Gå til innhold
  • Bli medlem

Klatreskade


Stephen.Larsen

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg gjorde den største feilen jeg vet jeg ikke burde gjort: Jeg har nettop hvert sykemeldt i tre uker, så buldret ikke på den tiden.

Det som skjedde var at jeg garantert hadde ALT for kort oppvarming.. (sirka 3-5 min) Ja vet dette er alt for kort, men jeg ble bare så giret på å buldre igjen. (Dette har gått hardt utover albuene mine, med store smerter med en gang jeg belaster armene litt tungt)

Det andre jeg gjorde feil var at jeg startet på problemer som jeg prøde på når jeg var i god form før jeg ble sykemeldt, som sikkert gjorde at jeg startet med alt for stor belastning for armene.

Det som har skjedd nå er at jeg har STORE smerter i albuene og områdene rundt albuene med en gang jeg belaster tungt. (på begge armer)

Så nå kommer spørsmålet(ne): Hva burde jeg gjøre nå? hvile? trene lett?

Jobber som mekaniker så får vondt med en gang jeg holder på med noe tungt (flere ganger daglig)

Så jeg håper på noen fine tips :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er ikke jeg noen ekspert på klatreskader men kjenner til betennelse i albuene. Hvis du det er det du sliter med så kan du prøve noe som heter orudis gel, en salve man masserer inn i det betente området noen ganger pr dag, dette sammen med enkel "massering" av senene i armen før, under og etter aktivitet har iallefall hjulpet litt på smerten for min del. Det løser antageligvis ikke problemet men gjør det kansje litt enklere å leve med siden du ikke har muligheten til å ta det helt rolig. Hvis det er en betenelse så er det vel bare hvile evt kortison som fjerner det helt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligg for all del unna kortison. Det er et nedbrytende steroid med virkningstid på opptil 3 måndeder. Fjerner betendelsen gjør den ja, men samtidig fjerner den kroppens mulighet til å binde proteiner til muskelcellene. Så etter virkningen går over, vil du være svakere enn før og betendelsen kan komme mye kraftigere tilbake. Forskning viser også til at kortison bryter ned brusk i kroppens ledd. Finn heller en dyktig fysioterapaut og gjør som han sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligg for all del unna kortison. Det er et nedbrytende steroid med virkningstid på opptil 3 måndeder. Fjerner betendelsen gjør den ja, men samtidig fjerner den kroppens mulighet til å binde proteiner til muskelcellene. Så etter virkningen går over, vil du være svakere enn før og betendelsen kan komme mye kraftigere tilbake. Forskning viser også til at kortison bryter ned brusk i kroppens ledd. Finn heller en dyktig fysioterapaut og gjør som han sier.

såpass ja, jeg ble faktisk anbefalt kortison men sa heldigvis at jeg ville prøve massasje og betenelses tempene salve først. Da vet jeg iallefall at jeg ikke skal ta kortison! Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har skjedd nå er at jeg har STORE smerter i albuene og områdene rundt albuene med en gang jeg belaster tungt. (på begge armer)

Så nå kommer spørsmålet(ne): Hva burde jeg gjøre nå? hvile? trene lett?

Jobber som mekaniker så får vondt med en gang jeg holder på med noe tungt (flere ganger daglig)

Så jeg håper på noen fine tips :)

Jeg har sett mange overbelastede albuer og kan muligens komme med noen tips.

Trenger imidlertid svar på et par spørsmål:

1) Hvor sitter smerten? Bak / foran / yttersiden / innersiden / midt inne i albuen? Utgangsstilling er stående med armene hengende ned og håndflatene vendende framover og dermer tomlene utover.

2) Hva utløser smertene? Hvordan er det å bære en full bærepose? Hvordan er det å løfte melkekartongen ut av kjøleskapet? Klarer du å rette ut armen helt uten å få smerter? (uten å knytte hånden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligg for all del unna kortison. Det er et nedbrytende steroid med virkningstid på opptil 3 måndeder. Fjerner betendelsen gjør den ja, men samtidig fjerner den kroppens mulighet til å binde proteiner til muskelcellene. Så etter virkningen går over, vil du være svakere enn før og betendelsen kan komme mye kraftigere tilbake. Forskning viser også til at kortison bryter ned brusk i kroppens ledd. Finn heller en dyktig fysioterapaut og gjør som han sier.

Føler behov for å nyansere dette litt.

Cortison er en meget effektiv betennelsesdemper /-fjerner. Brukt riktig er det genialt. Brukt feil er det meget uheldig.

