Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes nansen eller Fischer E 109?


Belka

Anbefalte innlegg

Hei!

Må ha meg nye ski denne uken. Valget står mellom Åsnes nansen og Fisher E 109. Altså årets modeller. Noen med erfaringer?

Er kortfellesystemet til Åsnes bra?

Noen tips om bindinger og sko. Skal kjøpe hele pakken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner ikke Fischer sine ski, men ryktene sier at de har det beste smørefrimønsteret.

Med kortfeller spiller dette ikke noe rolle, de gir bedre feste enn smørefrie ski uansett, dog ikke den beste gliden med mindre man har ganske smale feller.

Jeg for min del bruker brede kortfeller, synes det er et bra kompromiss for ulike forhold og ulikt terreng. Skal du gå mye oppover med pulk er langfeller greit å ha med uansett ski, iallefall hvis snøen er dyp/løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv brukt fischer E109 Villmarka smørefri i et års tid. Suverene ski...MEN har faktisk bytta dem ut med åsnes Ingstad. Litt av årsaken er som følger. Fischer skia ble litt lange i skog og ulendt terreng, samt at jeg ville ha en enda breier ski m stålkanter. Det jeg kan si er at den smørefrie sålen til fischer er bra, og som det nevnes her, er den nok av det bedre hvis man ønsker smørefritt. I forhold til amundsen og E109, tror jeg åsnes-skiene har genrelt lavere vekt enn fischer sine ski med noenlunde samme spesifikasjoner ang lengde bredde osv.

For min del synes jeg felelåssystemet funker genialt, men vil nok ha langfellene min med i sekken uansett hvis det virkelig blir bratt.

Kjøpte nettopp amundsen m/fellelås til kona, og da fikk jeg fortalt at åsnes hadde lavere vekt. De hadde allle mulige modeller av både åsnes & fischer, så det var nok mer enn opplysning enn en anbefaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Åsnes Nansen med fellelås i helgen, BC magnum binding, og Alfa Kikut sko. Fikk så vidt smurt inn glide- og festevoks og tatt meg en tur rundt i nysnøen i nabolaget. Etter et kvarter ute i snøen fikk jeg ikke mye intrykk av skiene, men førsteinntrykket (og det teller jo alltid vel? :) ) er supert. Skiene satt bra, følte de var stabile og ganske greie å manøvrere med. I forhold til mine tidligere Atomic BC Light er det jo som himmel mot helvete.

Jeg gleder meg noe vanvittig til å gå gjennom Nordmarka i helgen, kan se om jeg får skrevet en rapport :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Må ha meg nye ski denne uken. Valget står mellom Åsnes nansen og Fisher E 109. Altså årets modeller. Noen med erfaringer?

Er kortfellesystemet til Åsnes bra?

Noen tips om bindinger og sko. Skal kjøpe hele pakken!

Jeg har 2006-modell Nansen, den blågrønne utgaven med markert smørelomme. Har kortfellelås, Rottefella Supertelemark m/wire og 10 mm oppbyggingsplate, og av sko har jeg både myke og behagelige Garmount Touring, samt stive, stødige og varme Varg Polar. Skia og oppsettet er veldig bra, funker veldig godt som en allround tur- og fjellski, og utstyret har til nå tålt røff behandling. Har også ett par "tidlig vinter/sen vår" Åsnes Sondre, som riktignok er litt mykere og lettere, men jeg foretrekker Nansen-skias bredere kontaktflate og betydelig mere innsving, og ikke minst det geniale kortfellesystemet. I de fleste tilfeller går også skia i oppkjørte løyper (som jeg ofte går i på transportetapper inn og ut av marka/fjellet), selv om målene 76-56-66 ikke tilsier det. Opplever forøvrig også Nansen-skia som mer robust og stivere enn konas Rago-ski (heter nå Amundsen) i samme lengde (190 cm). For ordens skyld; jeg er 174 cm/75 kg, altså ingen utpreget stor tungvekter.

En nabo og venn har smørefrie Fischer E109, med Riva3, 10 mm plate, og Crispi Sydpolen, Både skia og det øvrige oppsette virker bra, og han er godt fornøyd. Hvis jeg skulle sammenligne disse to skiene, er mine erfaringer følgende:

- E109 er mykere, og svinger lettere i løssnø. Forskjellen er dog ikke all verden, eksempelvis vil jeg påstå at det er større forskjell på Nansen kontra Åsnes Rago/Amundsen samt Sondre.

