Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger nye allround støvler.


friluft_h

Anbefalte innlegg

Prøvde meg på søkemotoren, men ble ikke videre klok.

Jeg trenger nye helårs støvler til generelt friluftsbruk og turgåing/trening i marka og byen (høst/vinter).

Er usikker på hvor massive jeg egentlig trenger at de er. Vil ikke ha de noe høyere enn nødvendig.

Bør være slitesterke, robuste og ha god støtte, men vil ikke bli brukt til noe tyngre enn max 20 kg sekk.

Det eneste jeg har vært borti er M-77 og et par CAT støvler (ubrukelige til tur, GNAGSÅR).

Jeg veier ca 85 kg og bruker vanligvis 46-47 i sko str.

Vil gjerne ha anbefalinger fra noen som har mer erfaringer med forskjellige støvler enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvis du tenker å ha 20kg med deg på tur er det greit å ha Vibram såle på skoa. Finnes mye bra. Har selv Alfa Bever grip+ pro. Suveren sko. Det som er viktig er at du tar deg en tur innom butikker og prøver sko. Passform er alfa omega.

Og siden Alfa sine sko er håndlagde varierer passformen i mange av disse litt, jeg har hatt 3 par på under 6 mnd på grunn av reklamasjonsårsaker også.. Så jeg er skeptisk til produksjonsdelen av Alfa, men på det tekniske er det topp sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden Alfa sine sko er håndlagde varierer passformen i mange av disse litt, jeg har hatt 3 par på under 6 mnd på grunn av reklamasjonsårsaker også.. Så jeg er skeptisk til produksjonsdelen av Alfa, men på det tekniske er det topp sko.

Så de er bra, bortsett fra att de er dårlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de er bra, bortsett fra att de er dårlige?

Du liker å prøve å se etter teit formuleringsteknikk hos folk du, bet meg merke i det at du gjorde det mot noen andre for en halvtimes tid siden også.

Det jeg sier, og nå får du tskjei metoden, er at støvla er tegnet og konstruert godt, men dårlig produsert, du vet, sjefen for fabrikken sier åssen det skal lages, så klarer ikke de fabrikkansatte å gjennomføre tilfredstillende, capiche?

Men jeg skal være snill mot Alfa og si som sant er at det kan hende det bare er jeg som har fått mandagsprodukter 3 ganger på rad.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å finne et par sko som dekker all bruk som du lister opp er nermest umulig. Vil du ha sko med eller uten membran?. Går du i lett eller tungt terreng?. Grusveier eller asfalt?.

Lundhags og Varg produserer sko uten membran noe jeg setter pris på, men krever mye vedlikehold og de må gåes inn ordentlig ellers så kommer gnagsåra i hopetall.

Jeg bruker Varg Isogaisa i krevende terreng og Varg Ranastongi til vanlig turgåing på stier.

Til turgåing i urbane omgivelser bruker jeg diverse Ecco sko eller joggesko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

har brukt et par Varg Isogaisa gjennom 2 år og med riktig stell tror jeg det vil være en en støvel som passer det bruket du skisserer.

Isogaisa er i likhet med Rastegaisa en lærstøvel uten membran som Gore-tex. Forskellen mellom mellom støvlene er at Rastegaisa bl.a. har mer gummikalosjering enn Isogaisa. Begge har Vibramsåler.

Jeg bruker Kiwi Camp Dry Beeswax Waterproofer for å holde støvelen tett. da tåler de lett ukesturer med myr eller våt snø.

Har ennå ikke oppdaget svakheter ved støvlene.

Byttet ut orginal såle med en Sole-såle, varmeformbar såle, ved innkjøp.

Kjæresten har Rastegaisa og er veldig fornøyd med disse.

Støvlene brukes til vandringer i fjell og skog året rundt.

Bruker også daglig et par Scarpa Ladakh GTX som et alternativ til høye støvler, se tråd: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=14858&highlight=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et litt vel bredt område jeg ønsker å bruke de til ja, men økonomien tilsier at jeg må prøve å finne et par som funker best mulig til mest mulig.

Vet man gjerne skal ha et par til fjell, et til grus, et til vinter osv osv

Vil selvfølgelig ikke bruke de til å traske rundt i sentrum, men ønsker et par som kan brukes hele året. Da også til snømåking og andre uhumskheter vinterstid på østlandet som i det siste har blitt vel snøfylt. Men vil ikke ha de for varme. Bedre å ta på et ekstra par med sokker på vinteren enn å svømme i saltlake på sommeren.

Er usikker på om alfastøvlene blir litt varme. De ser massive ut med både lær og membran.

Samtidig så jeg at Skitt Fiske hadde Bever Grip+ til 1799,- og ble fristet av prisen. De ser også gode ut (men varme?), men har hørt veldig mye variabelt om kvaliteten fra Alfa.

