Gå til innhold
  • Bli medlem

Har du turtips 20.-24.mai...?????


Solstråle

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å bruke Kr.Himmelfarts helgen (20.-24.mai) i fjellet, men er veldig usikker på hvilket område som egner seg på den tiden. Har sett litt på skitur Folgefonna og Hallingskeid-Simadalen, men er veldig usikker. Kunne egentlig tenke meg noen topper i steden, uten ski. Er det noen som har hatt noen fabelaktige opplevelser i slutten av mai, som de vil anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for flotte tips! Smørstabbreen høres fantastisk ut, men jeg våger meg ikke på den turen på egenhånd. Da har jeg en flott tur til gode, en gang vi er flere som går :lol:

Det samme gjelder Lyngen -garantert et område jeg ønsker å oppleve. Denne gangen blir det litt langt å dra. Vi bruker en del tid i Steigen og vet litt om hva Nord-Norge har å by på av topper og tinder, det er ikke rent lite!!!

Men, denne gangen er jeg på egenhånd og ønsker en tur som egner seg til det. Beklager at jeg ikke var tydelig på det i spørsmålet mitt. Er veldig takknemlig for nye innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Solstråle, du kan nok være rimelig trygg på at du slipper å være alene deroppe Kr Himmelfart-helga :)

Skjønner det :lol: Men jeg vil helst slippe å "måtte" henge meg på andre...om du skjønner. Eller er det meg som tuller -er det helt uproblematisk å gå Smørstabbreen alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke klar over at du skulle gå alene. Jiekkevarri-turen er ikke en solotur. Senja derimot er som skapt for toppturer i slutten av mai. Barmark på vei opp, og lett glissade på snøflekkene ned igjen. Mye likt Steigen, bare mer eventyrlig :)

Rondane lar seg kanskje gjøre til fots i slutten av mai? De fleste toppene er jo runde og greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det :D Men jeg vil helst slippe å "måtte" henge meg på andre...om du skjønner. Eller er det meg som tuller -er det helt uproblematisk å gå Smørstabbreen alene?

Hmmm, tja hva skal man si her inne, uten å risikere korsfestelse, død og begravelse vedr Smørstabbreen alene?

En normal snørik vinter og normal vår syns vel jeg det ikke burde være noe galt å gå akkurat denne breen alene, ihvertfall ikke langs kvistarutene.

Men bre er bre, så ta en prat med de på Krossbu og forhøre deg litt.

Du bør etter mitt syn def holde deg unna Bøverbreen, altså den vestligste brearmen av Smørstabbreen!

Skulle det være supert vær Kr Himmelfart-helga, vil du nok mest sannsynlig ha hundre eller muligens hundrevis av fjellkoleger rundt deg...

Ellers MÅ du ikke nødvendigvis over bre for fine turmuligheter der.

Store Smørstabbtind, Storbreatinden, Veslebreatinden, Hurrbreatinden, Bakreste Skagsnebb, Veslefjelltinden og Loftet er topper du kan ta uten å måtte gå over bre.

Enten alt på èn dag såfremt God form, eller dele de på flere dager...

Masse muligheter der oppe, lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et bra alternativ med Sognefjellet som Atomsilda nevner, men det er viktig å ikke bli blind på en mulighet :P . Hva med for eksempel Breheimen og Tverrådalskyrkja eller Hestbreapigger. Hva med eventuelt noen topper rundt Spiterstulen, der det finnes mange fine muligheter.

Drar du litt lengre nord kan du jo besøke topper på Dovrefjell og få se moskus langs snøheimvegen. Har sett mye moskus langs snøheimvegen i mai :D .

Drar du enda lengre nord igjen kan du jo besøke topper i Trollheimen..

Det finnes nesten uendelige muligheter i mai, og siden du ikke er så interessert i bruk av ski, så er vell ikke lange transportetapper over flatt og snødekt landskap noe å satse på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen 2K'er, men man skal ikke kimse av de under 2000 meter heller :D ..

Da jeg kjørte gjennom romsdalen foregående helg, var det noen topper der som var meget mektige.. Kan nesten driste meg til å si at de kanskje var mer mektig enn noen av 2K toppene jeg har vært på :P .. Ville nå heller satse på Trolltindene enn Ymelstind S1 og S2, eller hva Håvard...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sent etter 20. mai, må du huske at det normalt ligger mye råtten snø i nedre deler. Skal du på skitur, så start høyest mulig. Start å gå tidlig om morgenen mens det er kjølig og fast snø. Krossbu er nevnt, men også her må du regne med litt labbing uten ski i starten. Kanskje enda gunstigere med start på Sognefjellet eller Valdresflya. Leirungsdalen er en perle som nås fra Valdresflya.

Rondane er nevnt også. Jeg gikk Storronden ca 5. juni et år og da var veien inn bar og deretter 50/50 våt barmark og råtten snø i starten av turen. Deretter fast snø men ikke nok til å ta med ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen 2K'er, men man skal ikke kimse av de under 2000 meter heller :D ..

Da jeg kjørte gjennom romsdalen foregående helg, var det noen topper der som var meget mektige.. Kan nesten driste meg til å si at de kanskje var mer mektig enn noen av 2K toppene jeg har vært på :) .. Ville nå heller satse på Trolltindene enn Ymelstind S1 og S2, eller hva Håvard...?

Alexander er definitivt inne på noe der. Som 2K-tilhenger kan jeg si at den totale samlinga av 2K-topper i Jotunheimen er det mektigste jeg kan tenke meg, men det finnes endel enkelttopper eller fjellrekker under 2000 meter som overgår mange av 2K-toppene. Sjøl er jeg enormt fascinert av de digre Sunndalsfjella for tida! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Tenker du Folgefonna, så kan du også tenke andre breområder.

Forutsetter at du har endel grunnleggende breerfaring/kompetanse.

Utnytt skareføret fra tre-firetiden på natta til litt ut på formiddagen !

Med tidlig start (grålysningen) og tidlig avslutning (lunsjtid) så er skitur på bre i godvær på denne tiden en super opplevelse (og etter min vurdering) med lav risiko også om du går alene. PS ! Ta imidlertid ikke av deg skiene på breen med mindre du har sondert grundig med isøksa. alternativt en stav el.l. Bre eller ikke bre, husk også at våtsnøskredene kommer på denne tiden. Også de unngår du normalt med tidlig start og tidlig avslutning. Ellers mange gode turforslag her, både om du ønsker å være alene eller gå i flokk. (neppe mye selskap om du starter halv fire om morgenen :) )

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at Sognefjellet er et bra utgangspunkt sent i sesongen. Skal man gå alene er det best å velge turer som mange andre går, og gjerne ei hytte som man kan treffe nye turkamerater.

Er man rimelig fjellvant, bør ikke Storebjørn og flere av de andre toppene være uforsvarlige å gå på alene i godvær i mai.

Et bra alternativ til Krossbu eller Sognefjellshytta er Turtagrø, selv om det gjerne er bart rundt hytta på den tiden. Med litt bæring av ski i starten kan man gå på ski til Ringstind og Gjertvasstind (men man bør være flere i følge). Greie aleneturer-alternativer er Dyrehaugsryggen og Bandet, forutsatt at man unngår de skredutsatte botnene. Jeg har også vært alene på Nordre Skagastølstind på denne tiden av året, men da til fots fra Kolnosi (som regel for mye stein opp flanken). En fin tur er å kjøre bil mot Berdalsbandet og gå inn Berdalsbotn til Ravneskard (hvis bilveien er brøytet da).

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.