Gå til innhold
  • Bli medlem

Fotgjengere tillatt i skispor, eller NOT?


Radius#1

Anbefalte innlegg

Annonse

I breie løyper er det helt unødvendig å tråkke i spora. Mye plass ved siden av. Det gjelder også firbeinte, er ikke noe stort problem å lære hunden å løpe utafor selv sporet.

Jevnt over bør det være unødvendig å spasere i preppa løyper, men har forståelse for det der det f.eks. er ei hyggelig hytte man vil besøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Det er noe som gjør meg skikkelig forbanna. En fotgjenger kan på rette føret ødelegge for voldsomt mange. Si fra (KJEFT!), ellers sprer ukulturen seg. Her hvor jeg bor bruker kommunen og frivillige mye tid og penger på å lage best mulig løyper, men det brukes helt sikkert mer på gangveier for fotgjengerne!

Dette har med respekt for andres innsats å gjøre. Løypekjørere, kommunale og frivillige, setter æra si i å lage best mulig løyper. Å ødelegge dem er j..lig egoistisk, omtrent på linje med å måke snøen sin over i naboens innkjørsel, - du gjør jo bare ikke det?!

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enige med dere om att man ikke skal ødelegge finne spår( eller spør overhodet taget).

MEN: feks her på geilo går en løype rundt "fjorden" som på sommerstid er grus sti. om vintern blir denne en flott langrennstrasse men hvor skal man da gå(jeg går ikke der men vet mange som gjør det(på bena)?

håper att folket respekterer å bevare spårene og går ved siden av de der det er tråkket men ikke lagt spår.

skulle jeg være ute å gå og havne rpå en langrenns trasse, så passer jeg alltid på å ikke tråkke i spårene og hvis det kommer en på ski så passer jeg meg og slipper fobi personen

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker skiløypene aktivt, og har ingen problemer med at folk også bruker de til fots. Det er ikke ofte (i hvert fall ikke her i vinter) snøen er slik at løypa blir ødelagt av fotgjengere. Men å gå i selve sporene kan en godt unngå, og hest er som sagt lite populært også for meg. Vi må ikke være så egoistiske at vi som langrennløpere vil ha skiløypene kun for oss selv, på vinteren er det stort sett bare skiløyper og et fåtall brøytede skogsveier som er farbare uten truger (de ubrøytede skogsveiene er jo preppet til skiløype(!). Fotgjengerne holder seg som regel under en kilometer fra utgangspunktet, og så lenge de gir plass til skigåere som kommer forbi og ikke lar bikkja gjøre sitt fornødne i løypa er det helt greit at løypa brukes til annet enn ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo helt merkelig ut å skulle gå midt i skisporet 8) Skulle nesten tro vedkommende gjorde det for å være ond :wink: Eller har vedkommende rett og slett bare aldri forsøkt å gå på ski selv i en oppkjørt skiløype som er ødelagt av folk uten ski?

Jeg går mye på ski selv, men har også en firbent venn som trenger mosjon ute i marka. Men jeg har aldri følt for å gå midt i sporet for å ødelegge morroa for andre. For den sags skyld trives jeg bedre utenfor skiløypa, det er roligere forhold der :wink:

Til slutt vil jeg oppfordre alle til å være saklig og forklare dette ordentlig til vedkommende som gjør slikt. Det nytter sjelden å krangle med folk om slikt, det gjør dem som regel bare mere tverr, så ødelegger dem sannsynligvis bare flere km. med oppkjørt løype.

PS!

Jeg husker en gang jeg hadde vært på en 2 timers ski-tur. På returen oppdaget jeg at det ikke var fullt så fine trikkespor lengre, noen hadde tydeligvis gått i løypa og ødelagt morroa, grrr. Jeg skjønte at dette måtte være flere enn bare en... Lengre nede i løypa fant jeg ut at det var flere, ja. Men det var firbeinte ELG, 4 stk. faktisk :oops:

Jeg gadd ikke krangle med dem om den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NOT!

