Gå til innhold
  • Bli medlem

solar solcellepanel


Anbefalte innlegg

vil etter hvert kjøpe meg solcellepanel til bruk på tur, og har sett på noen av solar sine produkter, men går det ann å få kjøpt tilbehør til de, slik at man kan lade vanlige batterier? vet de selger en med innebygd batterilader, men vil gjerne ha en som yter litt mere effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er en link som beskriver lading med hhv silva solar 1 og 2:

http://www.themountainfactor.co.uk/downloads/Silva%20Solarbrochure.pdf?PHPSESSID=5843bae8f1c125486c18343174208148

Etter hva jeg ser har Solar 1 en utgangseffekt på 4 Volt og 300 mAh, dvs 4x0,3 = 1,2 watt. Den oppgis til å kunne lade 2 AA-batterier på 5 timer, men det er tydeligvis testa med 2 stk 1600 mAh i bra sollys. Solhøyden har veldig mye å si for hvor mye ladestrøm panelet kan produsere, og her oppe mot nord bør man ta høyde for det.

Silva Solar 2 ligner mer på typen jeg har (Sunlinq 12W - http://www.earthtechproducts.com/p2007.html ), og gir opptil 13,4 Volt og 350 mAh, dvs 4,75 watt. Med et slikt panel har du mye større bruksområde siden den er 12V, dvs du kan lade opp mobiltelefoner (+noen typer satellittelefoner), video-/kamerabatterier, MP3-spiller via USB og vanlige AA-batterier. Sjøl har jeg en GP Powebank batterilader til 4 batterier med både 230 V og 12 V kabel, og bruker 12V-kabelen når jeg har bilen, er på hytta hvor vi har solpanel eller er på tur med Sunlinq-panelet. Har ikke testa lading av de batteriene så mye enda, men det funka hvertfall veldig bra å lade kamerabatterier og satellittelefon på canadatur i sommer. Jeg skal ikke påstå noe ift hva Solar 2 klarer å lade, men er tips er hvertfall å se under laderne hvor mye strøm som kreves inn for at de lader. Jeg tror en av mine ladere krever 12V og 650 mAh, og da tror jeg nok f.eks Solar 2 ikke gir nok strøm (siden den yter 350 mAh ved max). Sunlinq 12w-panelet gir 12 V og 900 mAh ved max. Forøvrig er panelet til leie om noen skulle trenge et slikt til en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir nok noe fra solar i såfall. 12W først kanskje, og så muligens bygge ut med den på 25w etter hvert. det holder kanskje med 12w?

Jeg har gps'en som trenger strømm, hodelykt (silva lx med orginalbatteri), og det var vel forløpig det jeg har.. Ser at Lars Monsen bruker panel fra solar, med ett batteri han lader opp, og har en omformer til 230V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er disse panelene som er linket til fleksible i selve cellene også?

Tenker da på hvis man lader på vintertur med pulk f.eks, og panelet ligger over pulken, er de da såpass solide/bøylige at de klarer seg gjennom en eventuell pulk-velt o.l ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selve cellene på mitt panel er nok ikke fleksible, og det står også at man må ta hensyn til det ved bruk. Vi hadde den spent over pikkpakket i kanoen når vi padla i sommer, og det var selvfølgelig ikke noe problem. Har ikke prøvd det på pulk enda og kan ikke uttale meg skråsikkert, men jeg ville nok tatt det av der det er store sjanser for velt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg har lenge vært på utkikk etter et lite og lett solcellepanel til å dra med på tur. Via denne tråden kom jeg over Brunton Solaris USB som tilbyr opplading via USB.

Jeg har behov for å lade en iPhone 3G og The Flip Ultra HD, et lite videokamera som lader via USB. Etter å la lest diverse tester omkring på nettet, både av denne modellen spesielt, og av solcellepaneler generelt, er jeg litt skeptisk til kapasiteten.

Jeg trenger altså kun et panel som leverer tilstrekkelig med strøm via USB.

Er det noen som har erfaring med Brunton Solaris USB, og har lyst til å dele erfaringene her? Erfaringer med tilsvarende eller alternativer mottas også.

Finnes det alternative produkter som bør vurderes, innen rimelighetens grenser?

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Er disse panelene som er linket til fleksible i selve cellene også?

Tenker da på hvis man lader på vintertur med pulk f.eks, og panelet ligger over pulken, er de da såpass solide/bøylige at de klarer seg gjennom en eventuell pulk-velt o.l ?

For slikt bruk er det kun ett panel som gjelder -> Unisolar:

http://www.selectsolar.co.uk/pics/10W%20Flexi%20panel.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge vært på utkikk etter et lite og lett solcellepanel til å dra med på tur. Via denne tråden kom jeg over Brunton Solaris USB som tilbyr opplading via USB.

