Gå til innhold
  • Bli medlem

Droppe teltet og bruke duk


Fjellfanten

Anbefalte innlegg

Vurderer sterkt å bare ta med meg fjellduken på tur nå.

Har en god dunpose, Helsport fjellduk og to lette liggeunderlag. Totalt veier pakken 3 kg.

Og det er 3 kg spart i forhold til å dra på teltet.

Har sovet i duken, men ikke over flere dager i høyfjellet

- Er det smart å grave seg ned?

For eks grave seg en 50 cm dyp "grav", med levegg så det ikke fokker igjen?

Andre gode tips til hvordan man bør innrette seg for å gjøre dette lett for seg selv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg har ikke erfaringer med å sove ute i snøen uten fjellet (over flere dager)

Men jeg og to kamerater var på tur i fem dager (juleferien, -13 grader) med telt, da gikk jeg med fjellduken på dagen og sov i den (inn i teltet) på natta. Brukte ingen sovepose, sparte vertfall plass om ikke så veldig med vekt.

Har en helsport fjellduk kamuflasje ekstrem, funker helt perfekt for meg.

Hvis du finner ut at du slipper telt, si ifra. Tipper det kan gå hvis du pakker deg godt inn.

mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall en fantastisk god måte å ete marginer på.. Er ikke mye som skal til for at det går fryktelig galt. Med dunpose har du også en kjempecase om den blir våt. Og det skal godt gjøres å unngå at alt blir vått om planen er å grave deg ned. Skal du sove uten telt, finn deg en skavl og grav snøhule. Men jeg ville hatt med teltet som backup uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser den Espen

Dette er kanskje akkurat det: en liten reaksjon til at man alltid skal ha så gode marginer når man er på tur..

I utgangspunktet burde dette holde i massevis.

Ingen grunn til at soveposen skal bli våt når den ligger i duken. Den ble ikke det med dårlig lufting i en lavvo.. Og det er ikke snakk om å grave seg ned UNDER snøen, men lage seg ei grop, slik at man slipper å ligge helt eksponert.

Leveggen kan settes opp så man ikke fokker igjen.

Er det virkelig ingen som har prøvd dette og kan komme med innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overnattet en natt på saltfjellet i sovepose og jervenduk (thermo) pga snøstorm. Det gikk bare bra. Vi gravde oss ned i snøen slik som du beskriver. Vi kom oss unna vinden, men det fokket masse snø oppå oss. Det merket vi ikke før langt utpå natta. Det var ikke tegn til kondens i soveposen, litt i jervenduken. I og med at kroppen svetter ca 5 dl pr natt, og duken ikke puster, vil dette forbli inni soveposen eller vattingen på duken. Over flere døgn kan nok dette bli et problem. Løsning kan væreå sove med dampsperre i soveposen. Da kommer hverken fuktighet inn fra utsiden, eller fra innsiden.

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn til at soveposen skal bli våt når den ligger i duken. Den ble ikke det med dårlig lufting i en lavvo.. Og det er ikke snakk om å grave seg ned UNDER snøen, men lage seg ei grop, slik at man slipper å ligge helt eksponert.

Leveggen kan settes opp så man ikke fokker igjen.

Er det virkelig ingen som har prøvd dette og kan komme med innspill?

Min erfaring er at posen blir våt/isete selv om det er kaldt oppholdsvær - under min telttur sist påske ble hvertfall min sovepose gradvis mer isete, og jeg vil kanskje tro at dette blir verre hvis man ligger i en fjellduk, ettersom fuktighet fra kroppen i tillegg til kondens på innsiden av fjellduken vil samles i soveposen. Kanskje man kan kombinere med dampsperreprinsippet for å hindre fukt fra kroppen å trenge inn i posen, og sørge for at man ikke puster ut i duken?

E: I stor grad enig med Aalstad, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig ingen som har prøvd dette og kan komme med innspill?

