Gå til innhold
  • Bli medlem

menisk skade


Jan Kristian

Anbefalte innlegg

Annonse

Har ikke hatt problemer med menisken men operert korsbånd i høyre kne...

Kjenner et par stykker som opererte for menisk/bruskskader i kneet(eller var det et lite brudd). Tar noen uker/måneder alt etter som.

Kan være veldig individuelt hvor fort man kommer seg opp å går igjen.

Regner med de gjør en såkalt "scope" operasjon så du vil sikkert ikke få store arrene etterpå.

Om man er i god form og trener seg opp etterpå burde det nok være mulig å være fit for fight innen 4-6 uker kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt sånn kikkehullsoperasjon i kneet, tok vel noen dager før jeg kunne gå så smått uten krykker, men en god stund før jeg ble mer "normal" igjen. Er du heldig med fysioterapeuten din, så tror jeg du vil komme deg igjen til i juni.Jeg var ikke fullt så heldig, og sliter enda, 4 1/2 år etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opererte menisken i november. Fortsatt er det betydelig dårligere nå enn det var før operasjonen. :D

Etter 4 dager var det så bra at jeg kunne gå en liten tur (helt etter sykehusets spådom), men så fikk jeg en blødning og leddvæskeansamling som jeg måtte tappe i to omganger. (Dere skulle sett den nålen!!! :) )

Nå kan jeg gå normalt på flatmark, men kjenner det i trapper og i naturen når høydeforskjellen blir som trappetrinn eller større.

I rehabiliteringspapirene fra sykehuset står det at jeg kan begynne og jogge forsiktig etter 14 dager. Skulle ikke tro det... (Kan iofs småløpe 50 meter til bussen, men da værker det mer enn hva godt er.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ødelagt menisk for 14 år siden da jeg var 19. Dessverre fikk jeg operasjon for seint, i tillegg til at jeg tok litt for lett på opptreningen i etterkant.

Dette har gjort til at jeg den dag i dag sliter med litt ustabilitet i kneet, blir lett stiv i kneet når det er i samme posisjon over lengre tid og jeg merker det godt når jeg bruker det hardt i forbindelse med løping eller gåing over lang tid.

Så pass på at du bruker tid til å trene det opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

legen sa at jeg det bare tok noen dager så var det bra igjen. de skulle visst bare "polere" litt, og få fjernet skaden, men håper bare jeg blir bra igjen, og opptrent til slutten av juni..

Normalt sett burde du nok være istand til det du måtte ønske av aktiviteter til påske vil jeg tro, såfremt det kun er litt "frisering" av menisken.

Selv har jeg alltid fått startet lett løping ca ei ukes tid etter inngrepet/-ene (Artoscopi). Krykker har aldri vært benyttet mer enn en dag el to etter inngrep.

Dette ordner seg kjapt vettu. Lykke til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk skadet menisken i fjord rundt mai, legene ville ha meg i til å opperere men er litt skeptisk..har ikke hørt om noen som har blitt bra etter inngrep og liker ikke tanken på å fjerne deler som de ville gjøre på meg. Har gått nå noen turer i marka siden dette med tung sekk ca 2-3 timer av gangen, kjenner det er litt sårt etter den andre timen men ingen alvorlig smerte.

Noen andre som har hoppet over opperasjonsbenken og hvordan vill det utarte seg i det lange løp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har jobbet som fysioterapeut i snart 10 år og syns jeg kan mene noe om dette.

Jeg har hatt mange knepasienter som har vært operert for meniskplager og mange som har vært vurdert for operasjon uten å bli operert. Resultatene etter operasjon er meget varierende og jeg har inntrykk av at resultatene avhenger mest av to faktorer:

1) Riktig diagnose

2) Riktig oppfølging

Ad 1)

Symptomene på en menisk skade er lokal smerte (oftest på innsiden av kneet) eller hovent kne hvis det er kort tid etter en skade (tryn, viridning, hekt i slalomport etc). Noen ganger er kneet låst og umulig å bøye eller strekke. Det kan da ofte lirkes (manipuleres) på plass. Hvis man etter en slik skade stadig får hoggende smerter og låsninger er det sannsynlig at det er en meniskskade eller en annen løs bruskbit i kneet og hvis det forekommer ofte, bør det opereres. Disse symptomene er MYE viktigere enn funn på røntgen og MR. Jeg har et inntrykk av at mange som blir operert ikke er operert på riktig grunnlag.