Revamtikere som får cortison i pilleform i store mengder holder smertene på et akseptabelt nivå, men får STORE bivirkninger. Det er imidertid ikke denne gruppen vi snakker om her. Svake cortisonblandinger i sprøyteform kan være veldig effektiv ved visse diagnoser. Har man er betennelse i et ledd eller en slimpose og får riktige doser på riktig sted og til riktig tid kan det være meget effektivt. Det er imidlertid ikke så mange leger som er gode på dette, men en del revmatologer og de med spesialisering i Klinisk Ortopedisk Medisin kan dette. Den jevne allmennlege er ikke trent på hverken å skille diagnoser, treffe riktig med sprøyta eller følge opp på riktig måte.

Cortisonsprøyter skal ALDRI settes i sener, da man har sett at sener har røket pga dette. De kan imidlertid settes akkurat der senen fester seg til knokkelen. Det er meget god effekt på noen av senefestene. En slik injeksjon tar bort mye av irritasjonen og den gjentas etter en viss tid hvis det er bedring men man ikke er helt bra. Senen må imidlertid trenes opp igjen over tid for å unngå tilbakefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som gambling dette med kortison uansett. Det beste vil være å tilrettelegge for at kroppen i størst mulig grad kan lege dette selv. I USA og Canada har de hatt så mye rettsaker om kortisonrelaterte skader at strengere regler av bruk av kortison har vært diskutert. Kjenner flere som har blitt verre etter kortisonkur. Har og venner som har takket nei til kortison og er i dag helt bra igjen grunnet fysioterapi som inkluderte en lengre opptreningsperiode. Kortison er et svært virkningsfullt medikament, og har bivirkninger deretter.

Hvis smertene sitter intenst i mindre ommråder, kan trykkbølgebehandling kanskje være noe å prøve, det har stor suksessrate mot visse senelidelser. Snakket med en tømrer som prøvde dette mot kalkskulder, og ble helt bra etter få behandlinger http://www.ergomove.no/

På trim.no nevnes det:

I Canada rapporteres det om skader og ødelagte ledd i hofter, skuldre og armer som følge av bruk av kortisonprodukter. Det utføres opptil 5000 hofteoperasjoner i året, hvor hovedårsaken kan være bruk av kortison, og kirurgene er i opprør på grunn av det de ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som gambling dette med kortison uansett. Det beste vil være å tilrettelegge for at kroppen i størst mulig grad kan lege dette selv.

Hvis smertene sitter intenst i mindre ommråder, kan trykkbølgebehandling kanskje være noe å prøve, det har stor suksessrate mot visse senelidelser. Snakket med en tømrer som prøvde dette mot kalkskulder, og ble helt bra etter få behandlinger http://www.ergomove.no/

Ja, det skal brukes med forstand, og dessverre er ikke alltid det tilfellet. Som pasient er det ikke godt å vite hvem som har peiling og ikke.

Trykkbølge er MEGET effektivt på senefesteirritasjoner og plantarfasitter. Noen leger som tidligere har brukt cortisoninjeksjoner har gått over til trykkbølge, men når det er snakk og betennelse inne i ledd og i slimposer er cortison fortsatt førstevalget. Jeg har selv brukt trykkbølge over en periode og har meget god erfaring og den stemmer godt med forskningsresultatene. Diagnosen må være riktig og det er ikke bare å fyre løs der smerten sitter. Tennisalbue er dessverre fortsatt den diagnosen som har minst gode resultater. De fleste senefesteirritasjoner har en sukssessrate på rundt 80%, men tennisalbue ligger på rundt 60%. I tillegg til trykkbølge bør man trene opp med eksentrisk trening. Her er det godt dokumentert effekt på tennisalbue, achilllesseneirritasjiner og jumpers knee. I tilleggg brukes det på andre sener som er bygd opp på samme måte med god effekt selv om det ikke finnes dokumentasjon enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså der jeg har vondt er i hele senen på utsiden av armen over og under abuen.

Jeg klarer fint å gjøre ting.. men når jeg holder på med noe tungt i noen min, så kommer det fort en stor smerte. Men jeg vil bli kvitt det før det blir værre

Stephen

Har du inntrykk av at smerten har et "verstepunkt" på yttersiden av selve albuen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen lege/fysioterapeut, men jeg holder på med buldring to ganger per uke og har hatt tilsvarende senerelaterte "problemer", dvs håndledd, albue, skuldre - på begge sider. Så jeg kan jo gi deg en kort oppsummering av mine erfaringer :

-Senerelatert smerter i håndledd kom akutt pga overbelastning på åpen hånd tak.

-Skulder/albue smerter økte gradvis over tid, helt til jeg våknet hver natt når jeg snudde meg i senga.

=> Antatt tendiose og/eller bursitt.

-Fortsatte med trening, bedre oppvarming, og undertrykte dels smertene under trening, samt at jeg klatret på tak og ruter hvor smertene var mindre.

- Prøvde også med teiping av håndledd/albue ->hjalp noe under trening.