Hva sier forumets eksperter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg vil ha med eller uten membran aner jeg ærlig talt ikke, bortsett fra at de fleste med membran som sagt i det forrige innlegget mitt virker for varmt.

Eneste relevante erfaringen jeg har er M-77 så har lite peiling.

Angående f.eks. Lundhags, hva mener du med mye vedlikehold og at de må gåes ordentlig inn? Mener du bare at det tar lang tid å gå de inn eller må det heksedoktor og svartekunster til både ved inngåing og rengjøring?

Skal selvfølgelig prøve støvler i butikk, men er så mange varianter (og salgskåte selgere som later som de har peiling) at jeg prøver og finne noen gode alternativer her på forumet som skal prøves i forhold til passform ol. istedenfor å bli prakket på et eller annet ræl til trippel pris på g-sport.

Alternativene hittil er Lundhags Pro Mid/High (hva er egentlig beste høyde på støvel til generell bruk?), Alfa Bever Grip+ og Isogaisa som dere anbefalte. Er dette ok alternativer?

Kom gjerne med mer vettugt. Skal ut å prøve imorra, så tips i løpet av natta taes imot med takk.

Hvordan finner man forresten riktig str? Plass til tjukke ullsokker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ar brukt Lundhags daglig i 3 år, og de siste 2 åra har jeg brukt de kun på tur i skogen. Jeg har breie føtter, og for meg så blir Lundhags litt for smal. Er det lenge siden jeg har brukt de, verker føttene som hel... hele den første dagen. Støvlene er såpass stive at det er foten som må gås inn og ikke omvendt.

Men når jeg først har gått inn foten, så er støvlene både gull, sølv og bronsje igjen. Beste jeg har hatt.

Vedlikeholdsmessig så smurte jeg de inn 3-4 ganger første mnd. Etter det har jeg kun spylt de med vann hvis de har vært møkkete. Men likevel, etter hard bruk i sand, gjørme, ørken, drit og norsk natur så ser de nesten nye ut fortsatt.

De er potte tette, så fukt blir et problem. Det tar tid å tørke de innvendig. Pleier å ha med ekstra par såler som jeg rullerer på å bruke mens det andre paret tørker.

//Ponti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du liker å prøve å se etter teit formuleringsteknikk hos folk du, bet meg merke i det at du gjorde det mot noen andre for en halvtimes tid siden også.

Det jeg sier, og nå får du tskjei metoden, er at støvla er tegnet og konstruert godt, men dårlig produsert, du vet, sjefen for fabrikken sier åssen det skal lages, så klarer ikke de fabrikkansatte å gjennomføre tilfredstillende, capiche?

Men jeg skal være snill mot Alfa og si som sant er at det kan hende det bare er jeg som har fått mandagsprodukter 3 ganger på rad.

:roll:

Takk for den hyggelige invitasjonen til å være litt personlig, men jeg tror jeg står over.

-Det er ikke en mulighet engang for at det er unødvendig og forsvare en produsent som tydeligvis ikke gjør det de skal skikkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den hyggelige invitasjonen til å være litt personlig, men jeg tror jeg står over.

Slik jeg ser det nå, så prøvde du å drite noen ut ved å fremstille de som litt dum, og din reaksjon på tilbakevisning og tilsnakk er at du tar på deg offerollen.

Så hvorfor avstår du når du ymtet det frempå selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg vil ha med eller uten membran aner jeg ærlig talt ikke, bortsett fra at de fleste med membran som sagt i det forrige innlegget mitt virker for varmt.

Eneste relevante erfaringen jeg har er M-77 så har lite peiling.

Alternativene hittil er Lundhags Pro Mid/High (hva er egentlig beste høyde på støvel til generell bruk?), Alfa Bever Grip+ og Isogaisa som dere anbefalte. Er dette ok alternativer?

Kom gjerne med mer vettugt. Skal ut å prøve imorra, så tips i løpet av natta taes imot med takk.

Hvordan finner man forresten riktig str? Plass til tjukke ullsokker osv.

Hei igjen.

Siste først: Plass til tykke ullsokker eller to medium tykke høres ut som er det som passer dersom du skal ha en allsidig/hele året-støvel.

Har ikke hørt negative ting ang. kvalitet på Lundhags Pro.

Alfa Bever har ikke gummikalosjering hele veien rundt, ble valgt bort av meg bl.a. på grunn av dette. Mener jeg også så omtalt at søm i lærstykket over hælkappe hadde røket hos flere som hadde brukt støvlene. De fikk nye på reklamasjon, men likevel...

Ang. høyde på støvel.

Jeg valgte Isogaisa fordi jeg har en noe slarkete høyre ankel og har det med å tråkke over. Har ikke hendt når jeg bruker Isogaisaene. En høyere støvel vil støtte ankler vesentlig mer enn medium og lave støvler.