Dette har jeg også irritert meg over, men har enda ikke kjeftet høyt til folk. Jeg registrerer iblant at en familie med stor barnevogn kommer ruslende i skiløypa her i marka. Kan for svarte ikke fatte hvorfor man ikke går på ski med pulk, eller holder seg til gangveiene. Ridefolk kan man også bli forbanna over. Bikkjer har jeg forståelse for at folk blir sure for, men hva skal man gjøre? Det er så vanlig med hunder og de må få være med på skiturene. Båndtvang er også noe dritt! I Bærum prater dem om å ha båndtvang på partallsdager, slik at de som er hunderedde kan benytte de dagene. Det er forståelig og respektabelt. Men at voksne mennesker går i skispor er totalt unødvendig og dårlig gjort mot løypekjørere (ildsjeler) og skigåere! :wink: Beklager om jeg har på skylapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et fenomen som jeg først observerte etter

å ha flyttet hit til Bergen. Jeg vokste opp i Bærum

og bodde 5 år i Tronheim, opplevde det ikke som

noe problem. Her i Bergen er det derimot svært vanlig

til tross for at det finnes haugevis med tur og gang veier/stier.

Tidlig i januar gikk jeg en skitur til toppen av Gullfjellet, det var

flere "fotgjengere" på toppen enn skiløpere. Jeg synes det rett og

slett ser "tullete" ut når jeg møter en fotgenger i feks. 900 meters

høyde på snaufjell med 20-30 cm dype fotspor, som regel akkurat

i den ene skiløypen som er tråkket opp.

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker godt en gang jeg skulle i Bymarka i Trondheim, for å GÅ inn til Elgsethytta....på beina....i nysnø....3minus.....og so.......

Ja du leste rikitg. IDIOT, er vel eneste riktige beskrivelse av meg den gangen. Hadde gått denne turen hele sommeren med hunden, og til tross for at jeg gikk masse på ski i Bymarka da jeg var yngre, var jeg overbevsit om at veien inn til hytta var brøyta....

Det gjorde ikke saken bedre av at HELE byen skulle ut for å endelig få sesongåpning på ski...og jeg fant raskt ut at dette var dødfødt. Det gikk ganske greit helt til en annen kjent trønder...som forøvrig har tatt en del gullmedaljer i skiskyting siden den gang, kjefta meg huden full da han og følge suste forbi oss like etter Vintervannet. Da snudde jeg, og skjønte hvor dum jeg hade vært. Vi kom oss ut av løypa, og kavet oss tilbake til parkeringsplassen med snø opptil lårene.

Siden den gang, har vi hatt ski på beina....

Når det er sagt, så er jeg av den oppfatning at alt funker, så lenge man bruker hodet. Jeg går ganske mye på ski, og har vel denne sesongen passert 80mil. Hadde første tur allerede 19 november, og har holdt det gående siden da. Vi har jo hatt en utrolig bra skivinter så langt i Trondheim, så det har ikke vørt noe problem å finne bra forhold. I Trondheims markaområder er vi så heldige å ha en del vinterbrøyta veger, som faktisk går inn til , eller like intill en del hytter, og det tror jeg avlaster skiløypene en god del. Har sett lite fotspor i løypene, og de jeg har sett, har ikke vært til sjenanse for hvberken meg eller sporene. Så lenge de holder seg uten for selve sporet er det ikke så mye problem synes jeg, men det er klart at man stusser litt, og kan nok bli irritert hvis man er ute og skøyter, og finner traseen oppgått at føtter.

Til tross for at man selvfølgelig bør ha ski på seg når man er ute i løypene vinterstid, synes jeg faktisk at vi kan være såpass rause at vi bare må innse at vi ikke har marka helt for oss selv. Det blir nesten litt på grensa til egoisme hvis vi som er så heldige at vi kan suse rundt i fritiden på ski, ikke takler at en og annen figur ser gleden i å rusle en tur i løypene, men vi kan godt si fra hvsi vi opplever at de går i selve sporene.

