Gå til innhold
  • Bli medlem

[nettsted www.etojm.com] Ingenting varer evig.


morten

Anbefalte innlegg

Ingenting varer evig. Etter mer enn 9 år på nett, er det nå entydig slutt for www.etojm.com. Etter at vi ikke fornyet domenet når det gikk ut 15.02.09 så er ikke siden heller lenger tilgjengelig. Vi var ganske tidlig ute med private nettsider. "Glansperioden var 2000-2003 hvor oppdateringene var hyppige og mye innhold ble laget. Sidene var statiske og etter hvert som de vokste seg større ble endringer en nesten uoverkommelig oppgave.

Sidene ble også ganske mye begrenset av at vi likte og lage innhold, men var rimelig kunnskapsløse om det å lage websider.

Fra og med 2003 gikk det langsomt nedover, og etter at Glittertind Forlag ble vår hovedbeskjeftigelse, ble sidene mer og mer brakkliggende. Fra og med 2005 har det i praksis ikke skjedd noe nytt på www.etojm.com

Selv om det ligger et 4-sifret antall "dugnadstimer" bak, er det egentlig ikke så vemodig. Det har vært mye moro med utvikling av siden. Tiden har uansett løpt fra www.etojm.com

Selv om vi i skrivende stund ikke har noen andre websider enn www.glittertindforlag.no i tillegg til vår deltakelse på www.fjellforum.net, så sysler vi med noen nye prosjekter, så kanskje vi snart er på nett med innholdstjenester igjen.

Og for å mimre litt. I 1999/2000, da vi begynte, var de fleste av de websidene som vi samarbeider med her på fjellforum ikke unnfanget ennå. Den største private tursiden var ei side med navn www.1000turtips.no eller noe slikt, ei side som ble lagt ned for god del år siden. Turistforeningsn internettopptreden var ganske sparsommelig.

Private. ikke-kommersielle, nettsider som vedlikeholdes i mange år er en stor sjeldenhet. Stort pågangsmot og entereprenørskapsånden har en tendens til å slukne når det hele tar mer form av arbeid og rutine. Noen få holder ut lenge, og etter hvert vil vi nok også få se private turnettsider som har holdt ut i 10 år, men for www.etojm.com sitt vedkommende ble ikk det tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser fram til det nye prosjektet Morten, jeg droppet innom etojm.com av og til men ikke så ofte. Var ikke så mye fra mi lekegrind der. Men har brukt sidene som kilde når jeg har gått på 2k topper. Er en del andre kilder på web å bruke også i dag.

Sidene ble også ganske mye begrenset av at vi likte og lage innhold, men var rimelig kunnskapsløse om det å lage websider.

Kjenner meg igjen her, heldigvis skjønte jeg det tidsnok og gjorde en innsats før det gikk for langt. Nå gjør jeg ikke en dritt uten at det er gjennomtenkt mht muligheter for tildels store endringer. Rutinepreg er en liten killer på gnisten, men men. Dugnadsånden lenge leve :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt siden flere ganger, og benyttet den også før jeg kom på ideen med å samle på 2K topper.

Om jeg ikke erindrer feil så var det snakk om en side som skulle være et samarbeid mellom NRK og DNT og en turportal der. Gleder meg til den siden kommer opp, men jeg vil anta at mye av materialet på www.etojm.no absolutt ikke er utdatert i så hensende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fram til det nye prosjektet Morten, jeg droppet innom etojm.com av og til men ikke så ofte. Var ikke så mye fra mi lekegrind der.

Ja skal ikke gå så ekstremt lenge. Domener er registrert og det jobbes flittig. Første prosjekt lanseres 31.05.2009, mens det andre prosjektet er planlagt lansert 20.10.2009.

Kjenner meg igjen her, heldigvis skjønte jeg det tidsnok og gjorde en innsats før det gikk for langt. Nå gjør jeg ikke en dritt uten at det er gjennomtenkt mht muligheter for tildels store endringer. Rutinepreg er en liten killer på gnisten, men men. Dugnadsånden lenge leve :?:

Jeg har også omsider forstått det :) Aldri mer større informasjonssider uten en gjennomtenkt databaseløsning i bakgrunnen m.m.

Om jeg ikke erindrer feil så var det snakk om en side som skulle være et samarbeid mellom NRK og DNT og en turportal der. Gleder meg til den siden kommer opp, men jeg vil anta at mye av materialet på www.etojm.no absolutt ikke er utdatert i så hensende.

