Gå til innhold
  • Bli medlem

Arc'teryx Alpha SV puster ikke


pettern

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Arc'teryx Alpha SV hos Sportco rett før jul. Var primært på jakt etter en skalljakke for å bruke til alpint, og så på noen billigere modeller. Den ansatte hos Sportco snakket svært varmt om Alpha SV jakken, og mente dette var den eneste jakken jeg ville trenge. Jeg kunne bruke den både til langrenn, fjellturer sommer/høst osv osv.. Selv om jeg var litt skeptisk til om den ville puste godt nok til feks langrenn, valgte jeg å stole på selgeren.

Jeg brukte jakken første gang på en 4 mils langrennstur, og det var mildt sagt en dårlig opplevelse. Den pustet overhodet ikke, selv med glidelåsene under armene åpne, og jeg ble veldig våt på innsiden av jakken. Da dette frøs, kan dere tenke dere hvordan turopplevelsen ble ødelagt. Jeg tenkte da at det var greit nok at jeg ikke kunne forvente at den ville puste godt nok til langturer med forholdsvis god intensitet.

I går gikk jeg en rolig tur på ca en time med moren min, og det samme skjedde! Etter kort tid var jakken klissvåt på innsiden, og det frøs til is. Det virker som om jakken ikke puster i det hele tatt, og den fremstår som ubrukelig til annet enn regnjakke/alpintjakke. Slik jakken fremstår nå vil den være ubrukelig til både fjellturer sommer/høst, langrenn og alle andre aktiviteter som krever en viss intensitet.

Høres det ut som om det er noe i veien med min jakke, eller er det dette man kan forvente av en slik jakke? Er det eventuelt noe jeg kan gjøre for å bedre pusteegenskapene (den er feks ikke vasket ennå)?

Takk for all hjelp!

petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

petter,

det første spørsmålet som faller meg inn å spørre er om du svetter som en gris når du får opp dampen - også uten vanntett-bekredninger?=

en videreføring av det spørsmålet, er om du har gått med skalljakke/regnjakke tidligere som har pustet bedre enn denne?

så har vi valg av undertøy og annen bekledning. er du typen som forventer at jakka skal dampe ut all svette selv om du går med fem plagg, og har en puls på170 ?

tror kanskje du finner noen av svarene dine etter at du har svart på disse :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk denne linken http://www.verber.com/mark/outdoors/gear/breathability.pdf

Jakka puster nok like bra som andre gore-tex jakker, men "pustbarhet" er relativt og avhenger veldig av :

temperatur -> kalde forhold -> dampen fryser til is på innsiden og pustbarhet er lik 0.

luftuktighet -> lav temperatur gir lav luftfuktighet (typisk 30%-40%)-> dårligere pusteegenskaper

høy aktivitet -> dampoverskudd blir til vann på innsiden som tar mye lengre tid å slippe ut.

vannavstøtning ytterstoff-> ren jakke er best.

Hvis du sjekker siste tabellen vil goretex xcr "slippe ut" ca 2 liter/m*m pr dag (ved 30 grader lufttemperatur) ved 40% relativ luftfuktighet-> 0,8 dl/time.

La oss anta :

*Jakka har 2m*m overflate. Dette gir maks 1,6 dl vanndamp ut pr time, men pga lav temperatur er pusteevenen betydelig redusert (porer iser til, dårligere damptrykk og raskere kondensering)-> f.eks 1 dl/time

*Ved rolig tur/trening svettes kanskje 5 dl/time (hardere trening 10 dl/time)

->4 milstur på ski -> 3 timer -> 15 dl, jakka tar unna 5 dl -> 10 dl vann må fordampes andre veier.

-> 1 times rolig tur -> 5 dl, jakka tar unna 1 dl -> 4 dl vann må fordampes andre veier.

=> din opplevelse under gitt forhold og aktivitet er det du kan forvente av plagget.

Det du kan gjøre for å forbedre opplevelsen er å gå veldig tynnkledd under og akseptere at det blir ett ispanser under jakka. Når du går over til lavaktivitet har du på deg ekstra innerlag, vrenger jakka og børster ut isen før du har den på igjen. Jeg brukte selv metoden på en skitur på Svalbard hvor vi var på telttur 5/6 dager med 15-20 kalde med godt hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpsomme svar!

Det er altså ikke sannsynlig at min jakke har dårligere egenskaper enn andre Alpha SV-jakker? Ellers noen tips til hva man bør gjøre for å bedre pusteegenskapene? Vil de feks bli bedre etter at jakken er vasket en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligheten for at din Alpha SV skal har en dårligere membram enn andre er vel lik 0. Det har seg slik at gore-tex proshell membramen er noe av det bedre en får tak i. Membramen vil ikke puste bedre om du vasker jakken en gang, eneste som skjer etter en relativt lang tids bruk uten vedlikehold med impregnering osv., er redusert vannavstøning, dvs. at jakken blir mindre vanntett etter hvert. Men da skal du bruke jakken ganske så lenge, samt at du driter i alt som heter for vedlikehold. Er du flink til å vaske den korrekt og impregnere, vil du ha glede av denne fantastiske jakken i mange år framover. Alpha SV`n er noe av det bedre en får tak i, om ikke det beste. Arc`teryx er ikke akkurat kjent for å lage no drittklær for å si det slik. :wink: Husk å kle deg riktig under jakken, så vil du nok få et bedre inntrykk av "pusteegenskapene", søk på forumet så finner du en million tråder om dette. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen er: ikke stol på idioter i sportsforetninger, heller ikke "gode" som SportCo. Nesten samme hva du skal vil de anbefale en GTX jakke til 5000,- kr eller mer. For O2 idretter som ski (og en haug andre aktiviteter) er alle membranjakker for tette. Det bør de vite.

