basert på flere dager, men færre topper vil bli besteget fordi man fort kan komme bort fra endel strategiske utgangspunkt og anmarsjene kan bli lange.

Det er vanskelig for meg å vite helt hva jeg skal mene, er jo glad for at jeg har hatt muligheten til å bestige topper jeg ellers ikke ville hatt tid til å rekke i løpet av ei helg om ting var sånn som jeg ideelt vil ha det. Men når jeg ser på Leirdalen kan jeg ikke bli kvitt en enorm klump i halsen. Dette kunne vært Jotunheimens flotteste villmarksdal, da ser jeg bort fra canyon-Utladalen og dens hengedaler, de er en annen type daler. Leirdalen kunne vært Jotunheimens Rapadal. Motivene fra Leirdalen minner ikke så rent lite om Sarek, men det er en feil på alle bildene jeg ser derfra, nemlig bilveien. På grunn av den er flere topper lettere tilgjengelige, men tenk så flott det kunne vært å ha ei ekte villmarksuke med mange toppbestigninger rundt en fullstendig urørt Leirdal, at feks Sognefjellsveien var det nærmeste man kunne komme toppene rundt der med bil...

Sånn skulle det vært etter min mening.

Men jeg kommer som sagt aldri til å si nei til en "billig" eller moderne topptur. Turgleden blir jo den samme uansett lengde på turen, så lenge været er bra vel og merke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det amerikanske var jo allerede utbygd for mange år siden. Argumentasjonen på dette er at det ofte ligger en turisthytte i nærheten av parkeringsplassen man parkerer bilen ved og sover ved.. Der finner man jo senger, øl og mat :)

Vil nok anta at det vil være en streng regulering med tanke på bygging av nye veger i f.eks Rondane, Jotunheimen, Breheimen, Dovrefjell etc. Tror derfor ikke at det vil bli bygd nye campingplasser og fasiliteter for dem som senker setet i bilen for en natt før fjellturen.. Dette vil jo føre til at det blir mindre slitasje på naturen da man ikke setter opp teltet på mosetustene i rundt parkeringsplassen.

Men bruken av bil og miljøaspektet er jo verdt å se på, men en noe dårlig offentlig transport, og dyre taxipriser gjør nok til at de som benytter bil ønsker friheten man har ved egen bil siden forskjellen i kostnadene ikke vil være så altfor stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øyvindbr skrev:

Det er vanskelig for meg å vite helt hva jeg skal mene, er jo glad for at jeg har hatt muligheten til å bestige topper jeg ellers ikke ville hatt tid til å rekke i løpet av ei helg om ting var sånn som jeg ideelt vil ha det. Men når jeg ser på Leirdalen kan jeg ikke bli kvitt en enorm klump i halsen. Dette kunne vært Jotunheimens flotteste villmarksdal, da ser jeg bort fra canyon-Utladalen og dens hengedaler, de er en annen type daler. Leirdalen kunne vært Jotunheimens Rapadal. Motivene fra Leirdalen minner ikke så rent lite om Sarek, men det er en feil på alle bildene jeg ser derfra, nemlig bilveien. På grunn av den er flere topper lettere tilgjengelige, men tenk så flott det kunne vært å ha ei ekte villmarksuke med mange toppbestigninger rundt en fullstendig urørt Leirdal, at feks Sognefjellsveien var det nærmeste man kunne komme toppene rundt der med bil...

Sånn skulle det vært etter min mening.

.

Bedre kunne det ikke formuleres Øyvind :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjarne.

Tar jeg ikke feil går det buss over Sognefjellet sommerstid, og det er ikke akkurat så langt fra riksvegen til foten av Skarstind at man ikke kan bruke en time på denne distansen.. Det er nå i alle fall slik jeg ser det.. Er ikke mer enn litt over 5 km etter vei til Geitsætre..