Skiklubben i Trondheim, har jo også en helt super tjeneste på sine sider. Hver morgen, får vi fersk føre og prepperapport fra markaområdene, med smøretips og værforhold. I tillegg oppfordre de faktisk folk til å spassere seg en tur hvis føret er for dårlig. Dvs ved is og harde forhold. Dette har vel også skapt en mer liberal holdning hos oss trøndere ang dette.

Jeg skjønner selvfølgelig at det er frustrerende hvis man til stadighet opplever at sporene er ødelagte at føtter, og hvis man ikke har så mage løyper å velge i, er det dessto verre.

Men, som sagt mener jeg vi skal kunne tåle litt fotgjengere, så lenge de ikke direkte går i sporene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som kjefter på meg for å befinne meg til fots i en lysløype skal få høre hvor landet ligger han også. Skiløpere har ikke enerett på marka. Men, om jeg går der uten ski tråkker jeg selvfølgelig ikke i selve sporene og flytter meg for skiløpere som kommer susende ganske enkelt fordi det som regel er enklest for meg. Når det er aktuelt å gå til fots i løypa er det dessuten så hardt at det ikke blir huller i løypa. (Ikke i midten hvertfall)

Angående hunder blir jeg ganske oppgitt over at folk vil ha dem vekk fra lysløyper. De gjør ingen skade. Om de setter seg for å gjøre fra seg er det ikke vanskelig å dra dem ut av løypa før skaden er skjedd. Eventuelt kan en ha med seg en liten spade av den typen unger har i sandkassa(eller tilsvarende) og fjerne skiten fra løypa. Det jeg kunne tenkt meg var heller å ha påbud om snørekjøring, i hvert fall i de travleste periodene i uka. Det er ganske irriterende(kan være) for andre hundeeiere med løse bikkjer som eieren bare har delvis kontroll på.

De jeg heller vil jage fra løypa er kondomdresskledde fartsfantomer som tror de eier løypa og blir irritert på unger og andre som ikke går så fort og på den måten "er i veien".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg heller vil jage fra løypa er kondomdresskledde fartsfantomer som tror de eier løypa og blir irritert på unger og andre som ikke går så fort og på den måten "er i veien".

Amen.

Jeg opplever oftere mosjonistene som et problem, der de kommer susende uten noen som helst form for forståelse for at andre bruker marka på en anna måte. Marka er et område som mange mennesker bruker, med veldig forskjellige interresser. Blir for dumt å skulle nekte folk å gå fordi skiløypa da ikke holdes i mint condition. Det gjelder å ta litt hensyn, dette går jo begge veier. meningsløst å med vilje gå midt i sporet, men det kan jeg ikke se for meg at folk gjør for å være drittsekker. Kanskje henge opp skilter på de travleste utfartsstedene, med en anmodning til folk, både mosjonister, turgåere og barnevognspappaer, om at det er mulig å kose seg, OG ta hensyn til andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel være noen regler og noen kjøreregler som finnes rundt omkring, men ikke sikkert så mange vet om de.

Selv kjenner jeg bare forholdene i Oslo-marka, den delen som eies av Oslo Kommune.

Står en del om dette på sidene til Friluftsetaten.

Ridning

Kun tillatt på grusveier, ikke stier. Et par stier er godkjent etter søknad rundt rideanlegg så vidt jeg vet. Om vinteren er det tillatt å ri på brøytede skogsbilveier men ikke sti og skiløyper.

Generelt forbud mot riding uansett kl 11-15 i helger og helligdager.

Fartstrening er ikke lov, ei heller bruke av slede/vogn.

Sykling

Tillatt overalt. Dog har man en stund jobbet med forslag om sykkelforbud i skiløyper og i Korketrekkern(vinter). Noen vil og ha forbud på stier men det er det litt mer delte meninger om. Ikke helt sikker på om noe av dette er vedtatt.

Til fots

Hvor som helst unntatt innmark. Innmark kun tillatt når det er frost og/eller snø.