Hadde vært morsomt om du klaget. Krev å få penga tilbake. Kjøp heller en billigere jakke. For mellomlegget kan du få en knall jakke til O2-aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Arc'teryx Alpha SV hos Sportco rett før jul. Var primært på jakt etter en skalljakke for å bruke til alpint, og så på noen billigere modeller. Den ansatte hos Sportco snakket svært varmt om Alpha SV jakken, og mente dette var den eneste jakken jeg ville trenge. Jeg kunne bruke den både til langrenn, fjellturer sommer/høst osv osv.. Selv om jeg var litt skeptisk til om den ville puste godt nok til feks langrenn, valgte jeg å stole på selgeren.

En skalljakkes viktigste oppgave er å holde det j..ligste drittværet du kan forestille deg på behagelig avstand. Akkurat som et skillpaddeskall. Dette skallet puster så godt som det er mulig uten at det går ut over primærfunksjonen. Dessverre er pustingen på slike plagg ikke spesielt imponerende, og også avhengig av at det under jakken fungerer sammen med ytterplagget.

Alpint. . . kravene blir vel noe slikt som at det bør tåle litt vind, kulde, snø og væte? Samt ha en OK passform? Heller ingen ulempe om den puster litt? Såklart du kan bruke Arc'teryx til alpint. Men ikke bli altfor sur om jeg sier at til alpint kunne du nøyd deg med langt billigere løsninger.

Du har kjøpt en av de aller beste skalljakken som er på markedet i dag. Gå ut i dritvær og du vil bli ordentlig glad i jakken. Men den er absolutt ikke laget for å flise rundt på joggepinner med 170 i puls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligheten for at din Alpha SV skal har en dårligere membram enn andre er vel lik 0. Det har seg slik at gore-tex proshell membramen er noe av det bedre en får tak i. Membramen vil ikke puste bedre om du vasker jakken en gang, eneste som skjer etter en relativt lang tids bruk uten vedlikehold med impregnering osv., er redusert vannavstøning, dvs. at jakken blir mindre vanntett etter hvert. Men da skal du bruke jakken ganske så lenge, samt at du driter i alt som heter for vedlikehold. Er du flink til å vaske den korrekt og impregnere, vil du ha glede av denne fantastiske jakken i mange år framover. Alpha SV`n er noe av det bedre en får tak i, om ikke det beste. Arc`teryx er ikke akkurat kjent for å lage no drittklær for å si det slik. :D Husk å kle deg riktig under jakken, så vil du nok få et bedre inntrykk av "pusteegenskapene", søk på forumet så finner du en million tråder om dette. Lykke til! :(

1. Hvorfor er det ikke mulig at det finnes en og annen jakke med "feil" i stoffet på?

2. Det heter membran

3. Når du vasker jakken vil du vaske av litt av impregneringen som gjør at vannet perler seg så fint på ytterstoffet. Etter ett par ganger(eller en stunds bruk) må man påføre pånytt. Bruk spray, ikke vaskemaskinvask. Hvis man ikke vasker den ofte nok kan man tette porene i membranen og den blir like tett begge veier.

Konklusjonen er: ikke stol på idioter i sportsforetninger, heller ikke "gode" som SportCo. Nesten samme hva du skal vil de anbefale en GTX jakke til 5000,- kr eller mer. For O2 idretter som ski (og en haug andre aktiviteter) er alle membranjakker for tette. Det bør de vite.

Hadde vært morsomt om du klaget. Krev å få penga tilbake. Kjøp heller en billigere jakke. For mellomlegget kan du få en knall jakke til O2-aktivitet.

+1

....

En skalljakkes viktigste oppgave er å holde det j..ligste drittværet du kan forestille deg på behagelig avstand. Akkurat som et skillpaddeskall. Dette skallet puster så godt som det er mulig uten at det går ut over primærfunksjonen...

Er skillpaddeskallets viktigste oppgave og holde været ute? Puster skillpaddeskall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor er det ikke mulig at det finnes en og annen jakke med "feil" i stoffet på?

2. Det heter membran

3. Når du vasker jakken vil du vaske av litt av impregneringen som gjør at vannet perler seg så fint på ytterstoffet. Etter ett par ganger(eller en stunds bruk) må man påføre pånytt. Bruk spray, ikke vaskemaskinvask. Hvis man ikke vasker den ofte nok kan man tette porene i membranen og den blir like tett begge veier.

1. Det at Gore Tex skal levere den beste membranen de har til Arc`teryx, som er ekstremt strenge på kvalitetssjekking av sine produkter, er ekstremt lite sannsynlig. I det heletatt er det vel ikke veldig sannsynlig at GoreTex leverer en membran uten "porer". POENGET MITT VAR: at det er lite sannsynlig at jakken til trådstarter har noe feil i seg, siden Arc`teryx er beinhard på kvalitetssikring av sine produkter. Jeg har heller ikke hørt om noen andre som skal ha dette problemet, og jeg har lest vanvittig mye om denne jakken på ulike forum og nettsider av folk som har den, både i inn og utland.

2. Jeg visste ikke at jeg sa ja til å bli med på et norsk rettskrivingskurs når jeg ble medlem på dette forumet!? Takk!

3. Du sier: "bruk spray, ikke vaskemaskinvask". Jeg er enig i at spray kan fungere bra, om du bruker rett sort og påfører på korrekt måte. MEN, jeg har bedre erfaring med å bruke en såkalt "wash-in" impregnering, type Nikwax TX-Direct. Her blir impregneringen påført jevnt og gir en mer varig impregnering etter mine erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.