Jeg gjorde det på klatring om sommern. Det ble veldig vått, men jeg hang opp både posen og duken til tørk hver dag (er jo stort sett tørt når man får klatre) og det var fint det. Men sinnsykt fuktig å våkne opp ja :( Men jeg har den originale fjellduken, uten for. Ville aldri prøvd dette over flere dager i snøen, og i hvert fall ikke med dunpose. Da hadde jeg heller tatt med meg en mindre pose, bedre liggeunderlag, og gravd meg ned i snøen.

Kan du ikke bare teste dette utenfor huset? Kaldt og fint over hele norge nå ... ;) Er jo ikke så vanskelig å skaffe seg erfaringsgrunnlag. Dessuten er tørketrommelen nære når du skal redde soveposen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare teste dette utenfor huset? Kaldt og fint over hele norge nå ...

Tar deg på ordet og tester fjellduken min (hellsport kamuflasje ekstrem) og soveposen og kaster meg ut i snøen.

Torsdag-Fredag befinner jeg meg ute i kulda. Da kan jeg vertfall si min mening om saken.

Håper det funker.

Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, knallbra 79gr

¨

Så kan jeg gi dere en tilbakemld på hvordan det har gått på Hvidda.

Har ikke tid til å bygge meg noen erfaring før denne turen. Tar med meg minste teltet sånn i tilfelle. Så skal jeg fortelle hvordan det har gått. Stort sett er man sikra i hauet og rævva når man går på tur - så vi får vel fortsette i samme stilen..

Hører fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ligget slik du beskriver, i en grop i snøen, et par netter (Ikke på rad).

Det blir noe kondens inni jervenduken, så om man skal gå for denne løsningen over lengre tid, er det viktig å få tørket duken.

Jeg syns det blir ganske tungt å puste hvis man har jervenduken nesten helt igjen, så jeg ligger med ansiktet ganske godt synlig...

Har også vært inne på tanken om å sy et par endestykker og kjøpe noen korte telt-stenger for å lage et mini tunnel-telt, for

på den måten å få lettere luftstrømning og utlufting om natta...men det har blitt med tanken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil jo uten tvil overleve en slik tur da en jervenduk er ypperlig som nødduk. Det jeg lurer mer på er hvordan du har tenkt å ha det nogenlunde i uvær på høyfjellet med den? I uvær vil du ikke få fyrt opp primusen for å smelte vann og uten vann vil det nok legge en demper på turen etterhvert. Det vil også være enklere å holde orden på utstyr i et telt iden grad det har noe å si for deg. Ville heller satset på enkle bivuakker i skavler og annet brukandes med jervenduken som forsterkning og nød/reserveløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at jeg har vært vel kjapp til å slå hånda av denne ideen. Det jeg gjorde den sommern, var altså å få meg mer varme fra den kalde soveposen ved å pakke jervenduken tett rundt soveposen. Pustet ut i vanlig luft, men både posen og duken var søkk våte om morgenen. Hvis planen din derimot er å bygge en grop, spenne opp duken med ski eller stav og legge den som lokk over gropa, da er jeg med på tankerekka. F.eks. grav litt dypere enn du trenger, med skrå vegger så vil den kile seg fast etterhvert. Og hvis duken legges noe skrått så vil kondens renne ned i snøen i stedet for å dryppe i ansiktet ditt. Om du bruker en isolert duk blir det kanskje til og med varmt nedi der.

Jeg tenkte jo at du skulle bruke duken som sovepose nr. 2 uten telt. Hvis du snurper godt igjen da blir det nok fort vått, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet min fjellduk helsport kamuflasje ekstrem i natt.

Lå på liggeunderlag (var vertfall meningen, rullet av ganske fort) sov med superundertøy + ullsokker, en sovepose ( tåler ca 4-5 minusgrader) og fjellduken utenpå der igjen.

Ble advart mot kondens og fukt, merket svært lite til dette. Jeg må inrømme at det var overaskende komfertabelt å ligge der. Snørte meg helt igjen så merket lite til vind.

