Gå til innhold
  • Bli medlem

Dovrefjell Fjellmann-dress. Erfaringer?


cheers

Anbefalte innlegg

Benyttet meg av Magasinet.no sitt tilbud for en stund tilbake, og kjøpte Dovrefjell Fjellmann membrandress. 990,- kroner for en membrandress var nesten for godt til å være sant, men anmeldelsene fra bl.a Vi Menn var meget positive, så jeg ga den en sjanse.

Da jeg begynte å bruke den var jeg veldig fornøyd med kjøpet, både i forhold til passform, vanntetthet og praktiske løsninger. Pusteevnen var heller ikke så aller verst. Etter en 8-10 fjell- og fisketurer merket jeg at jeg ble våt på typiske kontakt/"gniss"flater når det regnet, og bestemte meg derfor for å impregnere dressen.

Jeg vasket først dressen i maskin med Nikwax tech-wash, for deretter å impregnere i maskin med Nikwax TX.Direct wash-in. Dette helt etter "boka" for impregnering av membran-klær. Resultatet av dette var derimot en dress som virker potte tett utenfra, men uheldigvis også innenfra. Kan sammenlignes med å gå med ordinært regntøy. :)

Noen som har samme erfaring med dette produket, og/eller til alt overmål har forslag til hvordan en kan rette opp pusteevnen?

Alle svar og forslag mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte og den omtala dressen, men har nok ikkje brukt den so mykje som deg .

Første erfaring var at det vart lett lekkasjar/fuktigheit ved "Napoleon-lommane" i front (dei med vertikal glidelås).

Ved henvendelse vart eg oppfordra til å impregnere desse spesiellt.

Prøvde med nikwax sin telt-impregnering her , men det fukta framleis....

Kan hende skulle eg prøvd eit større område rundt lommen ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte og den omtala dressen, men har nok ikkje brukt den so mykje som deg .

Første erfaring var at det vart lett lekkasjar/fuktigheit ved "Napoleon-lommane" i front (dei med vertikal glidelås).

Ved henvendelse vart eg oppfordra til å impregnere desse spesiellt.

Prøvde med nikwax sin telt-impregnering her , men det fukta framleis....

Kan hende skulle eg prøvd eit større område rundt lommen ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dovrefjell fjellmann dress, har brukt den mye og har flere av dem. Har ikke opplevd problemer med fukt slik som dere beskriver, man har ikke brukt denne dressen så mye på turer over lang tid eller med mye nedbør da jeg som regel bruker Divrefjell Jegeren dressen til dette.

Men når jeg kjøpte fjellmann sist (til meg og pjokken) så spurte jeg om impregnering, og spesifikt om den "maskinvask" impregneringen som de selger på friluftsmagasinet. Fikk da til svar at den ikke skulle brukes på membran klær for da ble membranet ødelagt.

Har ikke lest noe på hva som står på produktet, men har vel hele impregnerings sortementet til friluftsmagasinet, untatt maskinvask utgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt var jeg i grunn fornøyd med dressen i utgangspunktet, selv om jeg skulle ønske den hadde noe bedre pusteevne. Prisen tatt i betraktning forventet jeg da heller ikke at den skulle være perfekt.

Jeg har brukt den i kraftig regn over lengre tid, og den har holdt meg tørr. Inntil jeg måtte impregnere den.

Da søkte jeg etter impregneringer som ble anbefalt til membrandresser, som f.eks Gore-Tex, Dermizax, Sympatex ol. Valget falt på Nikwax impregnering i vaskemaskin. Nå minner altså dressen mer om standard regntøy. Tett begge veier.

Noen som har opplevd noe tilsvarende etter impregnering av Fjellmannen spesielt, eller membrandress generelt? Som eventuelt har forslag til hvordan en muligens kan "rette opp" denne feilen, eller er dressen ødelagt for godt?

Skal ta en telefon til Magasinet å rådhøre meg der, men alltid kjekt med tips på forhånd, dersom noen har opplevd tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.