Gå til innhold
  • Bli medlem

Lars Monsen's bøker, verdt å lese?


dimex

Anbefalte innlegg

Har sett på følgende av Lars Monsen's bøker:

Få fisk med Lars og Trond, Villmarkstips og Villmarksboka

(utstyr, feltkunnskap og overlevelsesteknikk)

Noen som har lest noen av disse? Er det verdt å kjøpe ? Har dere eventuellt andre gode erstattere?

Det jeg er ute etter er noen bøker som kan gi tips om hvordan man lett kan drive jakt og fangst på effektive måter, og hvor man skal lete for å finne de forskjellige typer dyr og fugl.

Er også ute etter bøker som kan gi tips til hvordan man kan "effektivisere" og gjøre turlivet mer komfortabelt uten å måtte drasse med seg merkverdig mere på fjellet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer helt an på hvor mye erfaring du har om det er verdt å ha. Uansett vil jeg ikke anbefale å kjøpe dem, men heller låne dem på biblioteket. I hvert fall villmarksboka. Fiskeboka har jeg ikke sett i selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange bøker av Monsen og de er verdt å lese, han skriver på en interessant måte og gir mye av seg selv i bøkene sine- flauser og intriger, nederlag og oppturer, alt står skrevet usensurert.

Såvidt jeg kan huske står det ikke mye om jakt i Villmarksboken, til det finnes det uansett spesialiserte bøker som tar hånd om hvert enkelt vilt hver for seg, jeg kan foresten anbefale "Alt om Rypa" utgitt i 2007 av Hans Chr. Pedersen og Dag H. Carlsen, her står det mye informasjon som har fremkommet under deres langvarige forskningsprosjekter i Dovrefjell samt utfyllende informasjon som er samlet fra en rekke andre rypologer og bokverk, spesielt jakt og forvaltningsseksjonene hvor forskerne gladelig gir fra seg sine egne erfaringer syntes jeg var nyttige. Melder du deg inn i bokklubben.no `s villmarkseksjon får du bøkene til svært så hyggelige priser. (Halv pris på nesten alle bøkene til Monsen f.eks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har turer med trøkk (Monsen mfl.), 365 dager, villmarksboka og om det stemmer at villmarkstips er den lille pocketboken har jeg den og :roll: Jeg har relativt fantasiløse slektninger, så det blir mye bøker og sokker til jul. Heldigvis er alle bøkene vel verdt og lese og -tips/-boka gir greie innføringer i hvordan en bør gå frem i forkant og under reisen for å sikre at det blir en mest mulig behagelig affære. Lenge siden jeg leste pocket boka, men syntes å erindre at det mer eller mindre er en kort versjon av villmarksboka, så kanskje ikke noe poeng i å kjøpe/låne begge?

Jeg er ingen jeger, og aspirerer heller ikke etter å bli det, så jeg kan ikke svare særlig godt på det første du etterspør, men villmarksboka er altså en grei innføring i "hvordan man kan "effektivisere" og gjøre turlivet mer komfortabelt uten å måtte drasse med seg merkverdig mere på fjellet". :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monsens bok om kart, kompass og GPS er også en nyttig bok å trekke fram.

Yess! Har boka, og har lest den.. fikk mange gode tips, og svar som jeg lenge har lurt på.. Blant annet om missvivning.. Har også, 90 dager på loffen i børgefjell, 10 turer med trøkk, turer med trøkk og Svarkjele og fiskestang.. Kan anbefale alle bøkerne.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars M. anbefaler i siste nummer av Fjell og Vidde at en fullvoksen

mann bør veie 5-6 kilo over trivselvekta før langturen.

Tror jeg får gå ned i bygda omgående og handle snoop. 8)

Men hvordan blir formen da føre lanturen i mars ???????

.

Ellers skriver han mye bra :D

Hva hadde friluftsnorge vært uten Lars :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja

Liker du Vi menn liker du Monsen sine bøker antankelig. Korte setninger og enkelt spåk.

Lån de på bibelioteket først og se om du kommer til å trenge å slå opp i di igjen.

Monsen ja, vi menn-nei takk!

Selvom dem har enkelte jenter som ser ålreit ut på forsiden er bladet tvers igjennom drit kjedelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøkene hans er lesverdige de, men stor litteratur kan det vel ikke kalles. Kan bli litt ensformig i lengda med et turreferat på flere hundre sider. Spesielt når du føler at du har lest noe lignende før. Synes forøvrig "med fiskestang og svartkjele" og "90 dager på loffen i Børgefjell" er bedre enn en del av de senere bøkene.

Den fisketipsboka er unødvendig med mindre du er nesten blank på forhånd.

Turer med trøkk er stort sett ikke skrevet av Monsen. Ei samling fortellinger av varierende kvalitet om diverse turer av mer eller mindre kjente turfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å leser Canada på tvers, og er svært fornøyd med lesningen så langt, inneholder mye god fakta, historie og mange gode tips mellom setningene.

Mange takker til Monsen og Co.

Kan også være interessant å sjekke ut Helge Ingstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest alle. Noen flere ganger. De inspirerer, det er det absolutt beste ved dem.

To av turbøkene har jeg satt særlig pris på: Den beste er "Til fots gjennom Alaska", nest best er "Nådeløs villmark. Canada på tvers."

De fanger essensen ved ham og hans lidenskap. Svært inspirerende.

Men hvis man ønsker et bedre språk og mer magi, anbefales Helge Ingstads bøker, især klassikeren Pelsjegerliv, men også Øst for den store bre (om hans overvintring på Grønlands østkyst) og Nunamiut - blant Alaskas innlandseskimoer (om hans ene år sammen med det nevnte folket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.