Det var ca 3 minus når jeg lå meg, på natta og ut mot morgenen var det ca 9 minus.

Er svært godt fornøyd og som sagt overaskende varmt.

Kan ikke se noe galt i å bruke den som erstatning i plassen for telt på mindre turer. Kan bli litt smått om plassen, med tanke på å få på seg klærne. (venner meg nok til det etter hvert). Tror heller ikke det vil være ideelt med kraftig nedbør, men har ikke testet den under slike forhold, enda.

Jeg er svært godt fornøyd og ser ingen vits å ta med telt på neste tur.

Å sove i telt er en ting, men å ligge under åpen himmel er noe helt annet, kan ikke sammenlignes!!!

+ Duken veier atskillig mindre en et telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skaffer du deg et Cho Oyo telt (2,4 kg) og ligger med døra åpen og kikker på stjernene :lol:

Hehe, nettopp Aalstad!

Og trekker man fra vekta på Fjellduken (750 gr for den letteste og sikkert det dobbelte for Thermo(?)) som med telt er unødvendig, ja da er ikke den totale vekten veldig forskjellig....

Komforten derimot :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem at fjellduken er mer enn bare et soveposetrekk. Brukte den på en fem dagers tur. Da som sovepose, men ikke minst brukte jeg den når jeg gikk. Tredde den over meg og sekken, holdt varmen ekstremt godt. Dessuten sparte jeg gram og plass siden jeg kunne legge en god del klær igjen hjemme. Fungerer vannvittig bra!

Kan brukes til alt, og komforten er ikke så gal som du skal ha det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ligget mye ute i jerven thermo extreme, brukt både som poseforsterkning i 30 minus og som "telt" i alle slags temperaturer med sovepose inni.

har følgende innspill ved bruk mange netter etterhverandre i kulda:

- kondens problem hvis lukket helt, blir til is. legg glidlåsen på siden av deg, finn en pinne å bruk som teltstang i hodeenden, ha en liten åpning.

-kondens kan bli et seriøst problem, spesielt med dunpose, obs obs

-trivsel og komfort ?

ville vurdert et telt ala cho oyo, litt triveligere å ligge værfast i, kan fyre å kose deg.

cho oyo er forøvrig et kongetelt for en person :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det skjedde litt på tråden etter at jeg dro.

For det første hadde jeg testet duken en natt i lavvo, så det med fukt var ingen problem, så lenge en ikke lukket den helt, slik sistemann poengterer.

Fant meg en stooor stein og gravde meg ned til bakken i lommen mellom fokksnøen og steinen. Planen var og ligge INNI trekket med sovepose og liggeunderlag, så et liggeunderlag under der igjen. Dette fungerte utmerket! Lite problem med fukt, ikke mer enn i teltet.

Forskjellen ligger selvsagt i komfort..

Jeg hadde bortimot vindstille klarvær. Hadde gått helt fint om det hadde blåst opp også. Men i sterk vind eller mye nedbør tror jeg behovet for ly hadde blitt større...

Konklusjon på en natt i telt vs duk på Hardangervidda

Så lenge det er meldt kaldt og overskyet/snø så velges telt, selv om man helt fin overlever i duken.

Er det meldt klarvær tar man duken og graver seg ned til ly for vind og bygger en god levegg for fokksnøen.

Etter denne turen er helt klart terskelen for å bare dra med seg duken blitt lavere. Selvsagt var komforten større i telt, siden man kan skifte og styre på beskyttet for vind og nedbør. Men så lenge man er "mann" nok og slipper nedbøren så er det ikke noe stress.

Jeg vet om de som hadde reist med kun duk uten og mukke og de som ALDRI hadde reist uten teltet - så alt i alt får hver og en bare finne ut selv hvor grensen og komfortsonen ligger.