Skal man bestige en topp som Skarstind så må man kunne gå denne strekningen om man ikke har bil synes nå jeg..? Om jeg ikke husker feil så går du ganske light weight så det går nok greit tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overnatting i bil er kjempemye bedre enn telt. Mer praktisk, bare hive en madrass og sovepose i bilen og dra til fjells. Lett og pakke, rask forflytning. Man har radio og eventuelt varmeapparat. Det er værsikkert og mer tyverisikkert, ja nærmest perfekt.

Noen mener at man sover dårligere i bil enn telt: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett fra et miljøhensyn ser jeg ingen forskjell på det å ligge i bilen kontra det å ligge i telt. Transportdistansen blir den samme uansett. Tror heller ikke vegvesenet kommer til å bygge veier langt inn i ødemarka bare fordi noen sover i bilen. De klarer jo ikke å holde vedlike de veiene de allerede har.

Hadde en dagstur for noen år siden som viste seg å bli såpass lang at jeg var nødt til å ta en liten blund i bilen på vei hjem, og det var ikke særlig komfortabelt. Min bil er nemlig svært dårlig egnet som bobil, så nå er teltet som regel alltid med. Bilen er jo dessuten ganske upraktisk hvis man er flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjarne.

Tar jeg ikke feil går det buss over Sognefjellet sommerstid, og det er ikke akkurat så langt fra riksvegen til foten av Skarstind at man ikke kan bruke en time på denne distansen.. Det er nå i alle fall slik jeg ser det.. Er ikke mer enn litt over 5 km etter vei til Geitsætre..

Skal man bestige en topp som Skarstind så må man kunne gå denne strekningen om man ikke har bil synes nå jeg..? Om jeg ikke husker feil så går du ganske light weight så det går nok greit tror jeg 8)

Mener ikke det er buss til Liervassbu mere :-)

Det rør seg om 10km fra Liervassbu til Geisete. Det kan jeg selvsagt godt gå, men da blir det 4timer fram og tilbake.

I så fall blir det for lite tid for 1000m opp og ned Dumhøi, samt klyvinga på Skarstind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man må ikke kamuflere bilen for godt i snøen slik at brøytebilen tar den med plogen :)

Som tidligere nevnt i tråden er det mange fordeler med en slik basecamp.. Kan nevne noe av det nevnte

- Raskt å sette opp

- Et effektivt varmeapparat

- Radio og underholdning for den som måtte trenge dette

- Leselampe om man vil lese noe litteratur før man sovner

- Vær og vindstabil

Ulemper

- Sett i et miljøperspektiv er det kanskje ikke heldig at alle bruker bil, og ikke tar kollektiv transport

- Kan jo diskuteres dette punktet, men er helt avhengig av en vellutbygd infrastruktur

- Dyrt å forsikre og vedlikeholde i forhold til et konvensjonelt telt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har forsåvidt rett i det Dag, men for dem som har webasto (vet ikke helt hvordan det skrives), så trenger man ikke kjøre bilen på tomgang for å få varme.

Mente ikke at man skulle kjøre bilen i to - tre timer på tomgang heller, men så lenge at man får smeltet isen som ofte legger seg på rutene i løpet av natten..

Kommer jo ann på hvem som har glorie også det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak-telt er en genial oppfinnelse, tar liten plass, lett å sette opp. Dyne/sovepose kan ligger klart i teltet. Sparer masse plass inne i bilen.

Men personlig mener jeg at det skal mye til å slå telt/frilufts følelsen. Men det begynner å nærme seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våknet tidlig en tidlig morgen i telt utenfor Juvasshytta.

Frøs noe inn i h......

For å ikke vekke resten av teltet med fyring gikk jeg ut og startet bilen.

For å ikke vekke hele Juvasshytta med diseleksos og bråk kjørte jeg likegodt en tur.

Fikk en kraftig ripe i miljøgrorien der ja ..... :D

Skal bilen varmes opp fra iskald på tomgangskjøring til

isfrie vinduer trenger den nok 15-20 minutter.

Kan nok diskuteres om en får utdelt glorie av polisen da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.