Jeg har behov for å lade en iPhone 3G og The Flip Ultra HD, et lite videokamera som lader via USB. Etter å la lest diverse tester omkring på nettet, både av denne modellen spesielt, og av solcellepaneler generelt, er jeg litt skeptisk til kapasiteten.

Jeg trenger altså kun et panel som leverer tilstrekkelig med strøm via USB.

Er det noen som har erfaring med Brunton Solaris USB, og har lyst til å dele erfaringene her? Erfaringer med tilsvarende eller alternativer mottas også.

Finnes det alternative produkter som bør vurderes, innen rimelighetens grenser?

Mvh Martin

Det finnes solcellepanel som går på 12V sånn billader o. Også kan du kjøpe en sånn billader soom du kan sette usb i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Er det noen som har ett brukende oppsett på solcelle og lader ? Tenker da for å lade mobilen/mp3 spilleren til fjells ?

Siden det er mye skjer på solcelle/batteri fronten så hadde det kanskje vært kjekt å hatt en egen tråd med lading av batteri via solceller, sånn at vi får oppdatert alt i en tråd og ikke spredd i flere tråder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg en Silva Solar II, i tillegg til en powermonkey explorer. Silva gir suverent best ytelse, mens powermonkey er utrolig liten og svært fleksibel. Greit å kunne lade opp på batteri og bruke strøm ved behov. Batteriet er i tillegg 2200 mah, noe som egentlig er ganske bra, størrelse tatt i betraktning.

Silva: http://www.oslosportslager.no/produkt/solar-ii-12v-solcellelader-7047.aspx

Powermonkey: http://store.apple.com/no/product/TP294ZM/A

Powermonkey fungerer best til små enheter, GPS, telefon, lading av batterier, etc mens Silva nok vil kunne gi mer strøm, til bærbare PCer etc (forutsatt at det er rikelig tilgang på sol, da. Men til såpass krevende bruk blir nok panelet gjerne litt for lite.. ) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testa å lade kamera via powermonkey, men mobil og iphone fungerer som bare det. Bruker like lang tid å lade mobil fra batteriet, som fra nettet. Batteripakken gir 5,5 V - 700 mA, som er rimelig anstendig til å være et såpass lite batteri. Ang ladetid via solcelle så er jeg ikke helt sikker på dette (panelet er på 1 Watt, gir 5 Volt og 200 mA); men jeg bor i Bergen og har skjønt at jeg må smøre meg med tålmodighet dersom en er på turer uten sol... :D Men til å lade opp små enheter så er Powermonkey suveren! Ellers så selger de Brunton 3,4 batteripakker på tilbud på skittfiske.no nå, før 549,- nå 299,-. Dersom en tar med en sånn fullada på tur, så har en jo en liten backup, dersom sola lar vente på seg.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS vedr. Solcellepaneler og lading av Apple produkter (I-Phone og I-pod).

Nyere I-pod og I-phone lar seg ikke uten videre lade med solcellepaneler som lader 12v. De lar seg kun lade via 5,5v USB. Har prøvd å lete rundt på nett om det finnes noen konverter/overgangskabel som kan løse dette, men ikke funnet noe.

Skal kontakte Brunton og norsk importør i morgen, da nettopp Brunton reklamerer med at mod. Solaris I6 kan lade både I-Pod Nano og I-Phone (dvs. de som selger Brunton skriver det i sin reklame/produktbeskrivelse). I beste fall "villedende" markedsføring. Slik jeg ser det, så er det kun mod. Solaris USB i Brunton's sortiment, som uten videre kan lade I-Pod/I-Phone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erys:

Det finnes overganger fra 12V (sigarettender) til USB men det er mulig du bør ha et 12V batteri som "mellomlagring" av strømmen fra solcellene.

Eksempel: http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:2404288;c:101058

Ja - dette ser ut til å være en løsning. Det følger sigarettennerkabel (hunnkjønn) for å koble til panelet - og sigarettennerplugg m/USB ut fulgte med i Solo 3.4. Man må da bruke USB-kablen som følger med I-pod/I-Phone. Skal teste dette i ettermiddag.

Ikke akkurat noen "elegant" løsning - i forhold til at Brunton kunne laget en "direkte" overgang - når de engang reklamerer med Solpanel for I-pod, men...

.........................................................

Da har jeg testet med sigarettennerpluggen - og I-Pod lar seg lade, men I-Phone gir fortsatt melding om at lading ikke er tilpasset dette tilbehøret. Det er litt forunderlig, da den på sig.tennerpluggen står output DC 5v::::1000mA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.