Dog er anbefalte kjøreregler at man ikke skal gå i skispor så disse blir ødelagt. Gå utenfor selv skisporet. Det er og opptil hver enkelt de ikke lager for mye endring i snøen. Er det hardt synes det ikke at man har gått der men hvis det er nypreppet og løst bør man egentlig la være, da man lager spor og dumper.

I tillegg er det ikke "lov" å ake etc i skiløypene.

Noen strekninger er det dog delvis aksept for det der det er kort vei vei parkiringer til en stue slik at mange familier går strekningen med unger på akebrett etc. Som skiløper velger jeg da andre startsteder slik dager.

Selv både sykler jeg grus og sti, jogger og går på ski mye. Har ikke opplevd konfliktene så store som enkelte skal ha det til i div innlegg rundt på nett. Bruker man hodet og tar hensyn til andre uansett "kjøretøy" så går det fint. De som skal stå på sitt er nok ikke så enkle å ha med å gjøre uansett sammenheng her i livet. Slike finnes, på jobb, i trafikken, i heiskøer(skianlegg).

Må si vi sliter mer med sykling på landevei og bilister som "eier" veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å ta hensyn til hverandre, her i skiklubben får vi prentet inn at en skal ha løypekultur og vise hensyn til andre skigåere med annet tempo. Selv opplever jeg til stadighet enkele mosjonister som er sure og klagete (grer ikke alle over en kam). Særlig med bikkje får man høre både banning og smelling. Nå har går jeg en del med musikk på skiøktene, så da blir kjeftingen overdøvet om en skulle møte på slike. :D

Tilbake til folk som går i løypa, har jeg hørt historier om at enkelte kommer med dumme unnskyldninger:

Skiløper: Unnskyld, dette er en skiløype som ikke man bør gå til fots i.

Fotturist: Hæææ!!!??? Jeg går for f... ikke i skiløypa, jeg går jo mellom sporene.

Til opplysning er det like teit om en går i eller mellom sporene, da det ene blir brukt til klassisk og det andre til skøyting. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som kjefter på meg for å befinne meg til fots i en lysløype skal få høre hvor landet ligger han også. Skiløpere har ikke enerett på marka. Men, om jeg går der uten ski tråkker jeg selvfølgelig ikke i selve sporene og flytter meg for skiløpere som kommer susende ganske enkelt fordi det som regel er enklest for meg. Når det er aktuelt å gå til fots i løypa er det dessuten så hardt at det ikke blir huller i løypa. (Ikke i midten hvertfall)

Angående hunder blir jeg ganske oppgitt over at folk vil ha dem vekk fra lysløyper. De gjør ingen skade. Om de setter seg for å gjøre fra seg er det ikke vanskelig å dra dem ut av løypa før skaden er skjedd. Eventuelt kan en ha med seg en liten spade av den typen unger har i sandkassa(eller tilsvarende) og fjerne skiten fra løypa. Det jeg kunne tenkt meg var heller å ha påbud om snørekjøring, i hvert fall i de travleste periodene i uka. Det er ganske irriterende(kan være) for andre hundeeiere med løse bikkjer som eieren bare har delvis kontroll på.

De jeg heller vil jage fra løypa er kondomdresskledde fartsfantomer som tror de eier løypa og blir irritert på unger og andre som ikke går så fort og på den måten "er i veien".

Endelig noen som skrev noe fornuftig her :oops: Bra!

Viktigste utgangspunkt er allmennhetens frie ferdsel i marka. Går man på akkord med den i form av å utelukke enkelte brukergrupper er man på et uheldig spor.

Og så er det videre snakk om sunn fornuft for å ikke provosere unødvendig selvfølgelig.

-Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det er mange her som er sterke tilhengere av fotgjengere i skiløypa. Da har de misforstått noe fundamentalt. En skiløype er til for skigåere. Hvis den hadde vært tråkket for fotgjengere, syklister, folk med barnevogn osv hadde man vel kalt den for en gangvei. En forlengelse av denne typen filosofi er jo å gi alle adgang til alle typer anlegg, der enhver kan bruke anlegget etter sine ønsker, helt uavhengig av hvilket behov anlegget er ment å skulle dekke.

