Gå til innhold
  • Bli medlem

Ut i naturen


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Hei, hei ...

Jeg er en av de fjollete hønsa i Ut i naturens magasin. Fint å se at folk engasjerer seg i programmene våre. Vi er veldig opptatt av hva seerene våre syns, og konstruktiv og konkret kritikk setter vi veldig pris på (litt lettere å forholde seg til enn surmaga oppstøt 8) ).

Jeg føler det er på sin plass med litt oppklaring her:

For det første er det helt feil å påstå at jeg ikke har det minste snøring. Jeg har fem års universitetsuntannelse (hovedfag) i zoologi (læren om dyr) og økologi (læren om dyr og planters samspill i naturen). Jeg har også vært ute mang en vinternatt, og er godt vant til å ferdes i fjellet, skog og mark, også i havet for den saks skyld, for jeg har dykkerlappen. Men i mine bidrag til Ut i naturen, handler det ikke om å vise alt jeg kan, enda jeg under selve opptaket ofte kan like mye som dem jeg intervjuer. Jeg skal jo på en måte representere seerne, og de fleste av dem har ikke hovedfag i naturfag.

For det andre så er det dyr og planter jeg jobber med og de tar ikke regi. Jeg kan ikke si til reven "kom inn høyre i bilde når jeg kommer over bakkekammen". Ofte kommer dyret vi har ventet på ikke i det hele tatt, og som regel helt feil i forhold til hva vi har tenkt til å vise. Vi har begrenset tid til rådighet så mye må tas helt på sparket, og jeg er helt enig. Det blir ikke alltid bra tv av det. En gang skulle jeg lage en sak om selvlysende dyr i havet, men siden bare noen få dukket opp, uten å gjøre det de skulle, ble reportasjen mest om fisketuren. Ikke mitt stolteste øyeblikk. MEN jeg er blant annet stolt av reportasjen jeg lagde om hvordan man kan lokke til seg korsnebb med urin. Jeg er stolt av reportasjen jeg lagde om stingsildas merkelige redebygging (stingsilda gjorde forøvrig ikke det den skulle før etter to uker med opptak!!). Jeg er stolt av reportasjen jeg lagde om lavskrikas tilpasning til vinterskogen, og jeg er mektig stolt av programmet jeg lagde om noen av Norges særeste sopper.

For det tredje så må vi hele tiden tenke på et det er fjernsyn vi lager og ikke radio. Det fantes antakelig ikke bilder som kunne dekke de humoristiske historiene til kameraten til Fisketryne. Å se en mann sitte rett opp og ned å fortelle i TV-ruta egner seg bedre på radio enn på TV.

Som en av dere kommenterte så sendes Ut i naturen på et tidspunkt som alle i familien er tilgjengelig. Derfor forsøker vi å lage forskjellige programmer så det skal være noe for enhver smak: Børge Ouslands poltur for macho mannfolk, 7-år gamle Ragnars vår for dem som er opptatt av barn, kritisk blikk på issmeltingen på Svalbard for dem som er opptatt av miljøvern ... Ut i naturens magasin er kanskje først og fremst for dem som er opptatt av friluftsliv og naturfenomener i nær natur, og selv om ikke alt faller i god smak hos alle, kan jeg opplyse om at vi har høye og stødige seertall.

Vi damene i Ut i naturen ønsker selvfølgelig ikke å virke selvopptatte, så det skal vi tenke på både en og to ganger. Men humøret vårt kommer nok til å bestå. Vi lar oss nemlig begeistre over naturen :) .

Der var det noen som fikk seg en smell på nasen ja :D

Stå bare på jenter, dere lager noen flotte programmer !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Smell på nasen? Neppe. Tror nok heller dama bekreftet veldig mye om programmet og forklarte hvorfor det skal være slik - på godt og vondt. For noen blir det som er diskutert "product faults", for andre blir akkurat de samme tingene "product facts". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg hadde nå heller dratt på tur sammen med ei av de fjollete hønsa enn den sure(?) trådstarteren, selv om begge deler er nokså hypotetisk... :lol:

Men jeg tror nå uansett "Ut i Naturen" treffer et bredt publikum og synes, sannsynligvis som de fleste andre, at noen programmer er gode og noen mindre gode... i morra blir det vel jerv, tror jeg.. og DEN er ikke mye fjollete... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den jerven kan vel disse hyperaktive damene se langt etter :(

Det skal vel visse fotoferdigheter til å få presset dem inn i TV-ruta sammen med en jerv.

I hvert fall en levende en :P

Forstår godt at Vandrefalk heller vil ut på tur med Utinaturendamene enn undertegnede.

Men Dag G har da heller ikke problemer med å få folk med på tur.

Så vil jeg da heller ikke kalle meg noe A4 menneske heller. :D

Går lite på opptråkkede stier og allemannstopper :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen spesiell grunn til å betvile fotoferdighetene til Nrk? Om en programleder ikke har tilstrekkelig ferdighet til å gjøre en ting pleier de vel å kontakte/knytte til seg folk med ferdigheten? (Som Sverre M. Fjeldstad for eksempel?) Skal mye til for en programleder å beherske til fulle alle saker som tas opp og det er det strengt tatt ikke behov for heller?

