Gå til innhold
  • Bli medlem

Racingski, alpint


Anbefalte innlegg

Hei, heilt ny på dette forumet!

Har eit spørsmål ang slalomski som eg håpar nokon kan hjelpe meg med. Står ein del på slalom, har pr i dag det som kallast for alround ski, heilt greie ski som er brukbart til det meste.

Men det eg syntes er artig er å køyre fort på ski, frå topp til bunn på kortast mogleg tid :) Og har i den forbindelse lurt på og kjøpe ski som er egna til det bruket. Men der er jo ein jungel av Merker, modeller og lengder!!! For ein som ikkje har greie på det, er det lett og gå seg vil!

Eg kjeme i utgangspunkte til og sjå på bruktmarkedet, då eg er stundent og har begrensa økonomi.

Eg er 1,80 høg og er som sagt ute etter ski som eg kan køyre fort i preppa løyper med. Tips til merke, modell og lengde?

Eg har 2 skipar frå før, eit par er 1,70 og det andre er Rossignol viper x som er like lange som meg, og eg merker att dei er mykje meir stabile under høg fart en dei kortare fisherskia, så eg innbiller meg att det bør bli ski frå 1,80 og opp til 1,90 kanskje?

Eg er heller ikkje nokon proff, berre så det er sagt :) Så skia må ikkje være så krevande att dei er uråd og køyre på for ein halvgod tulling med stort pågangsmot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo forsåvidt "bare" å gå i den rette butikken og kjøpe noen utforski det.. Lange, stive og med lite innsving. Grusomme å bruke til noe annet enn å kjøre rett ned :wink: Se etter 190 cm, 25-35 m radius. Opp til 25 m radius er typisk til storslalåm. Ikke mer enn 75 mm bredde hvis du skal holde deg i løyper. Det er ikke sikkert de vil selge deg skiene en gang, om du ikke kjører aktivt.

Nesten ingen liker folk som står rett ned bakken utenom organisert trening. Selv om den som kjører nedover anser alle som står i løypa for å være idioter, så er det den som kommer bakfra som skal vike, og som har skyld hvis det går galt. Du må også regne med å miste heiskortet hvis dere har skipatrulje. Sørg i hvert fall for at løypa er oversiktlig og at det er lite folk i den om du tenker å holde på sånn her. Og vær oppmerksom på at det er meget høye hastigheter man kommer opp i her, typ 120 km/t + Blir fort konsekvenser om du kommer ut av kontroll, så det er vel derfor ingen har svart før nå tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ba om tips til ei ski for den som liker å ligge på litt der det passer seg!

Det er forskjell på idiotkøyring rett ned heile løypa der ein rissikerer livet til andre og det og køyre litt på der det passer seg.

Hvis det du skriver verkeleg er sant, må dette være eit ufattelig sirumpa forum! - Ånei! Sikkert ein idiot av ein racerkøyrer! Han svarer vi ikkje, for å køyre fort i slalomløypa, det liker vi ikkje!!!!!

Seriøst?

Da burde vell alt anna en snowblades vert forbudt?!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke så mange som har kunnskap om slike ski her? Det er kanskje nesten ingen her som bruker slalåmløyper heller? Personlig mistenker jeg veldig mange for å traske rundt på fjellski i terreng de selv ikke anser som skredfarlig, gjerne alene. Du skulle prøvd friflyt først.

Når vi først har dette gående, så tar folk ansvar. Veldig få butikker selger disse skiene, de som gjør det sørger for at kjøpern står aktivt, og skipatruljen vil ta kortet ditt om du kjører idiot hvis det er det eneste som vil stoppe deg. For slike ski er nærmest umulig å bruke riktig uten å være til spesiell fare for andre, hvis det ikke skjer i organiserte former. Hvor ser du egentlig for deg å bruke disse skiene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk forskjell på storslalomski på 2,20meter til 15 000,- og eit skipar som er meint for vanlig alpint, men som tåler litt meir trøkk og fart ei standard carvingski!

Hvis du tar ein titt på ei nettside som har litt utvalg i slalomski, vil du av 10 forskjellige modeller hvertfall finne 2 - 3 modeller, om ikkje fleire som er meint for køyreren som liker litt fart. Inneholder gjerne fancye ord som racing, speedstar og liknande.

Det finnes ein mellomting mellom skikksakk køyring og rein utfor ned heile løypa :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du misforstod dette her litt -RM, som magnum sier er han på jakt etter en rask allround ski, ikke racingski slik de kjører med i verdenscupen i alpint. Jeg har ikke så mye erfaring med denne typen ski, men en god allround ski du bør sjekke ut er völkl mantra. Dette er jo egentlig en frikjøringski, men den er ganske stiv og trives godt i preparerte løyper. Veldig fornøyd med de i bakke, og samtidig er de breie nok til å kjøre offpist, som de vel kanskje egentlig er ment for. Tror den finnes i lengden 191 som vil funke bra for deg, evt. 184. Lykke til :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du bør se etter en storslalomski, svingrad 21+ meter og 5-10 cm lengre enn deg.

Legg så til ambisjoner, kjørenivå og tilgang og du har prisen :D .

Tilgang : Butikk eller fabrikkski via klubb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.