Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket fotokamera bruker dere?


Henrikp

Anbefalte innlegg

Annonse

Ser at det er en mengde flotte bilder som er lagt ut her, og jeg vil gjerne forevige mine turer også. Til nå har jeg brukt et lite kompaktkamera, men vurderer noe "hvassere".

Hva slags kamera bruker dere? Jeg vil gjerne at det skal være så lite og lett som mulig, god batterikapasitet, men samtidig gi gode bilder.

Forslag...?

Henrik

 

Har flere. 

Det som blir brukt mest på tur er GoPro Hero 3 Silver edition da jeg filmer en del. Samt en Canon Powershot compact kamera til øyblikksbildene av småen i fri dresur.

 

Men drar jeg ut spesifikt for å fotografere blir det min Canon EOS 50D med magic Lantern. Har bare et objektiv, en 18-135 IS. Ønsker meg en EOS 5D med masse L glass men finansene er heller dårlige for en fattig student :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canon S5 IS. Liker at man kan filme samtidig. Morsomt med både bra bilder og bra filmer når man er på tur. Mitt innlegg nr 100. Woooow....

 

Her har'e skjedd noen endringer siden jeg skrev dette innlegget for litt over fem år siden.

 

Nå har jeg et Canon EOS 500D med et Sigma 18-200 objektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg nøyer meg med et gammelt Olympus kompaktkamera, med bare 3 MP. Og får bra bilder!  :) Merkelig. Til og med bedre, enn mange mobilkamera med 12 - 14 MP. Det er spessilet vanskelige forhold og avstandsbilder (panorama) en ser det. Men, jeg er ikke naturfotograf. Så lenge det fungerer, bruker jeg penger på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Panasonic Lumix DMC-LX7

Helt supert :)

Var i butikken i stad for å se på og ta på Nikon Coolpix AW120 før jeg bestilte på nett og gikk selvfølgelig i fella.... vel, fella og fella..... LX7 har jo overlegen blenderåpning.

 

Før jeg bestiller LX7 på nettet - er det noen bakdeler jeg bør være obs på som selgeren på ELkjøp ikke ville fortelle om?

 

 

[edit]

dpreview står det følgende om LX7 (blandt veldig mye annet)

 

Conclusion - Cons:

    Aperture ring cannot be customised, unlike similar controls on competitive cameras

    Redeye a problem; no removal tool in playback mode

    Takes a long time (30+ seconds) for camera to flush the buffer after a burst containing RAW images is taken

    Vertical stripes in panoramic images

    Very slow lens zooming action

    Cheap-feeling rear dial doesn't rotate smoothly; flimsy door over battery/memory card compartment

    Full manual on CD-ROM (it's not very user-friendly, either)

 

Har du merket noe spesielt til det jeg har satt i kursiv over ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På turer hvor vekt er ett issue: Sony Nex 5, med normal zoom, og 16mm. Har også overgang til min zeiss fastoptikk.

Hvor vekt ikke spiller noen rolle: Canon 5DMKII

Turer hvor det er en mulighet for å ødelegge kameraet, canon 40D

 

Optikken jeg bruker er for det meste Zeiss fastoptikk, fullmanuelle sådan. Sjeldent jeg tar actionbilder. Som oftest står det en Zeiss 35mm F2.8 eller en 50mm 1.7 på speilrefleksene. Men har en Cannon 24-105mm L4 når vekt ikke spiller noen rolle, og når manuelle objektiv ikke strekker til, eller avstanden tilsier at jeg trenger bildestabilisering og ikke kan benytte stativ.

Ellers har jeg en Tamron 16mm manuell, som skaper fantastiske bilder, men den må på rep desverre :)

 

TIPS!! Sjekk ut zeiss sine manuelle eldre objektiv! Utrolig mye glass for pengene!! 

 

Men må også si jeg er veldig fornøyd med bildene min Nex 5 har gitt meg. Lite, lett og hendig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Panasonic Lumix GH3 med diverse optikk som mitt foretrukne kamera. Har også et Panasonic Lumix GX1-kamera m/kit-objektiv som jeg bruker i situasjoner jeg ikke vil utsette GH3'en for og som gjerne også blir med bare sånn i tilfelle når det blir for mye pikkpakk/stress å ta med GH3-systemet. GX1-kroppen er også backup-kropp om GH3en må på service e.l. Objektivene er i det store og hele viktigst uansett. Til slutt blir det også tatt en del bilder med min iPhone 4S, men ikke på turer lengre enn dagsturer da pga den elendige batteritiden den nå har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i butikken i stad for å se på og ta på Nikon Coolpix AW120 før jeg bestilte på nett og gikk selvfølgelig i fella.... vel, fella og fella..... LX7 har jo overlegen blenderåpning.

 

Før jeg bestiller LX7 på nettet - er det noen bakdeler jeg bør være obs på som selgeren på ELkjøp ikke ville fortelle om?

 

 

[edit]

dpreview står det følgende om LX7 (blandt veldig mye annet)

 

Conclusion - Cons:

    Aperture ring cannot be customised, unlike similar controls on competitive cameras

    Redeye a problem; no removal tool in playback mode

    Takes a long time (30+ seconds) for camera to flush the buffer after a burst containing RAW images is taken

    Vertical stripes in panoramic images

    Very slow lens zooming action

    Cheap-feeling rear dial doesn't rotate smoothly; flimsy door over battery/memory card compartment

    Full manual on CD-ROM (it's not very user-friendly, either)

 

Har du merket noe spesielt til det jeg har satt i kursiv over ?

Har ikke merka noe til noen av delene. :)

Jeg er dog ikke så ivrig bruker av zoom, men synes den justerer seg i helt normalt tempo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.