Her på Tromsøya er vi derimot så heldige å ha ei lysløype. Da slipper man egentlig unna hele diskusjonen og legger overhodet ingen begrensninger på bruken. Den er jevnt over god til klassisk, men stort sett ubrukelig til skøyting. I tillegg er den tilrettelagt for fotgjengere og syklister med et bredt tråkket felt utenfor skisporene. Dette feltet brukes i liten grad da fotgjengere foretrekker å gå i skøytesporet av en eller annen grunn. Rundt stadionområdet er det muligens litt restriksjoner, og i selve konkurranseløypa er det forbudt for gående og hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rart det blir krig :D

Mange sinte mennesker i denne verden gitt.....

Min erfaring er egentlig ganske bra, og jeg har gått temmelig mye på ski i marka. Dersom en tar hensyn til andre så gjør dem det gjerne tilbake også, med få unntak. Men unntak ('drittsekker') finnes jo overalt, uansett hva en finner på her i verden. Og slik må en bare regne med fra tid til annen. Kan en ikke bare forklare det på en saklig måte og la det passere???

God skitur, pass på blodtrykket :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må gjerne gå i skiløypa, men ikke AKKURAT i sporene. Bikkjene kan lett læres opp til å holde seg utenfor. Jeg liker IKKE å gå langrenn i spor som er tråkket fullstendig ned, enten det er av mennesker eller hunder. Rev og elg kan man ikke styre så mye over, akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bekjenne at jeg har gjort meg skyldig i å gå i skiløype noen ganger (ikke tråkket i sporene).

Første gang var da vi skulle på en påsketur i Nordmarka. Det var første vinteren vi bodde i Norge og det var helt bar i byen. Dermed trodde vi at det ikke lenger var skiføre i Nordmarka. Vi dro derfor til fots uten ski. Brukte blåsti inn mot Heggelivann. Det snødde hele veien. Vi overnattet der og fant ut neste dag at det hadde falt enda mye mer snø og at var ingen vits å dra lenger inn til fots. Vi valgte derfor å gå hjem. Nå blir dette svært slitsomt på skogsstier etter at det har felt en fersk halvmeter med snø. Vi tok derfor skiløypa fra Heggelivann til Sørkedalen. Vi forsøkte å ta hensyn til skiløperne. Sorry. Vi angret også veldig mye på at vi var så dumme å ikke ta med ski.

Ellers har jeg de siste 2 vinterne tatt med en gjeng utlendinger med på skitur i Nordmarka. De har varierende ferdigheter. Noen må selvfølgelig gå i de verste nedoverbakkene. Det synes jeg i det hele tatt folk bør forstå at ikke alle kan gå på ski overalt. Men det var 2 stykker i fjor som fikk det ikke til i det hele tatt. En eller annen feil i motorikken hos en som gjorde at han forsøkte å ploge med skituppene utover. De 2 bestemte seg for å gå tur sammen med oss andre de 3 dagene, men da til fots med skiene langs ryggsekken. De passet også på å ikke tråkke i selve sporene. De fikk noen forundrede kommentarer underveis. Men alternativet hadde vært å avbryte turen sin. Så jeg syntes at vi kunne gjøre det unntaket for en gangs skyld.

Men generelt er jeg enig i at man bør ta sin søndagstur på ski eller på gangvei. Men kommunen må gjerne også brøyte en gangvei for fotgjengerne, slik at de har et alternativ til skiløypa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å holde meg unna denne tråden, da dette er et tema som dessverre fort blir litt "oss mot dem". Som en annen helt riktig skrev: Dette er i den store sammenheng en ubetydelig sak og alle burde skjerpe seg og oppføre seg ordentlig. Når det er sagt, klarer jeg ikke å lavære å kommentere innleggene til MH og ØS.