(Ja, jerv er vanskelig å fotografere og nei, vet ikke hvor mye fotoferdigheter programlederne har. Snakker generelt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen spesiell grunn til å betvile fotoferdighetene til Nrk? Om en programleder ikke har tilstrekkelig ferdighet til å gjøre en ting pleier de vel å kontakte/knytte til seg folk med ferdigheten? (Som Sverre M. Fjeldstad for eksempel?) Skal mye til for en programleder å beherske til fulle alle saker som tas opp og det er det strengt tatt ikke behov for heller?

(Ja, jerv er vanskelig å fotografere og nei, vet ikke hvor mye fotoferdigheter programlederne har. Snakker generelt.)

Ja en får gjøre som da Sverre M Fjeldstad knipset sitt siste publiserte og mest berømte bjørnebilde: Dra til Grønklitt i Orsa for å få til bilder...

Og med tanke på overeksponering av seg selv: Det har kommet mang en fakta om hva en gjør og hvor langt en går på denne tråden... Så det er nok ikke bare jinten som stikker seg mye frem men heller omvendt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SkogBryn skrev:

Ja en får gjøre som da Sverre M Fjeldstad knipset sitt siste publiserte og mest berømte bjørnebilde: Dra til Grønklitt i Orsa for å få til bilder...

.

Det er da mekelig at mannen aldri får fred for denne tabben.

Alle gjør tabber og for Sverre M. Fjellstad har dette ført til et par tiår med isolasjon.

SkogBryn sitter her på sin høye pidestal, i fullstendig anonymitet og slenger gammel dritt

om en heders-kar som har gjort et feilgrep for lenge siden.

Skogbryn representerer janteloven :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FU skrev:

Den som fisen først blei var, han er fisens rette far. Jamfør trådstarten

.

.

Her må FU virkelig bli mer konkret og ikke snakke i gåter om fisen o.l. :-)

Eg prøvde å antyde at Dag G var den rette til å snakke om jantelov som sjølv innleiingsvis demonstrerer intim kjennskap til praktiseringa av den.

Atter en gang ble programmet ødelagt av disse kvinnemenneskene som har det så hysterisk morsomt.

Denne skjærende latteren når de er ute på tur må vel skremme bort alt som er av vilt i mils omkrets.

Så slipper jeg å kaste bort tida på slike fjollete kvinnfolk som til stadighet skal overeksponere seg selv.

etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, korleis synes du den nedlatande tonen overfor programleiarane og det dei driv med høver i forhold til f.eks desse paragrafane:

Du skal ikke tro at du er noe.

Du skal ikke tro at du duger til noe.

Du skal ikke tro at du kan lære oss noe.

Sidan det var du som drog inn jantelova...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje trådstarter hadde hatt sunt av å tatt til seg noe av den "konstruktive" kritikken han får en gang i blant.

Kan vell til tider oppleves som noe arrogant og bedrevitende. :D (Ref det FU påpeker med tanke på bruk av janteloven og holdningen til hvordan 2K samlere biuvakerer og bestiger fjell).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joker skrev:

Dag G skrev:

Denne skjærende latteren når de er ute på tur må vel skremme bort alt som er av vilt i mils omkrets.

Hvis det er dette du kalle konstruktiv kritikk bør du kanskje finne frem ordboka.

.

Tok vel litt hardt i. Flere hundre meter burde vel være nærmere sannheten. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

askogvoll skrev:

Kan vell til tider oppleves som noe arrogant og bedrevitende. (Ref det FU påpeker med tanke på bruk av janteloven og holdningen til hvordan 2K samlere biuvakerer og bestiger fjell)

.

.

Ser ut som askogvoll har blitt dypt såra og vonbroten over ei setning

som underskrevne har gjort seg skyldig i. :(

Var det den om overnatting i bil som fortsatt stikker dypt ?

Hvem det var som bedrev dette Ute i I Naturen husker ikke jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig at du misforstod poenget jeg dag. Tror kanskje du ikke helt forstod tilbakemeldingen du fikk. Er ikke interessert i dine antakalser om hvorfor du tror jeg tror som jeg gjør. Du får kalle en spade for en spade og ikke sno deg unna. Måten du svarer på bekrefter i stor grad mitt forrige innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joker skrev:

Det jeg sitter igjen med etter å ha lest hele tråden på nytt er at når Dag G er på tur så haster han hjemover i fullt firsprang for å rekke et TV-program han ikke liker.

.

.

Skivebom Joker. På fredag gav jeg f... i jerven og Ut I Naturen.

Foretrakk heller skitur om kvelden under den flotte fullmånen. :!:

.

PS. Reiser til Tromsø i slutten av april for å gå 14 dager i de høyeste fjelde i Troms og Finnmark.

Da får du pinadø ordne fint vær for oss. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.