Ad 2)

En operasjon påfører leddet en midlertidig skade på samme måte som hvilket som helst annet traume mot kneet. Det får en betennelsesreaksjon som lindres med de velkjente PRICE-prinsippene som fjellfolket sikkert kjenner til. Får man ikke ned betennelsen, vil kneet være sårbart for belastning og det kan blusse opp igjen ved for mye belastning. Når legen sier at det er bra etter noen dager, forutsettes riktig oppfølging og passe mengde belastning og tilpasset opptrening. Mitt inntrykk er at ortopeder har en tendens til å bagatellisere dette.

Springsteen:

Det høres ut som du har vært uheldig som fikk en blødning. Etter 2 mndr burde du vært bra nå. Hvis det er verking etter selv litt løp, tyder det på at det er en liten leddbetennelse som irriteres ved belastning. En riktig dosert cortisoninjeksjon satt på riktig sted av en dyktig lege med påfølgende relativ hvile bør kunne hjelpe.

Chrissp:

Hvis du fortsatt sliten med ustabil følelse og det ikke har vært noen skader på leddbånd i kneet, er det ikke for sent å trene opp stabiliten. Riktig dosert trening på ustabilt underlag kan utrette mye.

Håvard:

Har du hatt flere meniskoperasjoner i samme kne? Har det i så fall vært flere tryn på samme kne eller har plagene kommet tilbake?

Ivan77:

Ethvert inngrep i et kne øker risikoen betraktelig for å få slitasjegikt i kneet. Det gjelder også når det bare gjøres en artroskopi for å undersøke kneet uten at man "opererer noe" i kneet. Mange kan leve med en menisk som gir hoggende smerter eller en låsning en sjelden gang, men man må selvsagt vurdere hvor hemmende dette er. Noen kan gå for alltid uten at en flisete menisk gir plager og i så fall bør den ikke røres selv om den ser ille ut på bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har jobbet som fysioterapeut i snart 10 år og syns jeg kan mene noe om dette.

-

-

-

Håvard:

Har du hatt flere meniskoperasjoner i samme kne? Har det i så fall vært flere tryn på samme kne eller har plagene kommet tilbake?

Heisann, flott at fagfolk kommer med innlegg her. Blir litt mer tyngde over det, enn oss vanlig synsere som har tryna iblant.

Håper virkelig du fortsetter med det.

4 i samme kne!

3 ganger pga menisk, og èn gang pga av en "tråd" som strammet over no sener/bånd, mulig som følge av 2. inngrepet (?)

Muligens vanskelig å si hvorvidt plagene kom tilbake, men til syvende og sist er jeg ganske trygg på at Livsførselen var årsaken.

Hver enkelt gang kom som følge av tryn ol.

Kjører man tulling i bil på glattisen og kræsjer, er det òg noe drøyt å klandre bilen :D

Før 4. gangen jeg måtte inni kneet, ble det tatt MR. Bildene ble vurdert både hos NIMI og på Rosenborgklinikken (som hadde reparert meg tidl).

Begge steder kunne de ikke se noe galt på bildene, men jeg kjente jo selv at noe var fullstendig galt der inne, så da de gikk inn var det stort sett bare filler igjen. Dette bekrefter jo forsåvidt det du nevnte også,

Tror siste inngrepet var i 95. Etter det har kneet fungert ypperlig, selv med (til nå) 14 års ekstremt mye fjell/tinderangling og telemarkskjøring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUSEN takk til deg for en jordnær forklaring då dette Fjellfysioterapeuten, tror nok jeg velger å fortsette uten opperasjon...har ingen låsnnger eller andre alvorlige smerter så kanskje det "står han av" ei stund t.

Benytter sjangsen til å spørre om, bør jeg oppsøke lege og ta røntgen hvis jeg har fått smerter i et kne når jeg sitter i meditasjons/indianerstilling =) smerten kom etter en fotball seanse og har vart i over to måneder...kan det være min andre menisk også har blitt skadet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bør jeg oppsøke lege og ta røntgen hvis jeg har fått smerter i et kne når jeg sitter i meditasjons/indianerstilling =) smerten kom etter en fotball seanse og har vart i over to måneder...kan det være min andre menisk også har blitt skadet?

Er smerten lokalt på innsiden av kneet i denne stillingen?

I så fall er det naturlig å tro at det kan være noe som kommer i klem, og det er ikke så mye annet enn den indre menisken som komprimeres i en slik stilling. Hvis det skal såpass mye til som en slik stilling for å provosere smerten, kan den sannsynligvis lirkes på plass uten operasjon og bilder er ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er smerten lokalt på innsiden av kneet i denne stillingen?

I så fall er det naturlig å tro at det kan være noe som kommer i klem, og det er ikke så mye annet enn den indre menisken som komprimeres i en slik stilling. Hvis det skal såpass mye til som en slik stilling for å provosere smerten, kan den sannsynligvis lirkes på plass uten operasjon og bilder er ikke nødvendig.

