Gå til innhold
  • Bli medlem

Vedlikehald av randoneé-ski


Verking

Anbefalte innlegg

Korleis vedlikeheld dykk randoneé-skia dykre før sesong, i sesong og etter sesong? Eg tenkjer på kantslip, soleslip, voksing etc. Kva type voks er best? Har voksinga innverknad på kor godt fellene sit på skia?

Ser Swix anbefaler ein pasta som heiter F4-40, på alpinski for fritidsbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

randoskia mine, begge parene, behandler jeg helt ærlig talt rimelig dårlig. Alle skiene mine er inne til prepping på slutten av sesongen hvor det er reparasjon av såle, nedsliping av såle og kanter, voksing og børsting. Så går det et helt år til neste gang. Hvis man er uheldig og får sår gjennom basen og inn til kjernen bør dette repareres umiddelbart, ellers kan det komme fukt inn og hele skia vil kunne gå opp i liminga. Har fil og diamant til å pynte på kantene, og bruker en spray-glider hvis det er for dårlig gli (men det er ikke vanskelig å fikse varmvoksing selv heller).

Siden jeg bruker skia til fell, så varmvokser jeg ikke selv. Blir mye skraping og børsting som jeg ikke får gjort i hybelen, og hvis det ikke er gjort ordentlig frykter jeg at det vil sette seg voks på fellen. Å skifte lim på fellen er et mye større h***e enn å skrape den ordentlig av, så jeg kjøper meg heller ut av problemet. Tre par ski i lavsesong er ikke særlig dyrt syns jeg, 1000-1500 kr.

Sto aktivt før, og da var alltid regla:

reparasjon av basen

kantsliping med holder

pussing av basen

varmvoks (drypp først, stryk etterpå)

kjøl skia, skrap, børst

Når man kantsliper med holder så sliter det ofte på basen, og da må man ta resten av regla. Derfor bruker jeg fila kun i hånden. Når man har slipt kantene mange ganger, spesielt etter stein/hekting, blir skia etterhvert båtformet under, og da må den planslipes - ellers får du ikke kant. Pass på å ikke slipe tuppen og enden av skia, da blir det fort hekting eller highside. Skraping gjøres med en isskrape-liknende plastplate, og den leverer man også til plansliping sammen med skia siden den også blir skeiv av bruk. Til slutt er det børstingen, her kan man enten jobbe for hånd eller montere en dings på drillen. Børsting er viktig for at ikke voksen skal falle av i flak når du tar skiene i bruk på bakken, og for at det ikke skal komme mye drit på fellelimet når du er ferdig.

Det er viktig å ha voks på skia, for er sålen tørr så setter fellelimet seg veldig veldig fast. Vårtur og sol på fell + ski i lunsjen blir veldig dårlig gli om du ikke har voks. Fellelim kan forøvrig fjernes vha. massasje og en hvilken som helst fet krem. Når man gnir på fellelimet vil det løsne fra der det sitter fast, rulle litt og feste seg på ny. Om man bruker fet krem eller kremsåpe, så greier den ikke feste seg igjen, og man er fri. Appelsinskall, klisterfjerner og cola har jeg prøvd, men jeg var nok ikke tålmodig nok til at det hadde noen effekt. Er du hjemme kan du bruke strykejern og fiberpapir fra swix. Det er også en fin måte å fjerne fellelim fra fellen, om du skal bytte det en gang.

Valg av skismurning er ikke lenger et tema for meg, jeg syns det de bruker de som fikser skia mine er helt ok. Men har du grafitt i sålen må du ha spesiell voks til det. Best å ta med skia til butikken og sørge for at du får det rette. Før hadde jeg vel fire-fem temperatur/snøtype voks, da sto jeg aktivt. Bare følg anbefalningene som står på etiketten...

Lykke til med skismøringen, god fornøyelse!

EDIT: det viktigste vedlikeholdet er nok med bindingen. Her gjelder det å avspenne så mange av fjærene som mulig, dvs. trekk tåstrammeren helt opp, la skistopperen stå utslått og skru utløserstyrken på det laveste. Sørg for at skiene står tørt, mørkt og i et luktfritt miljø :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt beroende på hvis jeg skal på tur eller ikke.

ikke på tur(langtur/ekspedition) : tar den lette veien: leverer in de på skiverksted og får de fikset med vanlig alpin behanling.

skal på tur: prepper selv. varm renser såla før jeg begynner med metting. 4-6 lager med rød voks(husker ikke modellen(swix)), 3-4 lager med blå(swix) og tilsist 2-3 lager med grønn(før kalt klima samt slitestyrke. når denne prosessen er ferdig så tar eg kantene med fil og diamantbryne. med vilje så tar jeg ikke slik att de blir super skarpe. dette pga 2 ting, 1 er å slipe kutte seg når man setter på feller. 2 er å ikke slite sønder fellene mot kantene.

det som jeg opplever med å ha gode ski(prepede) iht feller og lim er att fellene sitter fint uten å sitte for hardt, og det blir ikke så mye lim igjen på såla når jeg tar av fellen.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.