- Nansens stivere flex gjør at denne er tilsvarende bedre i hardpreppet bakke, og/eller isete-/skarete underlag

- Smørefrie Fischer E109 har godt nok feste i de fleste tilfeller, men kommer kraftig til kort mot Åsnes integrerte kortfellesystem

- Samtidig glir smørefrie E109 tilsvarende lettere, selv om kortfellesystemet til Åsnes glir bedre og bedre etter en tids bruk (husk at kortfellene kommer i standard 70 cm lengde, og må i de fleste tilfeller klippes ned/tilpasses!)

Alt i alt gode og sikre valg begge to, du må nesten følge mavefølelsen... :D

Hva gjelder sko og bindinger er det mye å velge i, og temaene er vel godt diskutert på dette forum mange ganger. Mange meninger, gjør ett par søk her og les selv! :?:

Anbefaler deg til syvende og sist å prøve det som frister mest, før du kjøper. Selv foretrekker jeg Nansen-skia, har ett oppsett smørefrie Fischer E99 med BC-bindinger og ditto Crispi-sko, dette har vel knapt vært i bruk siden jeg kjøpte Åsnes Nansen med integrerte kortfeller for snart 3 år siden...

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har brukt 109 ganske mye. men hadde jeg kjøpt ski idag hadde det nesten helt sikkert blitt åsnes pga kortfellesystemet. selv om jeg har hørt at fischer tåler mer juling før de knekker/blir ødelagt.

Men kan noen fortelle meg HVORFOR I ALL VERDEN noen kjøper 109 eller tilsvarende åsnes og setter på bc-bindinger?

jeg har enda ikke skjønt vitsen med bc på fjellski. så tilogmed at børge ousland brukte bc-bindinger på sist tur fra nordpolen...

Hva har jeg gått glipp av? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan noen fortelle meg HVORFOR I ALL VERDEN noen kjøper 109 eller tilsvarende åsnes og setter på bc-bindinger?

jeg har enda ikke skjønt vitsen med bc på fjellski. så tilogmed at børge ousland brukte bc-bindinger på sist tur fra nordpolen...

Hva har jeg gått glipp av? :D

:lol: Jeg vet ikke. Noen mener det ene - andre mener det andre. Det er så mange meninger om dette at det kommer vel an på personlig valg. Jeg spurte her på forumet for en tid tilbake og fikk like mange forskjellige meninger som det var svar. BC er vel greiere når man skal mer bortover enn oppover... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som sagt brukt E109 villmarkamodellen med BC magnum manuell, og crispi stetind i ca 1 år. Synes både ski, bindinger og sko fungerte supert. For min del synes jeg bc bindingene er utrolig behagelige å gå med, og det har heller ikke vært vanskelig å kjøre nedover med dem. Var faktisk en tur i vassfjellet, (skianlegg i Trondheim), og testa dem bare for moro skyld, og det eneste minuset var at jeg ble jævlig sliten i beina pga av skoene. Styring og kontroll på skiene var vel minst like bra som da jeg debuterte med telemarkski tidlig på 90tallet, med åsnes sondre, rottefella telemark og asolo sko. Faktisk var det bedre med bc og stetind.

Nå har jeg uansett gått "tilbake" til 75mm, og fikk Ingstad med supertelemark like før helga. Valgte dette systemet pga av at jeg etterhvert har beveget meg stadig lengere unna sivilisasjonen på fjellturer, og har en følelse av at 75mm er lettere å fikse hvis noe skulle gå i sykker... man vet jo aldri. Tenker også på selve skoene, og "bøyla" under tåa som festes i bindingene.

Jeg tipper at det vil bli stadig flere og bedre utgaver av bc-bindinger, og at man etterhvert vil få like stor tillit til dette som til 75mm. I tillegg tror jeg også at en del velger breiere fjelski for flyten sin del, og at man kan bevege seg letere utenfor spor osv, uten at man på død og liv skal på fjellet. Er selv mye utenfor løypa i Bymarka i Trondheim, og da er det stort sett bredden og flytevnen på skiene som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Åsnes Amundsen, manuell bc og Alfa Skarvet. Valgte Åsnes pga kortfellesystemet og er kjempefornøyd med det. Lett å ta av fellene, så har man god glid. Bare å klistre fellene mot hverandre og oppbevare dem inn mot kroppen. Viktig at fellene er varme før man drar fra hverandre for å sette tilbake på skia. Hvis de er kalde, kan man ta av mye lim.

Valgte Amundsen på grunnlag av at det blir mest bortover ski, ikke topptur. Kan sterkt anbefale Alfa skarvet skisko. Da jeg skulle kjøpe, stod det mellom Crispi Stetind og skarvet. Prøv i butikk og velg etter passform. Stetind er stivere og mer stødig, blir anbefalt hvis man skal kjøre mye nedover. Men som sagt, passform er alfa omega.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.