Gå til innhold
  • Bli medlem

Teleskop


panda

Anbefalte innlegg

Det er morsomt å titte på stjerner, og når man er på tur langt fra folkeskikken er det mørkt og fint og utmerkete forhold for hobbyastronomi.

Så jeg lurer på om jeg skal kjøpe et teleskop og i så fall hva slags. Dette kan jeg fryktelig lite om. Vær vennlig å ikke overkjøre meg med en masse tekniske spesifikasjoner og detaljer som uansett ikke spiller noen rolle.

Det jeg lurer på er: Hva er greit nok ? Hva bør det koste ? Er det greit å kjøpe brukt ? Kan jeg bruke kamerastativet mitt ? Kan jeg fotografere med et teleskop, et digitalt speilreflekskamera og et teleskop ? Er det like greit å investere i noe datastyrte motor-greier først som sist ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en astronomisk forening, eller eventuelt Norsk astronomisk selskap.

Det finnes foreninger mange steder i landet.

Teleskop finnes i mange prisklasser og størrelser, men ikke alle er like godt egnet til å bære med seg langt ut i skog og fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.