=> Smertene ble ikke borte, det var meget vanskelig å buldre lett, og det hele viste tegn til kroniske tilstander. Dette prøvde jeg i 2-3 mnd.

Jeg stoppet derfor all klatring og modererte meg til trim som ga mindre smerte. Dvs hvileperiode for "smerteområdene".

Deretter leste jeg meg opp, spesielt boken "One move too many...", samt tips ved behandling av akilles og søk på internet f.eks "opptrening ved subacromialt smertesyndrom" f.eks http://www.fysioterapeuten.no/xp/pub/mx/filer/1005_Fagartikkel.pdf

Jeg gikk for ett opptreningsprogram basert på eksentrisk trening, lette vekter og mange repetisjoner med håndmanualer og strikk. Programmet var kort som følger :

1. Global oppvarming (kort joggetur/sykkel/ski o.l.)

2. Lokal styrketrening for "skadeområdene", dvs 5-10 øvelser, mange repetisjoner (3X30), 3 ganger i uken.

I startfasen (2-3 uker) trente jeg med færre repetisjoner og veldig lette vekter. Trente inntil jeg kunne kjenne lett smerte, deretter stopp. Jeg benyttet eksentrisk så langt mulig, dvs jeg tok øvelsen sakte og rolig når involvert muskel forlenger seg, og raskere i konsentrisk fase.

Kjørte dette opplegget i 3-4 mnd inntil smertene var borte og utholdenhet i muskel/sene så ut til å bedre seg betydelig.

Med forsiktig buldrestart, mer oppvarming og økende belastning har jeg nå vært helt skadefri i 6 mnd.

Til forebygging kjører jeg nå regelmessig noen øvelser i slynger for armer/skulder/overkropp i tillegg til annen trim.

PS: Jeg har også trent bort smerter i akilles for to år siden med eksentriske øvelser, så det funker bra på meg.

Kanskje fysiterapeuten kan si noe om dette er ett opplegg som kan passe deg ?

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja har det verst på utsiden av albuen. men jeg kjenner det også opp mot skulderen og nedenfor albuen. Jeg prøvde nettop å ha en treningsøkt for å "kjenne litt bedre hvor og når jeg fikk vondt".

Jeg kjørte en lang oppvarming uten noen smerter. men med en gang jeg startet med noen problemer så startet og smerten.

Men problemet er at på jobben holder jeg på med tungt arbeid (mekaniker), som gjør at jeg får vondt opptil flere ganger daglig. Da får jeg ikke skikkeig hvile heller.

Det jeg selv ser for meg er at jeg bør ta en lengre pause fra budring og trene rolig ved evt ski osv.

Eller noe annet jeg bør gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan høres ut som Stephen har en tennisalbue (senefesteirritasjon på yttersiden av albuen som gir noe referert smerter nedover underarm og forverres ved hard griping). Referanse av smerter oppover mot skulderen er sjeldnere, men kan være en del av bildet. Ville fått en vurdering av en dyktig fysioterapeut før jeg satte igang noen tiltak.

HVIS det er en tennisalbue, pleier jeg å behandle det slik:

-3 ganger med trykkbølge rett mot senefestet på albuen. Her forventes effekt i "bare" 60% av tilfellene, så her må man vurderer pris/nytte/reisevei.

-parallellt med dette trener pasienten med eksentriske øvelser for håndleddsstrekkerne. Retningslinjene nå er 3x15 repetisjoner to ganger per dag. Det skal være smertefullt grad 4-7 på en skala fra 0-10 under øvelsen og gjerne litt smertefullt 1-2 timer etter trening. Man har en vekt i den smertefulle hånden og holder denne med håndbaken opp. Den andre hånden brukes til å løfte den smertefulle. Den smertefulle holder igjen vekten på vei ned og det er da den eksentriske treningen egentlig foregår. Albuen skal være strukket ut under øvelsen. Man starter gjerne med 0,5 kg og øker til 3-4 kg i løpet av noen uker. Treningen skal foregår i tre måneder.

Det er en pågående diskusjon om hvorvidt man trenger å ha så tung vekt at det blir smertefullt. Jeg har hatt noen pasienter som har blitt bra uten å trene med smerte, men her er det lite dokumentasjon. Jeg har også hatt pasienter som har blitt bra ved å trene 2x30 i stedenfor 3x15.

Oppstart av klatring bør foregå forsiktig og gradvis. Er du en 7`er-klatre, kan du kanskje trene på ruter grad 4 en periode og stoppe men en gang du kjenner antydning til smerter.

Som PTG nevner, brukes også dette på achilles, og spesielt på den vanligste formen for achilles irritasjon (2-4 cm ovenfor fester på hælbenet) har det vist seg effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.