Gå til innhold
  • Bli medlem

plast og lær vs. La Sportiva Nepal Trek Evo Gtx/Nepal Evo Gtx


gaus

Anbefalte innlegg

sitter her og lurer litt på hva jeg skal/bør velge av fottøy, og håper dere kan være behjelpelig med noen råd/tips/anbefalinger/synspunkt:

ok, jeg har tenkt meg opp kilimanjaro i første omgang for å se om jeg takler extrem høyde, og hvis det går bra så blir nok elbrus og/eller aconcagua neste mål...

Lurer på om jeg bare skal kline til med Nepal EVO Gtx(Nepal Trek Evo Gtx) men de er jo svindyre, og hvis det så viser seg jeg ikke holder til extrem høyde så har jeg jo kastet bort ganske mye penger. Funderer på å bare kjøpe noen lærsko(Haglöfs forest er på salg til 1000kr) i starten, som holder opp kilimanjaro, også evt kjøpe noen plastsko(ser man kan få Scarpa Vega til ca. 2500, evt koflach artic expe) hvis det kommer på tale med elbrus/aconcagua. Rent prismessig er det jo ca. det samme(om ikke billigere enn et par Nepal EVO Gtx): plastskoene kan vel isåfall brukes på topper over 8000 og lærskoene på fjellvandringer, så dette virker på meg som mere praktisk og gi større fleksibilitet på hva man kan bruke skoene til, utfra hvor mye man skal betale....

Tenker jeg helt feil her eller lyder dette fornuftig???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kilimanjaro er ikke så veldig teknisk, så der kan du nesten gå med hva som helst.

Vil kanskje anbefale noen lettere/mykere sko til en slik tur, som vil spare deg en del energi når du ikke trenger den stive sålen og

stegjernsfeste alikevel.

Så kan du heller kjøpe ekspedisjonsstøvler til det bruke hvis det er aktuelt, det er ingen vits og ha ett par halvveisekspedisjonssko

som skal "gjøre alt", da er det mer allsidig med 2 par.

Kort sagt; jeg er enig med deg, kjøp vanlige støvler til afrikaturen og spar de store tunge stive til du trenger de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også nøyd meg med lærstøvler foreløpig. Kjøp noen sko som kan benyttes også på litt skikkelige fjellturer her i Norge, så får du et par du ikke bare bruker på denne ene turen.

Dersom du føler deg trygg på at du kommer til å dra på flere Stor-topp turer i utlandet (enten det er Elbrus/Aconcagua eller f.eks. i alpene), ville jeg heller valgt Nepal EVO skoene enn plastskoene. Plast trenger du først og fremst hvis du skal over 7000 meter. På Elbrus er det veldig få som bruker plast, og på Aconcagua er det vel 50/50 mellom plast og kraftige lærstøvler (uten at jeg har foretatt noen vitenskapelig telling).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes Haglöfs forest virket litt spisse, det trykket godt på storetåen. Valget falt derfor på Viking Rambler GTX som sitter som støpt på mine føtter. Prismessig slapp jeg unna med 1100 sek.... så gjenstår det bare og se om de holder opp piggen/glittertind +kilimanjaro og evt. noen enkle topper i alpene(uten brekryssing/vandring)

takk til dere som gadd å svare :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.