Gå til innhold
  • Bli medlem

Rogen Naturreservat


Martiin

Anbefalte innlegg

Hei! jeg tenkte meg en tur til rogen naturresverat i sommer, så da var det en liten ting jeg lurte på som jeg ikke finner svar på.

Vet at bålreglene i Norge og Svergie er forskjellige og at i svergie varierer dem fra sted til sted og om det tørke osv, men jeg finner ikke noe godt svar på reglene som gjelder for rogen naturreservat.

Har prøvd å søke litt rundt og dette er den eneste regelen jeg finner for bålfyring i Rogen:

"Man får inte göra upp eld inom ett område kring sjöarna Bredåsjön, Rogen, Tandsjön, Abborrvikarna och Vingarna m fl. Undantag gäller för särskilt iordningställda och anvisade platser.

På övriga delar av reservatet får endast lösa grenar från marken eller eget bränsle användas."

Men det sier meg ingen ting om jeg får lov til å tenne bål om sommeren "På övriga delar av reservatet".

Er det noen som vet om det er lov å tenne bål her om sommeren? MvH Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan fyre bål om sommeren. På faste leirplasser har svenskene kjørt ut ved, som er til fri benytting. Ellers må du som det står plukke grener fra bakken. Det er intet problem. Lett å finne ved. Skal du inn i områdene med bålforbud, bør en legge seg ved teltplasser merket av på svenske kart, om hvis du ikke har med primus eller ønsker et kveldsbål.

På norsk side, hvor det ikke er noen fyringsrestriksjoner, lager noen idioter kjempebål av gamle tørrfuruer - som har stått der i århundrer. Antall tørrfuruer er også betraktelig færre. God tur - området er fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det sier meg ingen ting om jeg får lov til å tenne bål om sommeren "På övriga delar av reservatet".

Er det noen som vet om det er lov å tenne bål her om sommeren? MvH Martin

I Sverige kan du fyre lovlig overalt året rundt der det ikke er eldningsförbud. Du må bare passe på å følge med på om det er utlyst eldningsförbud. Dette gjøres vanligvis kun i tørre perioder og for deler av landet. Da er det totalforbud i disse områdene. Noen steder, ofte i naturreservat, slik som rundt Rogen, er det forbud året rundt, med unntak av noen få opparbeidede eldstader. Vedlagt er et kart som viser hvor det er eldningsförbud rundt Rogen, og hvor de opparbeidede eldstadene er.

På norsk side, hvor det ikke er noen fyringsrestriksjoner (...)
Du må ikke glemme det generelle bålforbudet i hele Norge mellom 15. april og 15. september... :roll:

post-1574-133474606703_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straffen er nok ikke særlig streng, så lenge du ikke blir tatt for en skogbrann nei...

Jeg har selv vært med på å bli "tatt". Det var av brannvesenet på Tromsøya. Vi var en gjeng som satt og fyra kaffebål i skogen på toppen av øya en fin og rolig maidag. Bålplassen var godt opparbeida. Da brannvesenet kom, jeg tror de var 3-4 personer i fullt utrykningsutstyr (brannbilen var også parkert ikke så langt unna), var det ikke mange strenge ord å få. De lurte på om vi visste at det var bålforbud, og vi kunne jo ikke nekte for at vi far fullstendig klar over det. De tok en titt på bålet, og syntes det var et fint og trygt bål. Vi fikk sitte videre og koke kaffen, under forutsetning av at de fikk mobilnummeret til en av oss. Det viste seg nemlig at det var en innbygger på fastlandet, på andre siden av Tromsøysundet, som hadde ringt brannvesenet og sagt ifra om at det var røyk på toppen av øya. For å være sikker på at det ikke var et tilløp til skogbrann måtte brannvesenet derfor rykke ut. Mobilnummeret ville de ha slik at de kunne ringe oss først, i tilfelle de fikk flere meldinger om branntilløp i dette området. :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.