Gå til innhold
  • Bli medlem

Atkomst til Iesjavre, Finnmarksvidda


Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis har til sommeren tenkt å ta med oss kano fra Tverrelvdalen/Øvre Stilla og inn til Iesjavre. Vi skal padle til utløpet og videre ned Iesjokka.

Hvis det er terreng/sti som egner seg for kanotralle vil det minske behovet for bæring på etappen inn til Iesjavre. Hvis det ikke er terreng for tralle, vil evt. tralla bli unyttig dødvekt...

Jeg vet at det er rimelig flatt terreng i overbæringene, og lurer på om det er mulig å ta med kanotralle.Er det noen som har gått til fots inn til Iesjavre fra "Altasiden", som kan hjelpe meg?

Videre har jeg sett på fjellforum at noen har lagt turen sin "andre veien" fra Suossjavre og oppover Iesjokka. Er det noen som vet hvor mye av strekningen Iesjavre-Suossjavre som er padlebar nedstrøms?

Er det andre ting jeg bør være oppmerksom på? Jeg lytter til kjentfolk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Er det noen som vet hvor mye av strekningen Iesjavre-Suossjavre som er padlebar nedstrøms?

Bæringer, også nedstrøms:

- Stryket forbi Mollisjohka fjellstue. Venstre side over tunet på fjellstua

- Forbi kraftstasjonen nedenfor Molisjohka gård.

- Forbi Gorzeguoika. Høyre side på skuterløype.

-

Resten av strykene kan padles/lines, avhengig av vannstand.

Ajoutloubbalguoika er 2 km langt, begynner ganske rolig men blir vanskelig ca halveis. Bør lines hvis dere ikke er vant med elvepadling.

Ceakkgoguoika ender med en vanskelig steingrind, må synfares.

Legger ved noen bilder som jeg har sendt til andre her på forumet. Bildene beskriver padling motstøms, rødt er vading, grønt bæring og lilla prikker egnede leirplasser. Resten av elva er merket grått (kommunegrense) og kan altså padles motsrøms, dvs. meget rolig vann.

Jeg har aldri vært på Stilla-siden av Iesjavre, men vet at det er mulig å kjøre 4-hjultrekker inn herifra, slik at det burde være mulig å bruke tralle.

post-1579-13347460784_thumb.jpg

post-1579-133474607842_thumb.jpg

post-1579-133474607844_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Mase for glimrende orientering om padleforholdene! Så detaljert guidingen med kart og det hele var i overkant av hva jeg forventet å få! Skal printe kartutsnittene og ha i kartmappa.

Har lest på forumet at du padler både alpacka og ally. Dersom du logger alle turene dine like grundig bør du vel snart utgi en padleguide...

Nå mangler jeg bare litt info fra noen som har ruslet eller kjørt fra Stilla til Iesjavre, slik at jeg vet om kanotralla skal med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Jeg og en kompis har til sommeren tenkt å ta med oss kano fra Tverrelvdalen/Øvre Stilla og inn til Iesjavre. Vi skal padle til utløpet og videre ned Iesjokka.

Kom til å tenke på en kanotur som jeg og min bror foretok engang i 1950 årene over Finnmarksvidda. Vi fikk transport med bil til Masi (på veien til Kautokeino fra Alta). Der sjøsatte vi kanoen med telt og annet utstyr, og padlet noen mil nedover Altaelven.

Derfra bar vi kano og utstyr (tok en hel dag) til vi kom til noen småvatn som har avløp til Jesjavre. Fulgte bekker/vann ned til J derfra rettover J til Mollisjok. Holdt på å drukne midt utpå da vi ble overasket av et kulingsvær. Greidde å dra oss i land på en holme der vi lå værfast resten av dagen. Fra Mollisjok til Sjusjavre ble det mye bæring. Men da vi først kom til S gikk det fint bortsett fra at vi gikk rundt en gang i et stryk. Fra Karasjok og nedover mot sjøen gikk det strålende. Trengte bare bære kanoen forbi Ailestrykene (Storfossen) i Tanas nederste del.

Største problemet var myggen. Det var varmebølge med 25-30 grader pluss. Og sola gikk rundt natt og dag. Først utpå vannet i kanoen var det nogenlunde myggfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Kanomann, hvis det er noe som ikke har endret seg på 50 år så er det vel at mygga er like innpåsliten:) Ellers litt typisk langt mot nord at man kan bli overrasket av kulingbyger midtsommers, for deretter å havne i en hetebølge. Det er noe av sjarmen. Takk for at du deler turminner fra en "svunnen tid".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.