PS: Fukt/frost rundt åpningen på soveposen ble det både i telt og duk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke sovet ute under bar himel mer en en gang. det var 2:e helga i januar i år.

meg og en kamrat gikk hjemmefra og etter 25 min slo vi leir. gravde ut en camp-plass, fyrte opp ett bål med medbrakt ved!(hadde en sekk,60l). gravde en brits som var en ca 15 cm ovenfør "gulvet" i leiret og spade opp den snøen som en vegg mot vinden.

hadde en jervenduk som vi satte opp som vindskjerm. soveposen klarer riktig nok ifg produsent minus 40(litt optimistisk da jeg testet den i minus 35 med ull og fleece på meg og det var på grensa att jeg frøs) men jeg sov utrolig bra.

kvelden ute i det fri hadde jeg 2 liggunderlag, ett i cellplast og ett oppblåsbart.

været var halvskyet med noen få snøfnugg, litt vind og minus 12.

skal sove flere ganger under bar himmel. :) . eneste jeg savnet med teltet var å kunne kle på seg før man kommer ut.

ser utfodringene med å ikke ha telt og dunpose hvis det blir mildt(posen suger til seg fukt), samt det som blitt snakket om iht fukt mellom pose og en ev fjellduk.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant meg en stooor stein og gravde meg ned til bakken i lommen mellom fokksnøen og steinen. Planen var og ligge INNI trekket med sovepose og liggeunderlag, så et liggeunderlag under der igjen. Dette fungerte utmerket! Lite problem med fukt, ikke mer enn i teltet.

Forskjellen ligger selvsagt i komfort..

Jeg hadde bortimot vindstille klarvær. Hadde gått helt fint om det hadde blåst opp også. Men i sterk vind eller mye nedbør tror jeg behovet for ly hadde blitt større...

Der hadde det blitt lite trivelig om det hadde begynt å blåse.. Det blir rene vindtunnelen rundt de store steinene på høyfjellet.

Jeg velger heller en leskråning og graver meg rett ned og inn i retning mot vinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er gjerne derfor det er så lite snø rundt dem....

Hehe :)

Valgte det snilleste av to onder: Ligge på snøen eller ligge i vinden. Jeg valgte vinden, siden jeg ikke hadde reinskinn, og derfor merket kuldegjennomslag fra første natten. Dessuten var det flau vind på vidda og det er jo ikke ofte, så jeg fikk heller nyte det.

Aner ikke hvorfor, men jeg fryser alltid på ræva og låra pga kaldt underlag - og da har jeg to stk type bamseunderlag. Eneste som har funket er reinskinn, men det hadde jeg ikke med nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er gjerne derfor det er så lite snø rundt dem....

Hehe :D

Valgte det snilleste av to onder: Ligge på snøen eller ligge i vinden. Jeg valgte vinden, siden jeg ikke hadde reinskinn, og derfor merket kuldegjennomslag fra første natten. Dessuten var det flau vind på vidda og det er jo ikke ofte, så jeg fikk heller nyte det.

Aner ikke hvorfor, men jeg fryser alltid på ræva og låra pga kaldt underlag - og da har jeg to stk type bamseunderlag. Eneste som har funket er reinskinn, men det hadde jeg ikke med nå.

Min erfaring er at det er lettere å bli liggende på underlaget når man ligger på/i snøen, for da kan man grave en forsenkning man ligger i, og ruller ikke så lett av underlaget.

Reinskinn er det beste, ja. Jeg har ofte med meg to underlag.. Ett av skumtype og ett oppbåsbart. Det synes jeg gir bra komfort. Skummatten nederst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant meg en stooor stein og gravde meg ned til bakken i lommen mellom fokksnøen og steinen. Planen var og ligge INNI trekket med sovepose og liggeunderlag, så et liggeunderlag under der igjen. Dette fungerte utmerket! Lite problem med fukt, ikke mer enn i teltet.

Har du hatt soveposen og fjellduken på vekta før og etter turen, slik at du har kontroll over kor mykje fuktigheit som er i foret? Eg ser ikkje bort i frå at du ville fått deg ein stor overraskelse etter 2-3 netter, når foret er metta og fuktigheita tilsynelatande brått vert eit problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.