Til info bor jeg i Oslo og bruker Nordmarka syd, Krokskogen og Vestmarka mest. Jeg er i marka hele året og bruker den forholdsvis variert: Fotturer, løping, sykling (både grus og terreng), ski og ikke minst telt og fisketurerer. Om vinteren er jeg ute i marka ca 3-4 dager i uken, mens om våren, sommeren og høsten blir det noe mindre.

Ferdsel (også allmennhetens) i Nordmarka syd, Krokskogen og Vestmarka må i høyeste grad reguleres. Det bør faktisk reguleres mye strengere enn i dag. Marka må beskyttes fra brukere, hvis ikke vil den bli misbrukt og ødelegges. For å starte med et problem de fleste her inne sikkert vil til livs: Det er i dag forholdsvis lett og få tillatelse til å bruke bil innenfor markagrensen. Helt vanlige personer som arbeider sammen med meg (kontorjobb i Oslo) har kjøretillatelse i marka. Dette følger gjerne med når man leier et eller annet lite jaktterreng eller hytte som de aldri bruker langt oppe ved Mylla (Nordmarka nord). Gjett hvem som kjører inn til fiskevannene i Nordmarka Syd hele året?

Så til det mer betente (og relevante); bør ikke-motorisert ferdsel reguleres.

Alle som beveget seg i området rundt Sognsvann (Høgåsen) i høst så hvilke skader som ble påført naturen av den omfattende terrengsykkelaktiviteten som foregår der. Mange terrengsyklister så denne skaden og unnlot å bruke området, men mange tok ikke slike hensyn. Er dette noe vi skal leve med?

Møter mellom terrengsyklister og turgåere er jo et kjent problem. Bør terrengsykling forbys, eller får turgåerne leve med at de risikerer og blir kjørt ned dersom de lar tankene vandre når de er på tur.

Så til dette med fotgjengere i skiløypene. Jeg tror jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har sett at folk har gått i klassisksporene de siste 5 årene. Jeg opplever ikke dette som noe stort problem. Samtidig treffer jeg dessverre ofte fotgjengere i skøytetrassene rundt Frognerseteren. Dette medfører ofte store hull i traseen og det ødelegger for de som skøyter (selv går jeg bare klassisk). Merk dere at det ofte er barn og unge som skøyter. Dette er dårlig gjort. Det er mange veier i marka som blir brøytet. Bla. inn til Tryvann og fotgjengerne har derfor andre muligheter de kan benytte. Skigåere har dessverre ikke noe slikt alternativ. I tillegg er det selvfølgelig farlig når skiløpere kommer ned baker i skøytetrassen og treffer en fotgjenger som er på vei oppover. Jeg har sett flere ganger at dette har medført nestenulykker.

Jeg opplever at fotgjengere i skiløypen kan sammenlignes med syklister på fortau og biler i sykkelfelt. Er det like greit som fotgjengere i skiløypene?

Også fotgjengere må kunne vise hensyn overfor brukere av marka som utøver andre aktiviteter en dem selv.

Vennlig hilsen,

Thomas

BTW: I dag var jeg på ski (i skitights og med racingski). Jeg tar hensyn og jeg finner meg ikke i at MH og andre skal tillegge meg holdninger om eierskap til løyper eller barn basert på deres sterotype oppfatning av mennesker som liker å gå på ski i andre klær enn dem selv. Og; når jeg først har klart å hisse meg opp, min erfaring er at de aller fleste skiløpere som tilhører min utskjelte kaste, har betydelig bedre markaetikette enn den jevne skiløper. Dette bør ikke overraske noen: Vi liker å gå på ski, derfor går vi mye på ski. Gjerne i de samme løypene. Skal vi som liker å gå mye og fort på ski i de samme løypene klare nettopp dette må vi ta hensyn til hverandre. En annen ting: Tror dere at vi som liker å bruke andre skiklær enn dere aldri er på tur med familien? Tror dere at vi irriterer oss når vi ser andre barnefamilier på tur? I morgen skal jeg feste feller på mine Åsnes Amundsen ski, spenne dobbeltpulken bak og ta med mine tre barn på tur i marka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig TJF.

