Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettere alternativ til Leatherman Super Tool


Martin Bekkelund

Anbefalte innlegg

Annonse

Et alternativ er å sjekke siden til Leatherman og se om det er noe vekt å spare på å kjøpe en ny kniv derfra.

http://www.leatherman.com/multi-tools/full-size-tools/default.aspx

Denne veier jo bare 142 gram: http://www.leatherman.com/multi-tools/full-size-tools/skeletool-cx.aspx

Jeg prøvde meg på et mulititool fra Gerber i fjor sommer, uten at jeg ble veldig imponert. Solide saker, men knivbladene var for korte til noe praktisk bruk. Synes nå jeg i allefall. (Selvom det mest irriterende med kjøpet var at jeg fikk med en 101 Turtips-bok fra Lars Monsen på kjøpet. Og den er om mulig enda mer ubrukelig...)

Selv har jeg falt tilbake på følgende kombo: en Leatherman Squirt P4 og en billig, rustfri Morakniv fra Clas Ohlsson.

Leathermanen har tang og trekkere, mens den billige kniven funker til jeg vil bytte den ut for 59,- i året :D

http://www.leatherman.com/multi-tools/keychain-tools/squirt-p4.aspx

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Leatherman Fuse, og er godt tilfreds med den. Jeg anskaffede mig den i stedet for min Victorinox swisstool, som er for tung til at tage med på tur.

Fuse gør det absolut lige så godt som den noget tungere Swisstool/Super tool.

Alt i alt har man stort set kun brug for en saks, et par skruetrekkere og en tang. Man har jo sin tolle eller samekniv med til det kraftige arbejde :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg prøvde meg på et mulititool fra Gerber i fjor sommer, uten at jeg ble veldig imponert. Solide saker, men knivbladene var for korte til noe praktisk bruk. Synes nå jeg i allefall. (Selvom det mest irriterende med kjøpet var at jeg fikk med en 101 Turtips-bok fra Lars Monsen på kjøpet. Og den er om mulig enda mer ubrukelig...) "

Denne kniven plukket Monsen personeli ut å ha med i denne pakken :) Men vill ikje sei den e go fordeom... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, tror det kan være en kopi.. for leatherman skal tåle mye mer juling en det der..

dessuten har de 25 års garanti, så hvis det har skjedd med normal bruk, så får man en ny. knakk et blad på en i usa en gang, og da ga butikken meg bare en ny uten spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dessuten har de 25 års garanti, så hvis det har skjedd med normal bruk, så får man en ny. knakk et blad på en i usa en gang, og da ga butikken meg bare en ny uten spørsmål.

Tror den var kjøpt utenfor Danmark, da modellen er enhåndsbetjent, hvilket ikke er lovligt i Danmark.

Leatherman importøren i Danmark vil ikke ombytte ulovlige tools, hvilket er helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leatherman Squirt P4 veier jo latterlige 57 gram. Det er jo en reduksjon på nesten en kvart kilo i forhold til min eksisterende Super Tool.

Det eneste jeg umiddelbart savner ved Squirt P4 er, så vidt jeg kan se, boksåpner. Det kunne vært kjekt, men boksen kommer nok opp på annet vis. :D Et alternativ er å gå opp 90 gram til Leatherman Kick, men all vekt som kan kuttes er gull verdt.

Hvordan er kvaliteten på Squirt P4? Den ser litt plastikkaktig ut, men har samme garanti som de andre verktøyene fra Leatherman, så den bør vel holde mål.

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en squirt S4. Dette er jo et nøkkelknippe verktøy og kan på ingen måte erstatte en supertool eller kick. Kvaliteten er det deimot ingenting å si på. Et alternativ er jo en av de to letteste juice modellene til leaherman, har en Cs4 selv (en av de to tyngste) og er godt fornøyd. Disse er nok litt mer beregnet på å drasse rundt i lomma til enhver tid(noe min også blir) sparer vel kanskje 10-15g i forhold til en kick :D

Kan ellers varmt anbefale Charge-Tti, jeg klamrer meg til min :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en squirt S4. Dette er jo et nøkkelknippe verktøy og kan på ingen måte erstatte en supertool eller kick.

På hvilken måte da, tenker du? Har ikke sett Squirt S4 i virkeligheten, så det kan kanskje ha noe med saken å gjøre. :)

Tror jeg må finne meg en velassortert forhandler, så kan jeg se og føle på dem selv. Noen som vet om en i området Oslo-Drammen?

Takk for innspill! :D

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet ut at det jeg har trengt multitool til i løpet av de siste 6 årene i fjellet er stramming av en og annen skrue, klipping av en litt uheldig plassert fluekrok og lettere bruk av tang. Og til dette klarer det seg fint med en Squirt. Men dette funker bare fordi jeg har med en vanlig kniv til alt det typiske knivarbeidet; flisespikking, sløying av fisk ol.

Kvaliteten er helt strålende!

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan prøve :

http://www.moosejaw.com/moosejaw/shop/product_Leatherman-Squirt-P4-Tool_10007798_10208_10000001_-1_

legg inn kode "jibstyle" eller "whale" og få 15% rabatt!

Kodene funker på alt som ikke allerede er på salg :D

H.

PS! Det ser ut som om lighthound.com er billigere likevel. Men skal du handle noe mer kan jo likevel moosejaw være et alternativ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som mitt bruksmønster.

Er det bare jeg som synes Squirt P4 er dyr? Med nærmere 600,- kroner er den jo dobbelt så dyr som f.eks. Kick. Eller har jeg bare ikke funnet en god, rimelig forhandler?

Mvh Martin

eller du kan kikke på gerber touch til kr290 hos amfibi.no...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 5 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.