Gå til innhold
  • Bli medlem

fyre med sprit


raster

Anbefalte innlegg

Fyrte i teltet med finfyr på en heatpal. Dette var supert, luktfritt, lite co(tror jeg) og stille! Liker å høre på radioen i teltet. Med endel telys ble det nok 2kw. Nok varme for telt-taket! MEN: 1000 kroners spørsmålet: Har hørt at det dannes vanndamp av dette, og ja-det ble ganske fuktig; hvor mye damp produserer et spritapparat egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Har hørt det motsatte, at rødsprit " tar fukt med seg " når den brenner. Mens gass som brennes produserer fuktighet. Bruker selv en Heat pal, fungerer utmerket, ingen pumping, lav overflatetemperatur og ingen lyd.

Sprit: CH5COH + 3O2 -> 2CO2 + 3H2O

Butan: C4H10 + 9O2 -> 4CO2 + 5H2O

Det vert nok fuktigheit med både gass og sprit. Så kan ein sjølv rekne ut kor mykje vatn som vert danna pr kWt :)

Det er uansett ventilasjonen som er avgjerande for kor mykje kondens ein får i teltet, og då vil ein stort sett oppleve at det vert meir kondens i teltet dersom ein oppheld seg der utan å fyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar! (mye flinke folk her på forumet..)Dette forklarte til en viss grad fuktspørsmålet, og også det med CO. Vil fortsette å bruke heatpalen på vintertelting når jeg har med pulk og god plass i teltet. Forresten så var det spesielt med snøsmelting på denne; temperaturen i teltet sank voldsomt, samtidig som det ble ekstrem gass (co)utvikling. Måtte lufte med alle glugger. Har vanligvis fyrt med coleman og omnifuel, noe som ikke alltid er like sjarmerende, men nødvendig hvis man skal bære sullamentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har noen andre 1000 kroners spørsmål:

-Kan man frakte heatpal mens den er full av drivstoff, f.eks. i pulk?

Claes Ohlson selger heatpal for kr. 995,-. Andre selger den for opptil kr. 1.800,-. Noen selger "inklusive drivstofftank", andre oppgir drivstofftank å være "tilleggsutstyr/tilbehør".

-Hva er denne "ekstra" drivstofftanken egentlig?

Jeg spør rett og slett fordi jeg i dag kjøpte meg en heatpal (Claes Ohlson), med hensikt å få en meget komfortabel pulk- og isfisketur til helgen. Betjeningen visste lite om produktet, så der var det lite svar å få.

Håper noen av dere som bruker heatpal kan hjelpe meg litt med mine spørsmål før jeg legger i vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor noen finner på å selge heat pal i smådeler, er over min fatteevne.

Den du ser os Hr Ohlson, Clas er med det du trenger.

Tanken består av en blikkboks full av bommulsveke.

Konstruksjonen gjør at brennstoff ikke renner ut, selv om brennern står opp ned.

Du kan frakte full heatpal, men bør pakke den i plastnett e.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fraktet heat palen min med drivstoff mange ganger og bestandig uten pose. Har aldri opplevd noen form for lekasje eller søl fra den. Heat Pal er egentlig et båtprodukt, så man kan si at den er laget for og tåle risting og skvalping selv med fyr på. Beregn 1 liter rødsprit per døgn, da har du full varme i fem -seks timer. Jeg bruker bare rødsprit på min og det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere gode tips!

Jeg har med bensinbrenner for matlaging, da jeg er klar over at ovnen ikke egner seg som kjøkken.

Skal gi en tilbakemelding på hvordan jeg opplevde produktet når jeg er tilbake fra tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte HeatPal i forrige uke på Clas Ohlson. Den ekstra tanken er nok en reservedel, evt. kan man ha med seg to tanker for å slippe å fylle opp på turen, men det er ingen vits siden apparatet er enkelt å etterfylle.

I helgen testet jeg min HeatPal på isfisketur med to overnattinger. Min konklusjon er: FANTASTISK! Jeg slutter meg fullt og helt til de andre på denne tråden som er fornøyd med produktet. Det var 16 minus ute, og jeg fikk temperaturen opp i 30 pluss i teltet (Spitsbergen Camp 3). Måtte stille apparatet ned igjen for å få trivselstemperatur!

De fortrinn jeg registrerte:

Umulig å søle rødsprit, ingen stikkflammer utenfor apparatet. Når underdelen står på et kaldt underlag (snø) blir den ikke varm, og kan settes rett på duken i innerteltet. Lydløs, ingen pumping, trinnløs effektregulering, ingen eksplosjonsfare, ingen pakninger eller dyser gjør at apparatet blir veldig driftssikkert.

Ulemper jeg registrerte:

Vekt og volum. Denne gidder jeg aldri drasse i ryggsekken alene, må i såfall være i en gruppe på 3-4 personer hvor noen andre bærer telt/isbor/bensinbrenner osv.

På pulktur er denne rødspritovnen en sikker vinner. Jeg drar aldri på pulktur vinterstid igjen uten å ha med HeatPal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant i dag ut at det koster 99 kroner for en 4 liters dunk med rødsprit på Biltema. På Statoil koster det 75 kroner for 1 liters flaske. Skal man fyre med HeatPal på sine vinterturer er det mye penger å spare på å få tak i billig rødsprit. Jeg var rett og slett ikke klar over at det kunne være så enorme prisforskjeller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. ekstratanken så fant jeg denne setningen på naturmagasinet.no :

Heat pal løs tank 1,2 liter. Till Heat Pal 5100. Kan brukes separat om man ønsker ekstra varme, men krever da samme forsiktighet som ved åpen ild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det mye kullos, eller karbondioksyd når man fyrer med rødsprit ? Hvis man tar en rødspritbrenner fra eksempelvis et stormkjøkken, og har denne påfyrt inni et lite telt, vil det da dannes gasser som er skadelige ? Forutsetter da at det er noe lufting. Her tenker jeg på fyring kun for å få varme i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med varme i teltet og god utlufting skal det ikke være mulig at det blir for mye kullos.

Varmekilden bidrar til mer kullos, men også til at du får bedre sirkulasjon i teltet.

Varm luft stiger. Ha innluftsåpning lavt i ene enden av teltet, og utluftsåpning høyt i andre enden av teltet. Vinden bør ikke stå rett mot utluftsåpningen. Du er da sikret at varm luft presses ut av den høyeste åpningen og frisk kald luft suges inn i laveste åpning.

Det er viktigere å ha to små riktig plasserte ventiler enn en stor ventilåpning uten særlig sirkulasjon.

Hva angår kondens blir det mer kondens og ising når du oppholder deg i teltet uten å bruke varmekilden.

Meg bekjent skapes det ingen direkte giftige gasser av å brenne alkohol, men det er kanskje noen her på forumet som er flinkere enn meg i naturfag som vet mer om akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.