Jeg kan gå på ski i løypa i ca 3 måneder i løpet av året, og i 90% av tida er løypa svært dårlig til skøyting takket være omsorgsfulle fotgjengere. De samles i hopetall for å tråkke i løypa slik at jeg skal få ei skikkelig utfordring i å utvikle min til nå noe mangelfulle teknikk i dobbel -og enkeltdans.

En annen litt merkelig ting ved disse fotgjengerne er at det er de som skal definere hva som skader løypa. Det blir som om jeg skulle stille opp på skøytebanen med sparkstøtting og piggsko, herje rundt på isen et par timer, og deretter forklare disse skøyteløperne at isen overhodet ikke har tatt noen skade. De kan jo bruke ytre bane for der har jeg jo nesten ikke tråkket i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BTW: I dag var jeg på ski (i skitights og med racingski). Jeg tar hensyn og jeg finner meg ikke i at MH og andre skal tillegge meg holdninger om eierskap til løyper eller barn basert på deres sterotype oppfatning av mennesker som liker å gå på ski i andre klær enn dem selv. Og; når jeg først har klart å hisse meg opp, min erfaring er at de aller fleste skiløpere som tilhører min utskjelte kaste, har betydelig bedre markaetikette enn den jevne skiløper. Dette bør ikke overraske noen: Vi liker å gå på ski, derfor går vi mye på ski. Gjerne i de samme løypene. Skal vi som liker å gå mye og fort på ski i de samme løypene klare nettopp dette må vi ta hensyn til hverandre. En annen ting: Tror dere at vi som liker å bruke andre skiklær enn dere aldri er på tur med familien? Tror dere at vi irriterer oss når vi ser andre barnefamilier på tur? I morgen skal jeg feste feller på mine Åsnes Amundsen ski, spenne dobbeltpulken bak og ta med mine tre barn på tur i marka.

Har ikke sagt noe om at det er feil med fartstrening i fargeglade tettsittende dresser. Om du leser en gang til vil du antageligvis finne at jeg snakket om kondomdresskledde fartsfantomer som IKKE VISER HENSYN til andre brukere. Det vil ikke falle meg inn å kritisere mosjonister som viser hensyn og forståelse for andre som ikke går på racingski.

Når det gjelder det med tråkking: Som sagt er jeg ingen tilhenger av å tråkke i klassisksporene og om det er forhold som gjør at det blir store huller i skøytetraseen er det naturlig folkevett som sier at man ikke går der heller. Under slike forhold er det ikke noe stort poeng i å gå til fots heller. Dette sa jeg også fra om i innlegget. Min mening er at om det er fine forhold for vandring i løypene så er det ingen som har noe med å jage meg bort derifra. Det er nemlig ikke slik at alle bor rundt Oslo og har mange løyper og traseer til forskjellig bruk. (Der burde det ikke være noe problem) Derimot er det slik at i de områdene jeg har bodd/oppholdt meg i finnes det en lysløype til all bruk og den skal kunne benyttes også av de som ikke går på ski.

Og ja, jeg går også på ski i løypene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry MH, jeg ser nå at jeg var litt rask i avtrekkeren mht. kommentaren din om folk i kondomdress. Du har helt rett: Det er kun de som ikke viser hensyn du vil ha ut. Her er vi enige. Jeg vil i tillegg ha ut alle andre som heller ikke viser hensyn, herunder fotgjengere :)

Jeg skjønner for øvrig at vi som bor i Oslo er heldige som har et så variert tilbud hele året. Det var derfor jeg presiserte at dette var grunnlaget for erfaringene mine.

Jeg tror også at mange (meg selv inkludert) ikke alltid skjønner når man ødelegger for andre. Mitt siste bidrag i debatten får bli en henstilling til alle om at man er litt bevist på sin egen atferd i marka slik at man også bidrar til andre brukere får en trivelig opplevelse.

Fortsatt god vinter,

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.