Stort sett alltid en fordel, men vanskliggjør f.eks. det å sitte indianer når man padler kano.

Ved å snøre buksebenet tett rundt støvel/ankel vil man unngå å få snø nedi støvel ved f.eks. vassing i dyp snø, snømåking o.l.

Dersom man har lavere støvler må man bruke gamasjer, noe jeg bruker med Scarpa Ladakh støvlene mine.

Høyere støvler dekker mer av foten og leggen og jeg merker klart at det blir varmere i Varg Isogaisa om sommeren enn med de forskjellige lave fjellstøvlene jeg har.

Vil benytte anledningen til å takke Fjellbukken og Vandrelysten for informativ hjelp til trådstarter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på Viking Hunter GTX støvlene? Har bært sekk på 30kg + over flere dager i varierende terreng uten at det har vært noe problem med disse støvlene, de er svært enkle å gå inn og de holder vannet ute. Eneste minuset er at de kan være litt myke rundt hælen hvis du har veldig lett for å tråkke over, men det har som sagt ikke vært noe problem for meg. Første paret jeg fikk hadde en liten feil, leverte dem da til forhandler og litt over en uke senere kunne jeg komme å hente ett nytt par, ikke noe problem :wink:

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=61266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå vært ute å prøvd støvler. Lettere sagt enn gjort å finne et godt utvalg i str. 47, men fant da noen.

Varg Rastegaisa var for trang over vrista så regner med det er det samme med Isogaisa.

Alfa Bever Pro Grip+ passet bra og var gode på. Er Bever Grip+(uten Pro) samme lest og passform? Disse hadde de ikke i min str. Skjønner fremdeles ikke hva som er forskjellen på disse annet enn at Pro er litt høyere. Noen som vet?

Syns forresten festehempene på Bever Grip+ var alt for trange. De var mye bedre på Pro. Er det forskjell på disse eller var det bare tilfeldig at de jeg kjente på var så trange? Lissene sleit jo nesten når jeg løsna de igjen.

Fant ingen som førte Lundhags Professional, men prøvde et par Lundhags Syncro. Disse passa perfekt, og var knallgode.

Er Professional like i str. og passform? Må si jeg er veldig frista til å legge i en tusenlapp ekstra for Professional hvis de er like gode som Syncro. Syncro blir for dyrt.

Ingen av stedene i nærheten av der jeg bor hadde Vikingstøvler, og jeg tror jeg var innom stort sett det som var.

Prøvde også diverse Crispi og andre merker, men ingen av disse var like gode på foten som Alfa og Lundhags, traff tydeligvis bra på alternativene mine før jeg prøvde.

Hvordan er det forresten med membranen i Bever Grip+, hvis det går hull på denne er støvelen fremdeles good to go?

Sånn i utgangspunktet høres det for meg ut som Lundhags er mer solid med tanke på at man ikke har en membran man er avhengig av for å holde seg tørr.

Og til sist hvordan er det med pusting og temperatur i disse to variantene jeg står mellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er det jo lærsko i utgangspunktet. Goretex slites med årene og bruk. Kan også punktere. Når dette skjer er det bare å behandle skoa som lærsko, godt med voks. Mens gtex membranen er fullstendig inntakt skal man være sparmsom med voks, pga dette tetter igjen porene. Er egne produkter for impr. av gtex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt ut mange par sko, men ingen har passet meg så bra som paret jeg har nå. Alfa Bever Grip+. Jeg har ganske brede føtter. Dessuten sitter den faktisk så godt som reklamen lover. Har brukt den siden august både på fisketurer med tung sekk og støkkjakt etter fjellrypa i fjellene på finnmarkskysten. Likte også Chiruca Norway, mens Scandinavia kom jeg ikke over ens med. Har et par Viking Mountain som jeg har brukt en del i sommer og høst og det er også helt greie sko, men jeg måtte gå to-tre dager med de før de satt skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på Viking Hunter GTX støvlene? Har bært sekk på 30kg + over flere dager i varierende terreng uten at det har vært noe problem med disse støvlene, de er svært enkle å gå inn og de holder vannet ute. Eneste minuset er at de kan være litt myke rundt hælen hvis du har veldig lett for å tråkke over, men det har som sagt ikke vært noe problem for meg. Første paret jeg fikk hadde en liten feil, leverte dem da til forhandler og litt over en uke senere kunne jeg komme å hente ett nytt par, ikke noe problem :D

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=61266

Har gått med denne støvelen et års tid nå, og er meget godt fornøyd jeg også. Fordel at det er lærstøvel så den kan holde tett selv om membran skulle ryke om noen år. Dama har den lave utgaven, og er også kjempefornøyd. Jeg har den høye pga dårlige ankler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.