Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Børgefjell 3, blir jeg fornøyd om jeg bytter det i et Rondane 3pers?


alimak

Anbefalte innlegg

Helsport Børgefjell 3 - ble akkurat nå veid på badevekta og den sa 4.1 kg. Rondane har en oppgitt vekt på 2.6, selv om den kanskje nærmer seg 3 når man veier det selv?

Jeg er en forholdsvis liten jente, 160 på strømpelesten og 57-58 kg og trenger et nytt telt som jeg skal bruke på tur alene, av og til med sambo (da kan jo han bære det selvsagt) og datter og kanskje en tur eller to med bare datteren og jeg. Pluss minst en hund, ofte to som helst bør få bo i forteltet. Vi går primært på tur under barmarkssesongen, ellers har vi oftest med hundespann og da er ikke vekten problemet. Det vil stort sett dreie seg om skogsturer, kanskje femundsmarka og en og annen sped fjelltur kanskje. Men vi bor ved Østmarka så det er her og i Nordmarka det hovedsakelig vil bli brukt.

Børgefjell er tungt, et godt og solid telt, men skal man ha med det går det på bekostning av mange andre ting.

På den annen side har jeg langt fra ubegrenset med penger så om jeg skal investere i dette teltet bør jeg bli fornøyd med det og det bør være verdt det.

Så, hva er dommen, blir jeg så fornøyd at jeg bør bytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Helsport Børgefjell 3 - ble akkurat nå veid på badevekta og den sa 4.1 kg. Rondane har en oppgitt vekt på 2.6, selv om den kanskje nærmer seg 3 når man veier det selv?

Jeg er en forholdsvis liten jente, 160 på strømpelesten og 57-58 kg og trenger et nytt telt som jeg skal bruke på tur alene, av og til med sambo (da kan jo han bære det selvsagt) og datter og kanskje en tur eller to med bare datteren og jeg. Pluss minst en hund, ofte to som helst bør få bo i forteltet. Vi går primært på tur under barmarkssesongen, ellers har vi oftest med hundespann og da er ikke vekten problemet. Det vil stort sett dreie seg om skogsturer, kanskje femundsmarka og en og annen sped fjelltur kanskje. Men vi bor ved Østmarka så det er her og i Nordmarka det hovedsakelig vil bli brukt.

Børgefjell er tungt, et godt og solid telt, men skal man ha med det går det på bekostning av mange andre ting.

På den annen side har jeg langt fra ubegrenset med penger så om jeg skal investere i dette teltet bør jeg bli fornøyd med det og det bør være verdt det.

Så, hva er dommen, blir jeg så fornøyd at jeg bør bytte?

Hei

Jeg har brukt Rondane i 10 år nå og har litt erfaringer med teltet. Teltet er vindstabilt, tar liten plass i sekken og har fungert bra, men.............

Når teltet står oppslått tetter ikke duken ordentlig langs bakken slik at det blir gliper. På grunn av dette blir det mye trekk gjennom teltet på vindfulle dager, jeg sendte mitt til Helsport og fikk montert på stormmatter for å utbedre dette (kostet ca 1200 spenn)

Teltet har for lav takhøyde slik at man må ligge for kle på/av seg etc. Det er også greit å kunne sitte oppreist når man holder på med ting eller bare oppholder seg i teltet pga været osv.

Du på 160 kan sikkert sitte oppreist, jeg er 179, men jeg mener hele teltet generelt ikke har høyde nok. Dette er jo selvfølgelig for å spare vekt, så noe må det jo gå utover.

For snart to år siden kjøpte jeg Hilleberg Nallo 3GT. Dette teltet veier ca det samme som Rondane 3.

Mitt Rondane 3 med stormmatter veier 3kg og nallo 3GT veier 2,9kg.

Her får du både i pose og sekk.......God plass i forhold til vekt, stort fortelt til bagasje og hunder.

En annen genial løsning er at forteltet kan åpnes helt i forkant slik at man får en liten "gapahuk". Her kan man sitte under i møkkavær og ha panoramautsikt, ellers er det mange gode løsninger på dette teltet. Se på Hilleberg.se for info. Du kan også søke her på forumet, bruk nallo som søkeord så får du opp en del.......

Jeg har flere telt fra både Helsport og Hilleberg og begge lager gode telt, men nå bruker jeg stort sett bare nallo i sommerhalvåret.

Konklusjonen min er at du betaler ganske mange lapper for Rondane, det blir en høy kilopris og ikke får du noen bedre komfort.

Hilsen Roi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det!

Jeg visste ikke om det teltet du anbefaler, ellers skulle jeg kikket litt på det også. Teltet er allerede innkjøpt, jeg fikk det brukt (en gang, og kvittering fra aug 08 medfølger) til 3000,- så jeg klarte ikke la være...

Men vekt er veldig viktig for meg, iom at jeg ikke er verdens største eller sterkeste, så 2,6 kg som er oppgitt vekt er greit synes jeg. Håper ikke jeg får problemer med vind, men stormmatter blir ikke førstepri ihvertfall. Om jeg blir misfornøyd får jeg selge det igjen og kikke på Nallo da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det!

Jeg visste ikke om det teltet du anbefaler, ellers skulle jeg kikket litt på det også. Teltet er allerede innkjøpt, jeg fikk det brukt (en gang, og kvittering fra aug 08 medfølger) til 3000,- så jeg klarte ikke la være...

Men vekt er veldig viktig for meg, iom at jeg ikke er verdens største eller sterkeste, så 2,6 kg som er oppgitt vekt er greit synes jeg. Håper ikke jeg får problemer med vind, men stormmatter blir ikke førstepri ihvertfall. Om jeg blir misfornøyd får jeg selge det igjen og kikke på Nallo da!

Heisan

Gratulerer så mye med nytt telt :o .Iom du ikke er så høy kan det være dette teltet passer deg helt fint. Uansett har du fått deg et bra telt til en god pris.

Lykke til & kom gjerne tilbakers med brukserfaringer :lol:

Mvh Roi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.