Det var snakk om et slikt samarbeid ja, men det er ikke noe som jeg eller andre jeg kjenner er involvert i. Det er sikkert mye kurant materiale på etojm.com, men kommer ikke til å bruke noe av det mer. Det får sove stille på en backupdisk et eller annet sted :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var det egentlig etojm sto for? Husker det var noe med Julia og Morten til slutt, men starten er borte...

Det er synd den jobben dere har gjort på siden bare blir historikk i en eller annen treg internettbase eller noe... Om 30 år er det verneverdig og kulturhistorie, og da hadde dere sikkert ikke fått lov til å legge ned :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Julia og Morten for det dere har gjort med etojm. Det har vært en utrolig inspirasjonskilde for meg og mange andre. Det er ikke få timer jeg har sittet og lest turbeskrivelser og sett på bilder fra websidene deres. Det har fått meg til å glemme mange og lange, tunge timer på nattevakt, og det har vært en fantastisk "teaser" for mange fjellturer. Takk for jobben dere gjør fortsatt, vi ser fram til det videre arbeidet. :D:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var det egentlig etojm sto for? Husker det var noe med Julia og Morten til slutt, men starten er borte...

Det er synd den jobben dere har gjort på siden bare blir historikk i en eller annen treg internettbase eller noe... Om 30 år er det verneverdig og kulturhistorie, og da hadde dere sikkert ikke fått lov til å legge ned :D

Iflg Morten selv på https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=2111&highlight=

26.12.1999 - Vi leker for første gang med html og internett. Resultatet blir etojm.com (Experience Tours of Julia & Morten) februar 2000.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da jeg i 2001/2002 begynte å bruke internett for å finne info om fjell og topper, spesielt vedr. 2000-metertopper, var etojm.com nettsiden jeg først fant. Den ble brukt mye de første par årene. Ingen tvil om at den nettsiden har vært til stor nytte og inspirasjon!

Jeg var for så vidt klar over at det snart var ”game over” for etojm.com, og at nye prosjekter ligger under overflaten og venter. :) Uansett vil jeg takke for arbeidet Julia og Morten har lagt ned i tursiden som var, og ønske lykke til med det som kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk for arbeidet og all info'n som jeg har benyttet meg av. Vi skjønner at ikke alt varer evig.

Jeg har vært redaktør for noen medlemsblader og ymse andre blekker, og fikk da forespørsel fra en eller annet offentlig institusjon i Nord-Norge om å sende 7 eksemplarer til dem. Dette for å bevare informasjonen for ettertiden. Mulig dere burde vurdere det samme. etojm.com har tross alt vært et av de sentrale nettstedene om Jotunheimen under internettets barndom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etojm har vært blant de første og kanskje den ledende nettsiden for informasjon om 2K-topper. Tittet på tirsdag, minutter før den ble borte, på turpakkelisten på siden. Mye god informasjon, bilder og turrapporter fantes der. Blir spennende å se hvordan det nye prosjektet blir... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med nye prosjekter!

Husker også 1000turtips.no. Mitt nettsted - adrenaline.no - kom på lufta på slutten av år 2000, og jeg satser vel på at det blir 10 år i alle fall... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må slenge meg på takketalene - Veldig mye inspirasjon og kunnskap har blitt hentet ut fra etojm.com. Det jeg husker som spesielt bra var mengden med turopplevelser, de svært (i alle fall da) gode kartene med toppene spesielt markert var nye nytt, graderingen av vanskelighetsgrad som ble systematisert for å nevne noe i tillegg til generell mengde og kvalitet.

At dere har lagt dette på hylla og satser videre mer kommersielt er veldig forståelig og bra - Da får dere enda bedre tid og ressurser til å lage produktene helt topp. Det dere har vist her er gründerarbeid av beste sort!

Lykke til videre - Vi er mange som sluker produktene deres rått :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel hva skal man si -- kommer til å savne etojm! Det er trist at siden blir forvist til historien -- hva med å la informasjonen leve videre på Wikipedia eller en annen wiki?

Og forresten -- ting forsvinner visst aldri helt på Internett. På Internet Archive / WayBackMachine finnes deler av etojm.com helt tilbake til 2000, for den som får abstinenser :idea:

http://web.archive.org/web/*/http://www.etojm.com

- André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.