Gå til innhold
  • Bli medlem

Kuldekrem - noen tips?


Marius_M

Anbefalte innlegg

Annonse
Nå er det selvfølgelig ikke bra å linke til andre forum i et diskusjonsforum, men denne diskusjonen er så informativ at jeg våger meg på det alikevel. :D

http://www.arcticfemme.com/index.php?option=com_fireboard&Itemid=56&func=view&id=70&catid=18

eh :o

kan jeg spørre hvorfor du henger på det forumet der vea ? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jeg spørre hvorfor du henger på det forumet der vea ? :o

For å få kontakt med min feminine side, og kjenne østrogenet boble. Jeg er jo dessuten husmor om dagen, så greit å få motvekten til testosteronet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fungerer det ?

selv anbefaler jeg at du setter opp en liste over "faresignaler/symptoner" - la oss si ti stykk. når du oppnår fler enn 2 så må du melde deg ut

* nappe øyenbryn - for så å tegne på nye

* ikke lenger teller poeng i aktiviteter som pingpong, tennis osv.. fordi gleden av å delta er større

* tilbringe mye tid i telefon

* osv

lykke til

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva du skal bruke av krem i kulda bør den være UTEN VANN! Jeg bor i ei koie og er ute i kulda hver dag og bruker sjøl 'Dermica Kuldekrem'. Den fungerer også godt for såre, sprukne lepper.

Påska ifjor dreit jeg meg ut og smørte meg inn med solkrem (MED vann) og gikk rett ut i minus 26 grader. Det fikk jeg svi for, bokstavelig talt, å være solbrent er deilig i forhold.

Alternativt kan du smøre deg MINST en halv time (helst èn time eller mer) FØR du går ut i kulda om det er vann i kremen, slik at vannet kan fordampe. Dette gjelder spesielt for solkrem som kan være vanskelig å få tak i uten vann.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger en (vannfri) kuldekrem til langtur, noen som har noen typer de kan anbefale? Helst av egen erfaring...

Svar verdsettes

Marius

Hva med å bruke en finlandshette? Jeg bor i Finnmark. Det er ofte veldig kaldt her, men det er så vidt jeg vet, ingen som bruker kuldekremer her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Monsen trikset: Majones! Beste er forøvrig kroppens egen "skitt", altså at kroppen skiller ut fett som fungerer som et beskyttende lag mot kulda. Triks før du drar på tur, er å la være å vaske ihvertfall ansikt og hender en uke ca. før avgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruker man kuldekrem???? forklar dere!!!

som tante grønn sier, her jeg bor er det også til tider sprengkaldt men har aldri hørt om noen som bruker slik krem....

så forøvrig ei lita krukke på sport`n til kr 250.- men i min uvitenhet trodde jeg det var noe man brukte på labbene til bikkja!!

jeg kan jo skjønne at Børge Ousland og likesinnede bruker noe på sine ekspedisjoner - men det er jo en viss forskjell å være ute i tre måneder og - "tre timer"

unnskyld min uvitenhet................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt spørsmål,

hadde tidligere ikke behov for noen kremer av noe slag. men så en vakker dag så ble huden irritert, og jeg flasset ved inngangen av hver årstid - samt gjennom hele vinteren.

tror mye av årsaken er at jeg tidligere har vært dårlig til å bruke solfaktor på sommeren. (les solbrent)

i dag så har jeg blitt avhengig av kuldekrem gjennom hele vinteren, og ved inngangen av hver årstid så må jeg bruke ansiktskrem av noe slag. men på sommertid, og med jevn temperatur og luftfuktighet så er huden myk og flott.

tror også bosted har en god del å si, de gangene jeg er i nordnorge så har jeg mindre behov for kuldekrem, kanksje fordi kulda her på østlandet biter litt mer pga luftfuktigheten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruker man kuldekrem???? forklar dere!!!

Fordi byunger som ikke er herdet av det daglige slitet i kulden har slikt sart hud som må beskyttes når man en sjelden gang er ute i bushen.

Jeg har også hørt om enkelte som liker å vaske ansiktet på daglig basis. Klart det blir problemer av slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruker man kuldekrem???? forklar dere!!!

De få gangene jeg har brukt kuldekrem har vært i kaldt vær med vind eller ved kjøring i alpinanlegg i når det har vært kaldt. Innbiller meg at effekten er at huden ikke utsettes for vinden. Kan ikke se at den skulle ha noen effekt i kulde uten vind for det dannes jo ikke noe tykt isolerende lag.

Har brukt ceridal og den er forferdelig klissete. Kommer man bort med ullvotten, likner man snart på en nisse... Foretrekker nok heller bankranerhette når det er så kaldt at det er snakk om behov for kuldekrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det er jo en viss forskjell å være ute i tre måneder og - "tre timer"

Det har seg slik at jeg faktisk skal være ute i tre måneder... Tar litt tid å komme seg fra Mo i Rana til Lindesnes til fots (Nordkapp og ned er allerede gått). Har selvfølgelig både ullbalaclava og vindtett balaclava som dekker nese og ansikt. Tenkte også å ta med kuldekrem for sikkerhets skyld, har aldri brukt det før. For øvrig helt enig i at kroppen danner et beskyttende lag.

Det var 32 blå ved Majavatn i forrige uke, tar alle forholdsregler.

Takker for alle svar!

Mvh Marius

www.norgepalangs.info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ikke så sikkert kuldekrem er det beste ? http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.1313852

Under førstegangstjeneste var anbefalingen å la det naturlige hudfettet få etablere seg. Dvs. ingen vask før og under tur. Etter 60-65 øvelsesdøgn under kalde forhold funka dette bra for meg. Det viktigste var å dekke seg til og sjekke ofte utsatte deler for å stoppe begynnende forfrysninger raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.