Ja den er lokalt på innsiden men kan enhvær lege få til denne lirkingen eller må je til en kiropraktor e.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leger flest gjør nok ikke det.

Mulig at kiropraktorer gjør det men det vet jeg ikke sikkert.

Ellers kan du se på www.nfkom.com og se på "landsoversikt" om det er noen med videreutdanning i Klinisk Ortopedisk Fysioterapi i nærheten av der du bor som kan vurdere det.

Mange takk, det er bare å sende regningen =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos legen i går, og fikk vite at jeg hadde en skade i menisken i venstre kne (etter mr-røntgen), og blir dermed sendt videre til ortoped.

Jeg har daglige smerter, og kjenner det når jeg går. Men eneste problemet nå er at jeg faktisk har mere vondt i høyre kneet.. kjenner det ofte selv om jeg ikke bruker beina. Burde jeg få skjekket høyre kne også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg faktisk har mere vondt i høyre kneet.. kjenner det ofte selv om jeg ikke bruker beina. Burde jeg få skjekket høyre kne også?

Du burde få det sjekket, men ikke nødvendigvis med MRI / RTG eller annen billeddiagnostikk. Hvis du er ung, skal ikke menisken være et problem hvis du ikke har hatt en skikkelig skade / vridning etc. Hos eldre kan meniskene være skade etter lang tids "wear and tear". Ville brukt en dyktig fysioterapeut / manuell terapeut evt lege som jobber mye med muskel- skjellettlidelser. Allmennleger flest er ikke spesialisert nok på dette området og ortopedene har en tendens til å være litt handlingslammet hvis de ikke kan operere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Fjellfysioterapeuten

Du kunne kansje tjent noen kroner her på fjellforum :D

Mitt venstre kne vil ikke bøye når jeg går i nedoverbakke, skal ikke så mye helning til heller før det " stivner ". Har også smerter inni kneet. Dette er noe som skjer når jeg har gått i noen timer på jakt feks. På flat mark fungerer det men i nedoverbakke så må jeg gå med stiv venstrefot og bare bøye høyre kne.

Hva kan være galt?

Jeg går mye trapper når jeg er på jobb, og kan ofte få litt smerter da, kan det være en sammenheng ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde få det sjekket, men ikke nødvendigvis med MRI / RTG eller annen billeddiagnostikk. Hvis du er ung, skal ikke menisken være et problem hvis du ikke har hatt en skikkelig skade / vridning etc. Hos eldre kan meniskene være skade etter lang tids "wear and tear". Ville brukt en dyktig fysioterapeut / manuell terapeut evt lege som jobber mye med muskel- skjellettlidelser. Allmennleger flest er ikke spesialisert nok på dette området og ortopedene har en tendens til å være litt handlingslammet hvis de ikke kan operere.

legen skulle henvise meg til en ortoped han visste var flink, men burde jeg oppsøke noen andre også? og kan ortopeden skjekke høyre kneet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

legen skulle henvise meg til en ortoped han visste var flink, men burde jeg oppsøke noen andre også? og kan ortopeden skjekke høyre kneet også?

Ja, ortopeden bør sjekken det høyre også. Uansett hvilket ledd man undersøker, så skal man sammenlikne med tilsvarende ledd på den andre siden. Tror jeg ville latt ortopeden sjekke først, og hvis han mener det bør operes ville jeg fått en undersøkelse til hos en annen (ikke ortoped) så du ikke risikerer å bli operert på feil grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt venstre kne vil ikke bøye når jeg går i nedoverbakke, skal ikke så mye helning til heller før det " stivner ". Har også smerter inni kneet. Dette er noe som skjer når jeg har gått i noen timer på jakt feks. På flat mark fungerer det men i nedoverbakke så må jeg gå med stiv venstrefot og bare bøye høyre kne.

Hva kan være galt?

Jeg går mye trapper når jeg er på jobb, og kan ofte få litt smerter da, kan det være en sammenheng ?

Det er ganske mange diagnoser som kan gi slike symptomer, og det blir vanskelig å stille diagnose uten å ha sett på kneet. Anbefaler å ta kontakt med en dyktig fysioterapeut / manuellterapeut og få det vurdert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da får jeg sørge for at de har en full oversikt over knærne før det blir tatt noen avgjørelse. men nå i dag har jeg hatt vondt i det øvre partiet av kneet, under kneskålen (i venstre kne). hver gang jeg løfter det etter å ha tråkket ned gjør det vondt. sto oppreist i en halvtime - tre kvarter i går (under en konsert) før jeg måtte sette meg ned og hvile knæra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.