Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose og bål


Einar90

Anbefalte innlegg

Har prøvd å søke litt, uten å finne noe om nettopp det jeg lurer på, men beklager hvis dette har vært oppe før.

Går med planer om å kjøpe en vinterpose og prøve meg på å ligge ute i vinter. Da vil jeg gjerne ha mulighet til å ligge ute uten telt, ved bål. Tåler soveposene (kommer til å kjøpe syntetisk) dette, eller vil glørne svi hull i posen? Vet at en del bruker såkalte grevlingtrekk, og dette beskytter vel mot glørne. Mitt ytterst slunke studentbudsjett vil nok imidlertid merke det godt hvis jeg går til innkjøp av vinterpose, og jeg er usikker på at det vil overleve en grevling på toppen av det hele. Å svi i stykker den nye posen ville naturligvis ikke vært særlig gunstig heller. Så - tåler posen bålet?

Håper noen vil dele av sin kunnskap! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vil svis hull i alle soveposer om gjørne er store nok og blir liggende på posen. Granved spruter spesielt! Min sovepose har fått mange svihull, men jeg setter bare en gaffateip-lapp over de største hullene. Det er jo somregel bare ytterstoffet, og ikke syntetmatten inni som svis, ved mindre du ruller over bålet i løpet av natta :D . Svihull på soveposen hører med, og det er bare å tape det værste etterhvert. Vær oppmerksom på at en dunpose vil begynne å lekke dun hvis det blir svihull i ytterstoffet. Bruk av grevling vil nok ta noe av støyten, men til gjengjeld vil det vinterstid legge seg et ispanser inni på grunn av kondens som fryser. Derfor bør det unngåes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grevling trenger ikke være dyrt. Tror du finner noen til et par hundrelapper. Når man er student så kan jo hundrelapper bety en hel del, men tror ikke det skulle være helt uoverkommelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg et gammelt grevlingtrekk som er brukt en gang og som aldri kommer til å brukes mer.

Men du får ikke kjøpe det. Jeg mener det er helt ubrukelig.Kondens samler seg i bånn og soveposen blir kiss blaut

Når du ligger i sovepose ved bål må man bare regne med gnisthull som forøvrig ikke har noen praktisk betydning for soveposen.

For noen år siden investerte jeg i ny vinterpose, Fyrte bål og rullet ut posen.fhiss og det første hullet var et faktum. Da hadde jeg ikke engang ligget i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke opplevd det problemet med fukt under. Har brukt Dovrefjell sitt grevlingtrekk(ja, jeg vet at grevling egentlig er et spesielt Ajuingilak-produkt) som puster på oversiden og er tett under. Brukte den med dunpose i høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Grevling 2000 eller hva det heter. Bare prøvd det 2 ganger om vinteren og begge ganger har det blitt fukt mellom trekk og pose.

Ser vel heller for meg at det har bruksområde når det er varmere i været og regner. Hvis en f.eks ligger med hodet og overkropp i le så kan beina godt stikke litt ut siden det er vanntett. Dog ikke prøvd det.

Har kjøpt et Dovrefjell selv som jeg ikke har testet enda. Det er impregnert stoff oppe så jeg håper det puster en del bedre.

Ligger sjelden ved bålet, for slikt har en av forsvarets poser som det ikke gjør noe om det blir noen svimerker i. Stor og tung riktignok.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker "gamle" og tunge soveposer. De får du får 2-500 kr pr stk. Alternativ kan du kjøpe en duk for knappetelt og legge over enden av soveposen som vender mot bålet. Da brenner du hull i no som koster 50-75 kr..

Det beste er og fyre med den rette veden - les boka om ELD

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=14660&highlight=eld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

to forslag til løsning:

-forsvarets teltduk som du brer over deg, tåler mye glør og flammer og billig.

-kjøp en gammel 3delt sovepose fra forsvaret (150-200kr) og bruk det ytterste trekket

over din sovepose.den er både flammehemmende og pustende, slipper dermed kondens.billig også

se feks www.forsvarsbrukt.no ellers ligger det et utsalg ved østre akervei som er billigere(søk forsvarssalg østre aker eller no...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Man må regne med svimerker og hull, sånn er det bare!

2. Grevlingtrekk/soveposetrekk hjelper ikke stort, de er veldig tynne og glørne svir seg fort gjennom og ned i overflaten på soveposen. Noen av disse trekkene koster jo fort 500-1200kr, totalt bortkastede penger i håp om å "berge" soveposen. Det eneste soveposetrekket jeg har som tåler litt glør er et US-army produsert trekk som er mye tykkere en fks Ajuingilak produktene.

3. Det er dømt til å bli kondens ved bruk av yttertrekk, men stortsett er været slik at jeg kan sove med glidelåsen på trekket helt eller delvis åpen, det hjelper noe, og passer det seg sånn så ligger jeg med åpningen i le for vinden. Soveposen man velger for turen burde være valgt i forhold til værmeldingen og den gitte temperatur. Det sier seg selv, er det -5/-10, og man bruker en sovepose beregnet for -30, med grevlingtrekk, så blir det temp-kræsj>kondens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar!

Da blir det bare sovepose uten grevling.

Radiosugge - hva slags poser er disse "gamle og tunge" du nevner, og hvor får man tak i dem til 2-500 kr? En billig vinterpose ville vært topp, og litt ekstra vekt skal jeg vel tåle.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.