Gå til innhold
  • Bli medlem

Ovn lavvu


knorway

Anbefalte innlegg

Annonse

Det høres fornuftig ut, er nysgjerrig på hvordan du har kommet fram til det... Er det målt eller beregnet?

En flott ovn du har laget!

Han jeg fikk tegning av hadde testet denne til 6 kw, hvordan han fant det ut vet ikke jeg.

Laget den i 3mm stålplate...

Det er ikke noen av de som er avbildet her.

Min ovn veide 17 kilo med ,3 rør for røyk 1 meter per rør... som jeg selv valset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Helsport-ovnen, ca 12- kg med 8 røyrkrør og gjennomføringsrøret+ transportbagen. Vedlig fornøyd med den, grei å fyre opp i (ift de runde ovnene) og den flate toppen gjør at du kan lage mat på den også. Hvis du legger i en god kubbe før leggetid, har du litt varme hele natta. Dyr men bra ovn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Har alltid vært fristet til å kjøpe en av disse. Vekten er jo hinsides lav, men prisen er litt høy og har egentlig ikke et telt tilrettelagt for ovn ennå. Og selv om den runde formen gjør den utrolig pakkbar så er det klar at det er en ulempe at man ikke får like god varmeoverføring når man vil steke på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid vært fristet til å kjøpe en av disse. Vekten er jo hinsides lav, men prisen er litt høy og har egentlig ikke et telt tilrettelagt for ovn ennå. Og selv om den runde formen gjør den utrolig pakkbar så er det klar at det er en ulempe at man ikke får like god varmeoverføring når man vil steke på den.

De har jo firkantede ovner også. 3 størrelser til og med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lavvu, og gjorde mye research før jeg kjøpte ovn.

Kifaru og andre etc: får mye bra kritikk, litt dyre. Dersom man kollar litt på pipekonstruksjonen, så blev jeg selv litt urolig; tynne saker. I praksis virker det som det virker bra. Noen 'for-bøjjer' pipen hjemme, gjennom å forsiktig rulle den med stadig kraftigere vinkel. Angivelig øker det holdbarheten, uten at jeg klart å verifisere det.

Tentipi har en stor og dyr. Kraftig materiale, tåler nog utleiebruk.

Det finns flere runde, stående form. Ingen erfaring av disse.

Selv landet jeg på en fra http://www.fibistyle.ch/index.php/fibi-zeltofen-ii fast modell III. Det som er spesiellt med desse er rostfriheten, samt glassdør(!). Tung, men fantastisk eldsken.

Generellt, så tenk på følgende:

1. Får pipedeler plass i ovn, eller eske? Det gjør noe med det praktiske. Får du å med en diskborste i dette, så er pipetrensningen klar.

2. Material: tynn materiale kan visst bli noe skjevt, men jeg tror ikke det gjør noe i praksis.

3. Toppmatet kan være enklere å fyre i enn en sidomatet ovn. Se på plassering av dør i førhold till ovnsbunn, ved sidomatet ovn.

4. Kan man ha en eller to kasteroller oppe på? Det er ikke alle toppmatede man kan ha en eneste oppe på. Se på evt topphandtag, dersom de er toppmatede.

5. Mål: ovnen står gjerne mot inngangen i lavvoen. En stor ovn tar mer plass. De med vertikal form tar mindre plass, men tar oftest bare en kasterolle.

Det finns å ''eldbokser", alltså mer eller mindre tette, pakkbare plåtesker. Ikke den store forskjellen mot noen stener. Dersom man fyrer i en slik, så prøv å få til inlufting lavt, så får man mindre røyk inne i lavvoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en medium Kifaru ovn med 3 meter pipe i et stykke og er veldig fornøyd, sammenpakket så er ikke denne stort større enn en middels stor pc veske.

Vi har fyrt så hardt i den at vi har sett veden gjennom veggene i ovnen (det var jo litt overdrevet) men den var god og varm.

Det er lavotur før og etter denne ovnen, jeg angrer ikke på kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg spurte Elden. Den svarte, att den ikke var så opptatt av hvilken ovn det var. :-) Jeg har sett flere i liknende formfaktor, så om ikke vekten er en utfordring, så er den sikkert like dårligere eller bedre enn andre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har en medium Kifaru ovn med 3 meter pipe i et stykke og er veldig fornøyd, sammenpakket så er ikke denne stort større enn en middels stor pc veske.

Vi har fyrt så hardt i den at vi har sett veden gjennom veggene i ovnen (det var jo litt overdrevet) men den var god og varm.

Det er lavotur før og etter denne ovnen, jeg angrer ikke på kjøpet.

 

Hvor købte du ovnen - hvis jeg må være så nysgerrig :-)?

 

Nogen forslag til hvor man finder et 3 meter langt stykke tyndt stål? Resten af sådan en kifaru-ovn virker jo ret simpel at lave selv. Men hvor finder man materialet til pipen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke om det er noe suksess å bruke vanlig stål i pipa. Det ruster og så tynt stål går det fort hull i. Bruker ikke Kafaru rustfritt stål? Eller Titan er jo også brukt i samme type pipe fra andre produsenter. Usikker på hvilken tykkelse man bør gå for. 0,5mm kanskje? Antagelig enda tynnere. Du kan jo spørre en blikkenslager om han kan få tak i noe men det kan hende du må kjøpe hele platen om han må bestille osv. Det er vell ikke så mange som har slikt på lager. Veit ikke om disse selger til private? http://www.astrup.no/rustfrie_plater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke om det er noe suksess å bruke vanlig stål i pipa. Det ruster og så tynt stål går det fort hull i. Bruker ikke Kafaru rustfritt stål? Eller Titan er jo også brukt i samme type pipe fra andre produsenter. Usikker på hvilken tykkelse man bør gå for. 0,5mm kanskje? Antagelig enda tynnere. Du kan jo spørre en blikkenslager om han kan få tak i noe men det kan hende du må kjøpe hele platen om han må bestille osv. Det er vell ikke så mange som har slikt på lager. Veit ikke om disse selger til private? http://www.astrup.no/rustfrie_plater

Tak for link. Du har nok ret i at det skal være rustfrit stål. Titanium lyder MEGET dyrt dog :-) - jeg havde også tænkt 0,5 - kan bare ikke finde ud af at finde nogen der sælger det. Det er nok en special-vare...

 

Jeg kjøpte min ovn i USA, tror det kan bli vanskelig å lage en slik en, men jeg er ingen metallarbeider.

Tak :-) - ved du om der findes forhandlere i EU ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kun de selger i Statene.

Jeg ringte over og de var da meget hjelpsomme, det tok ikke lang tid før ovnen var på plass.

 

Ok, det bliver bare så hulens dyrt at få noget til Danmark, hvis det befinder sig udenfor EU - effektiv toldmur "vi" har bygget os der  :mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.